گزارش جی پلاس

فوتبال به سبک دورهمی/ برگزاری لیگ ایران با کمک مهران مدیری!

هنوز هیچ اظهار نظر رسمی درباره ادامه و یا لغو لیگ برتر فوتبال صورت نگرفته اما کماکان مصاحبه های فراوانی در این باره از سوی بازیکنان و مربیان صورت می گیرد که هریک به دنبال منفعت خود هستند با این حال سوال پیش می آید که برگزاری لیگ برتر بدون تماشاگر، از حضور در مترو و البته برنامه دورهمی خطرناک تر است؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ از همان زمانی که لیگ برتر فوتبال ایران به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور تعطیل شد؛ هرتیمی در نظر داشت از این موضوع به نفع خود استفاده کند. صدرنشین یعنی پرسپولیس به دنبال ادامه لیگ و یا لغو همراه با اعلام قهرمانی آن ها بود و تیم های دیگر به مانند سپاهان، استقلال و تراکتور هم به دنبال لغو اما بدون اعلام قهرمان بودند.

شاید فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به دنبال این بودند که کشورهای اروپایی تصمیم خود را درباره لیگ هایشان اعلام کنند و فدراسیون هم با پیروی از آن ها همان تصمیم را اتخاذ کند اما همه می دانند که داستان لیگ ایران با لیگ هیچ کشوری قابل قیاس نیست.

در حال حاضر اتحادیه فوتبال فرانسه، لوشامپیونه را با قهرمانی پاری سن ژرمن پایان یافته اعلام کرد اما هلند هنوز تصمیمی در خصوص قهرمان لیگش نگرفته است. آلمان، انگلیس، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا هم از جمله کشورهایی هستند که می خواهند لیگ فوتبال کشورشان حتما به اتمام برسد و لغو نشود. بنابراین به نظر نمی رسد نسخه واحدی برای کل جهان وجود داشته باشد چرا که وضعیت کشورهای در خصوص گستردگی کرونا هم متفاوت است. فیفا و کنفدراسیون ها نیز هنوز موضع گیری رسمی در این خصوص نداشته اند و همین حاکی از شرایط غیرواحد کشورها دارد.

در ایران نیز چند هفته ای می شود که بسیاری از مشاغل فعالیت خود را آغاز کردند و نکته ای که خیلی به چشم آمده شلوغی مترو در تهران است. نزدیک بودن افراد در مترو باعث شده مسئولان نسبت به این موضوع هشدار های زیادی را بدهند.

حالا در خصوص لیگ برتر باید این نکته را درنظر گرفت که لیگ قرار است بدون تماشاگر باشد و لزوما در تهران هم که کانون اصلی شیوع کرونا درکشور است، برگزار نمی شود. حال این سوال پیش می آید که اگر از زمان آغاز تمرینات تیم ها تا پایان رقابت ها که قطعا به صورت فشرده برگزار می شود بازیکنان مورد بررسی قرار بگیرند و دستورالعمل های رفت و آمدی برای آن ها اتخاذ شود بازهم برگزاری لیگ خطرناک تر از سوارشدن برمترو، رفتن به تفرجگاه و یا حضور در برنامه دورهمی است؟!

قطعا برگزاری لیگ با روال سابق نشدنی است اما همان طور که بسیاری از مشاغل نه چندان پرخطر فعالیت خود را آغاز کردند می توان لیگ را هم با پروتکل های بهداشتی ادامه داد. وقتی مربی یا بازیکن در همین دوران تعطیلی لیگ به خاطر کرونا، به سفر می رود و یا عکس های دسته جمعی در صفحه اش منتشر می کند، چطور نمی تواند فوتبال بازی کند؟

در داستان تعطیلی لیگ فوتبال ایران برخلاف بیشتر نقاط جهان منتقدان و موافقان بیش از آن که مسائل کلان و بهداشتی را در نظر بگیرند، به فکر این هستند که چه تصمیمی به نفعشان خواهد بود! اگر تعطیلی لیگ همراه با چهارمین قهرمانی پیاپی باشد قبول است اما باقی تیم ها آن را قبول نمی کنند؛ از طرفی اگر تعطیلی همراه با تعیین نشدن قهرمان باشد تیم های که از کورس جاماندند موافق هستند و صدرنشین ناراضی!

نمی توان گفت لیورپول و یا تمام صدرنشینان لیگ های جهان از تعطیلی همراه با تعیین قهرمان ناراضی هستند و یا هواداران منچستریونایتد از عدم تعیین قهرمان ناراحت می شوند؛ بلکه تفاوت در شیوه رفتاری است. در هیچ یک از لیگ ها بازیکنان و مربیان با تخریب حریف و مصاحبه های پیاپی به دنبال رقم زدن درخواست و رسیدن به خواسته خود نیستند.

با این حال به نظر می رسد علاوه بر دستورالعمل هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه می دهد، سازمان لیگ هم در این قضیه سردرگم و ناتوان از تصمیم گیری است. قطعا برگزاری لیگ باید همراه با دستورالعمل هایی باشد اما این سوال پیش می آید که مسئولان تا چه اندازه می توانند آن ها را اجرا کنند؟ برگزاری رقابت ها در این شرایط فینال جام حذفی یا هر مسابقه دیگری نیست که اگر بدون برنامه و نظم باشد همه مجبور به قبولش شوند و با آن کنار بیایند؛ هرگونه اشتباه در این زمینه می تواند به قیمت جان یک نفر تمام شود.

جی پلاس؛ با وجود تمامی این مسائل مسئولان باید هرچه زودتر در این رابطه تصمیم بگیرند بلکه تمام این حرف و حدیث ها و جدل ها به پایان برسد؛ هرچند که قطعا بعد از اعلام آن هم سیل عظیم مصاحبه های انتقادی از راه می رسد. یک سوال دیگر که وجود دارد این است که چگونه یک برنامه تلویزیونی با تعداد تماشاگران زیاد در سالن مسقف، ضبط می شود؟! اما سازمان لیگ فوتبال نمی تواند تیم ها را به نحوی سازماندهی کند که موارد بهداشتی رعایت شود و لیگ هم ادامه پیدا کند! شاید سازمان لیگ باید از مهران مدیری و همکارانش در شیوه مدیریت دورهمی این موضوع کمک بگیرد و برگزاری لیگ را به آنها بسپارند!

 

قحطی فوتبال ایرانی تا خرداد/ گرمای فوتبال با تابستان برمی گردد؟

نیمه تمام ماندن اولین رقابت فوتبالی در ایران! / صدای معترضان بلند شد

تیفوسی ها و دلتنگی برای مستطیل سبز /هواداران در انتظار غروب کرونا و طلوع دوباره فوتبال

در دنیای تو "اخلاق" کجاست؟

سرنوشت لیگ های فوتبال جهان چه می شود؟

دیدگاه تان را بنویسید