روحانی رییس جمهوری در جلسه امروز هیئت دولت گفت: براساس این تحلیل اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبود، امروز رشد اقتصادی بدون نفت کشور 4.1 درصد و رشد اقتصادی با نفت 3.8 درصد بود، تورم امروز 11.5 درصد، نرخ دلار زیر 5 هزار تومان ، رشد سرمایه گذاری 4.7 درصد بود و حجم تولید ناخالص کشور 22 درصد بیشتر از آن چیزی می بودکه امروز شاهد آن هستیم.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه در 3.5 سال گذشته تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا و شیوع ویروس کرونا ( ویروس ترامپ و ویروس کرونا) مشکلات و سختی های زیادی برای مردم ایجاد کرده است، گفت: مردم باید بدانند که اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود امروز شرایط و وضعیت اقتصادی کشور چگونه بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، تاکید کرد: در یک گزارش تحلیلی کامل همه این موارد محاسبه و مشخص شده است که اگر تحریم و جنگ اقتصادی و کرونا نبود شرایط اقتصادی کشور بسیار بهتر از امروز بود که این گزارش باید منتشر و در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر روحانی افزود: براساس این تحلیل اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبود، امروز رشد اقتصادی بدون نفت کشور 4.1 درصد و رشد اقتصادی با نفت 3.8 درصد بود، تورم امروز 11.5 درصد، نرخ دلار زیر 5 هزار تومان ، رشد سرمایه‌گذاری 4.7 درصد بود و حجم تولید ناخالص کشور 22 درصد بیشتر از آن چیزی می بودکه امروز شاهد آن هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت برای رفع مشکلات کشور و مقابله با جنگ اقتصادی و کرونا از هیچ تلاش فروگذاری نکرده است، گفت: دولت دوازدهم در مسیر اجرای برجام و لغو تحریم ها هیچ تسامحی روا نداشته و از همه فرصت ها، ساعت ها و دقیقه ها استفاده کرده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود بارها اقدامات ترامپ در خروج از برجام را اشتباه دانسته و بر بی فایده بودن تحریم ها علیه ایران اذعان کرده بود اما جنایت و تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران همچنان ادامه دارد، گفت: اگر بایدن در اجرای برجام ذره ای تسامح کند به رای مردم آمریکا خیانت کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما هیچ گاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده ایم و فعالیت های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است، گفت: تهمت‌ها علیه ایران بی اساس و بی دلیل است و برجام سندی است که نشان می‌دهد ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

دکتر روحانی اقدام دولت ترامپ علیه ملت ایران را فراتر از اعمال تحریم و حتی جنگ، و یک تروریسم تمام عیار دانست و افزود: در کدام جنگ شما سراغ دارید که مانع تامین داروی بیماران شوند. مردم ایران اگر چه سختی‌های زیادی را متحمل شدند، اما در برابر این تروریسم بی‌امان به خوبی مقاومت کردند و امروز اگر یکسری مسائل حل شود می‌توانند به حق مسلم خودشان دست یابند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در حد توان خود از افراد دارای حقوق ثابت در برابر سختی‌ها حمایت کرده است، اظهار داشت: در هشت سال گذشته متوسط حقوق افراد تحت پوشش بهزیستی 12 برابر، مستمری‌بگیران 7 برابر و حداقل حقوق کارگران 5.5 برابر افزایش یافته است.

دکتر روحانی همچنین تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی تلاش‌های دولت در روزهای پایانی فعالیت‌‌، تلاش برای تنظیم روند تامین کالاهای اساسی به شکلی است که در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت بعدی مشکل و اختلالی در این زمینه بوجود نیاید.

رئیس جمهور به مباحث روزهای اخیر درباره حق و حقوق کارگران صنعت نفت اشاره و خاطرنشان کرد: مشکلی در بودجه پیش آمده که اطمینان می‌دهم این مشکل حل خواهد شد و دولت اجازه نمی‌دهد مشکل و محدودیتی در حق و حقوق کارگران شریف ایجاد شود. درباره کارگران فعال در زیرمجموعه پیمانکاری نیز به وزیر کار دستور داده‌ام  پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

دکتر روحانی گفت: دولت در ماه پایانی فعالیت خود طرح‌های مهمی را افتتاح خواهد کرد که از جمله آنها بزرگترین مجتمع بیمارستانی کشور با ظرفیت 1200 تخت است که تاکنون چنین بیمارستانی نداشتیم و طی هفته‌های آتی این بیمارستان افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس جمهور در بخش نخست سخنان خود با اشاره به سالروز انفجار هفتم تیر سال 1360 اضافه کرد: این فاجعه بزرگ یک طراحی و توطئه از سوی کشورهای بزرگ غربی بود که منافقین فقط آن را اجرا کردند تا به خیال خودشان مجلس، دولت و قوه قضائیه نظام نوپای جمهوری اسلامی را از کار بیندازند و به عمر این نظام پایان دهند.

دکتر روحانی حضور، قدرت فکری و نفوذ کلام امام راحل و ایستادگی و مقاومت مردم را عوامل اصلی ناکام ماندن نقشه‌ها و طراحی‌های دشمنان جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: پایمردی و حضور مردم در میدان به رهبری امام خمینی (ره) معجزه‌ای تاریخی آفرید و آن روزها برگ‌هایی زرین در تاریخ ملت ایران است.

رئیس جمهور ادامه داد: خداوند در همان سال 60 در کنار این سختی‌ها بزرگترین پیروزی‌ها را در میدان‌های مختلف از جمله در جنگ تحمیلی نصیب ملت ایران کرد تا دشمنان بفهمند که این ملت با این توطئه‌ها از میدان به در نمی‌شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه امیدواریم قوه قضائیه کشور همواره همان قوه‌ای باشد که شهید بهشتی پایه‌گذاری کرد، گفت: آنچه قوه قضائیه را می‌شکند، روابط و وابستگی‌های جناحی و سیاسی است. همچنین از آنجا که حکم نهایی قاضی کاملا به گزارش‌هایی وابسته است که از طرف ضابطان و کارشناسان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد، باید در این مرحله نیز امکانات قضاوت عادلانه برای قاضی فراهم شود.

رئیس جمهور شهید بهشتی را مظلوم بزرگ که به خاطر جو مسموم سنگین علیه او، حتی در جلسات خصوصی نیز هر کسی جرات نمی‌کرد از ایشان دفاع و حمایت کند توصیف کرد و اظهار داشت: با این همه هیچ کس حتی کسانی که ناجوانمردانه به ایشان توهین می‌کردند، این احساس را نداشتند که ممکن است با آنها برخورد ناعادلانه‌ای صورت گیرد.

دکتر روحانی همچنین به سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت از سوی صدامیان اشاره و خاطرنشان کرد: دنیا باید از بمباران شیمیایی یک شهر تکان می‌خورد اما متاسفانه چنین نشد و امروز همه بخش‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی جمهوری اسلامی باید پیگیر استیفای حقوق مصدومان حملات شیمیایی و حقوق تضییع شده جمهوری اسلامی از ناحیه این بمباران‌ها باشند.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

روزهای اولیه تیرماه همواره برای ما یادآور روزهای سخت در سال 1360 و همچنین روزهای جنایت متجاوزین در سال 1366 است.

در هفتم تیرماه 1360 دشمنان این انقلاب و مردم توطئه بزرگی را علیه کشور طراحی و به وسیله مزدورانشان و با بمب‌گذاری در مقر حزب جمهوری اسلامی اجرا کردند. جایی که معمولاً تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، وزرا، مسئولین قوه قضائیه، در واقع اجتماع عده‌ای از سوه قوه بود و معمولاً در روزهای یکشنبه غروب آنجا جمع می‌شدند و بحث می‌شد. مخصوصاً در آن جلسه راجع به رئیس جمهور آینده هم می‌خواست بحث شود.

توطئه بزرگ علیه بزرگان این نظام که البته خسارت، خسارت بسیار عظیمی بود و می‌توانست این خسارت بیشتر هم باشد. بعضی از اعضا به دلایلی آن شب در جلسه حضور نداشتند. اولاً روز قبل که ششم تیرماه بود، مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر در حالی که مشغول سخنرانی بودند، مورد سوء قصد قرار گرفتند و در بیمارستان بستری شدند. برخی از عزیزان آن شب نیامده بودند، رفته بودند عیادت مقام معظم رهبری و خود ایشان هم که معمولاً شرکت‌کننده بود، بخاطر این حادثه حضور نداشت. برخی هم آمده بودند دم در ورودی و با انفجار مواجه شدند، در حالی که اگر چند دقیقه زودتر آمده بودند، آنها هم شهید شده بودند. فاجعه بسیار بزرگی بود.

توطئه، توطئه جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران بود. کشورهای بزرگ غربی در این توطئه و در این طراحی شرکت داشتند و منافقین به عنوان مزدوران آنها در اجرای دستورات آنها وارد عمل شدند.

ظاهرش این بود که با آن انفجار مجلس از کار می‌افتد، چون مجلس از اکثریت می‌افتاد. دولت از کار می‌افتد، قوه قضائیه با مشکل بسیار بزرگی مواجه می‌شود. رئیس قوه قضائیه که آن وقت رئیس دیوان عالی کشور بود، شهید بهشتی از دست می‌رود. کشور از هم می‌پاشد و آنها می‌توانند با توجه به شرایط روحی که بوجود می‌آید با شورش در داخل کشور، نظام را از بین ببرند و نظام جمهوری اسلامی ایران را پایان بدهند.

2 عامل بسیار مهم بود برای اینکه این توطئه بی‌اثر باشد و نتواند به هدف خودش برسد. البته فاجعه، فاجعه بزرگی بود که بوجود آمد، اما یکی وجود، حضور، تصمیم، بیان و روحیه امام (ره)، قدرت فکری و نفوذ امام(ره)، در واقع امام است و زنده است و در کنار مردم است، هر مشکل و هر فاجعه‌ای به یک صورتی قابل حل است. امام(ره) به خوبی آن روزها را مدیریت کرد. هم از این شهدا و بزرگان تجلیل کرد و از شهید بهشتی به عنوان یک ملت یاد کرد، واقعاً آن مظلوم بزرگ انقلاب اسلامی، البته مظلومین دیگری را هم بعد از ایشان شاهد بودیم، ولی مظلومیت ایشان، مظلومیت فوق‌العاده‌ای بود.

تا کسی آن زمان در متن مسایل سیاسی نبوده باشد و امروز بخواهد فکر کند، مثلاً یک جوان بخواهد آن روز را در نظر بگیرد، به نظر من قادر نیست. شهید بهشتی آنقدر مظلوم بود که در جلسات خصوصی نمی‌شد از او تعریف و دفاع کرد. در جلساتی که در طول انقلاب، در ایام نهضت اسلامی همیشه در کنار هم بودیم، با هم بودیم، حتی جلساتی که روحانیت داشت، شهید بهشتی آنجا حضور داشت و شهید مطهری حضور داشت. اصلاً هیچ‌جا، در مسجد و دانشگاه، نمی‌خواهم توضیح دهم، هیچ‌جا نمی‌شد؛ مظلوم غیرقابل دفاع.

در تاریخ چنین چیزی ندیده بودیم که یک آدم این همه مظلوم قرار بگیرد و نشود از او دفاع کرد.

یعنی اینقدر جو را مسموم کرده بودند، کاری کرده بودند که هیچ‌کس توان و جرأت نداشت و نمی‌توانست. اگر هم می‌خواست دفاع کند، همه می‌ریختند سرش که شما می‌خواهید از دکتر بهشتی دفاع کنید. این چیزی بود که جو آن روز بود.

آن مظلوم بلندمرتبه و والا به مقامش رسید و واقعاً کشور و مردم ما مدیون زحمات ایشان هستند. از قبل از دهه 40، ایشان از دهه 30 دنبال ساختن نیرو بود. هم در میان جوان‌هایی که به اصطلاح علوم جدیده را می‌خواندند، دبیرستان، دانشگاه و هم آنهایی که در حوزه علمیه قم درس می‌خواندند. ایشان از سال 40 مدرسه‌ای را سرپرستی و رهبری کرد در حوزه علمیه قم که در آن مدرسه علوم جدید و قدیم با هم تدریس می‌شد و یک طراحی و برنامه‌ریزی برای آن مدرسه کرده بود که در حوزه بی‌سابقه بود.

اینکه هر چند ماه یکبار همه باید امتحان کتبی و شفاهی بدهند، پایان سال کارنامه داشته باشند، اینها در حوزه معمول نبود و ایشان در سال 40 این کار را انجام داد. در مدرسه علوی قم که الحمدالله در سال‌های اخیر تجدید بنا شده و یک مدرسه بسیار فعالی ان‌شاءالله در آینده خواهد بود، به یاد آن بزرگواری که در آن سال‌ها در آنجا تلاش کرد و جوان‌های بسیار زیادی را تربیت کرد و به دانشگاه‌ها فرستاد. دانشگاه داخل و خارج و در واقع نیروی انسانی ساخت و تشکیلات را در میان مذهبیون و دانشگاهی‌ها و علما و فضلا رواج داد. به غیر از اینکه در انقلاب اسلامی چقدر نقش داشت و در روحانیت مبارز چقدر نقش داشت، در تظاهرات‌هایی که تاسوعا، عاشورا و روزهای دیگر در سال 57 در تهران بود و بعد از پیروزی انقلاب و همچنین نقشی که ایشان برای تشکل و حزب داشت و بعد برای ساماندهی نظام جمهوری اسلامی ایران و مخصوصاً تدوین و تصویب قانون اساسی داشت. بار مسئولیت سنگینی بر دوش داشت و کار بسیار بزرگی انجام داد.

به روان بلند و پاک ایشان و همه 72 تن شهدایی که با ایشان و در کنار ایشان شهید شدند، درود می‌فرستیم و همه آنهایی که در آن حادثه مجروح شدند و شفا پیدا کردند برایشان آرزوی طول عمر و سلامتی می‌کنیم.

الحمدالله این مسیر و راه علیرغم سختی آن روز ادامه پیدا کرد. به نظر من ایستادگی، مقاومت و روحیه مردم در آن روزها با رهبری امام راحل‌مان یک معجزه تاریخی در کشور آفرید.

یعنی شهادت شهید بهشتی و 72 تن، نه تنها روحیه مردم را خرد نکرد، نه تنها مردم را ضعیف نکرد، فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا. مردم تکان نخوردند. در تشییع جنازه شهید بهشتی مردم یکپارچه، میلیون‌ها نفر صدا می‌زدند ایران پر از بهشتی است. به دشمنان ایران نشان داد که این ملت ملتی نیست که با این توطئه‌ها بتوانند این ملت عظیم را از پا در بیاورند. به نظرم آن روزها روزهای بسیار به یادماندنی تاریخ ایران است. بعد هم انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شد، مجلس ترمیم شد، برای قوه قضائیه امام(ره) فرد دیگری را نصب کرد و همین‌جور دولت تشکیل شد. در شهریور باز هم دولت با مشکل مواجه شد، با ترور مواجه شد ولی باز هم ادامه پیدا کرد و در همان سال شصتی که بالاترین توطئه‌ها را علیه ما طراحی کردند، خداوند مقدر کرد بزرگترین پیروزی‌ها در میدان جنگ نصیب ملت ایران شد.

اینهایی که فکر می‌کردند با این توطئه‌ها روحیه‌ها از بین رفته، دیگر در میدان جنگ هم نمی‌شود مقاومت و ایستادگی کرد، حصر آبادان در مهر همان سال شکسته شد، آزادی بستان (طریق القدس) در همان سال انجام گرفت و طراحی برای عملیات فتح‌المبین هم در همان سال بود. البته اجرایش اول سال بعد اجرا و عملیاتی شد و بعد هم آزادی خرمشهر و علیرغم آن همه صدماتی که مردم دیده بودند و روحیه مردم دیده بود و برای رزمندگان بسیار سخت بود، روزهای بسیار مهمی در میدان جنگ پیش آمد.

این ایستادگی، مقاومت و قدرت و توانمندی ملت در تاریخ به عنوان ورق‌های زرین تاریخ ایران ثبت و ضبط شده و خواهد ماند. به همین مناسبت این روزها، روزهای هفته قوه قضائیه است و تجلیل می‌کنیم از قضات شریف و محترم، از مسئولین قوه قضائیه و تلاش‌هایی که انجام می‌دهند.

امیدواریم قوه قضائیه با علم و دانش و دقت و در نظر گرفتن احکام الهی، در چارچوب قانون و بی‌طرفی کامل، بدون وابستگی به احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها باشد. آن چیزی که می‌تواند قوه قضائیه را بشکند و نابود کند، وابستگی حزبی و جناحی است که ان‌شاءالله قوه قضائیه ما از جناحی و حزبی بودن دور باشد و کاملاً بی‌طرف باشد و این افتخار برای ماست، چون قوه قضائیه اگر قوه قضائیه‌ای باشد که همه مردم به آن اعتماد داشته باشند، آخرین ملجأ و پناهگاه است، یعنی هر که هر ظلمی ببینند، تظلم‌خواهی می‌کند و به آنجا می‌رود. یعنی می‌داند در پایان یک دادگاه عدلی وجود دارد و قاضی‌ای هست.

البته باید امکانات هم برای قضات محترم فراهم کنیم. قاضی حکم‌اش یک مقداری وابسته است به گزارشاتی که ضابطین قوه قضائیه آماده و تهیه می‌کنند. هر چه هم قاضی بخواهد فرار کند از آن گزارشات، چون یک پرونده‌ای را که می‌خواهید مطالعه کنید و حکم دهید، 2 ماه که وقت ندارید روی پرونده کار کنید، یک زمان محدودی قاضی دارد که پرونده را بخواند و ورق بزند و نظر بدهد.

گزارش ضابط پایه پرونده است و بعد هم گزارشاتی که کارشناس‌ها در رده‌های مختلف می‌دهند. ممکن است آن کارشناسی در پزشکی قانونی باشد، کارشناسی آنجا انجام گرفته باشد، ممکن است کارشناسی پلیس باشد. ممکن است کارشناسان اقتصادی باشند. ممکن است کارشناس بخش دولتی باشد، ممکن است کارشناس بانک مرکزی باشد. کارشناس‌هایی که هستند در بخش‌های مختلف که در حکم قاضی بسیار نقش دارند و برای ما بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران، یک قوه قضائیه‌ای داشته باشد که شهید بهشتی بنیانگذاری کرد.

شهید بهشتی قوه قضائیه را بنیانگذاری کرد و من آن روزها یادم است، این همه به شهید بهشتی توهین و افترا می‌شد، هیچ‌کس به اندازه شهید بهشتی توهین و افترا و دروغ و تهمت نمی‌دید و رئیس قوه هم بود، بالاترین مقام قضایی بود، همه هم احساس امنیت داشتند که به رئیس دستگاه قضا آنجور، نمی‌خواهم بگویم کار خوبی بود، تهمت ناروا و غلط بود، اما می‌خواهم بگویم یک همچون امنیت و جوی وجود داشت. یک نفر در مخیله‌اش نمی‌آمد که مثلاً اگر به شهید بهشتی کلمه‌ای بگوید ناعادلانه دستگیر و محاکمه‌اش بکنند. یک همچون قوه قضائیه را این مرد بزرگ بنیانگذاری کرد.

باید از آن پایه‌ها و چارچوب و مسیری که آن بزرگوار برای این قوه گذاشته باز هم استفاده و بهره‌برداری شود و ما هم در کار کشور همیشه نیازمند به همکاری 3 قوه هستیم. اگر 3 قوه با هم نباشند و کنار هم نباشند و بخواهند از هم فاصله داشته باشند کار خیلی سخت می‌شود. لمس کردیم در این ایام دولت یازدهم و دوازدهم که وقتی 2 قوه دیگر فاصله دارند، چقدر کار برای دولت و مردم سخت می‌شود. ان‌شاءالله امیدواریم شرایط بهتری پیش روی نظام و دولت آینده در این جهات باشد.

نکته بعدی اینکه در سال 66 با بمباران شیمیایی در یک شهر مواجه شدیم. بمباران شیمیایی در جنگ بود، یعنی آنهایی که متجاوز به کشور بودند، صدامیان، از سلاح شیمیایی استفاده می‌کردند. هم از خمپاره، گلوله توپ و هم از بمب، از همه اینها استفاده می‌کردند.

در میدان جنگ خیلی‌ها مصدوم می‌شدند، مصدوم شیمیایی و امروز هم تعداد زیادی هنوز بعد از سال‌ها که جنگ تمام شده، همین امروز مجموعاً 69 هزار مصدوم شیمیایی جنگ داریم که یک تعدادی شهید شدند و بقیه هستند. آنها نشانگر این هستند که چه روزهای سختی را پشت سر گذراندیم و کار عظیم و بزرگی رزمندگان کردند، به ویژه آنهایی که مصدوم و مجروح و جانباز شدند و مخصوصاً شیمیایی‌ها که زجر فوق‌العاده‌ای را مشاهده کردند و دیدند.

اما اینکه یک شهر بمباران شیمیایی شود، چیز عجیبی بود که آمدند شهر سردشت را بمباران شیمیایی کردند. عده‌ای شهید شدند و مصدوم شدند و هنوز هم عده‌ای هستند از مصدومین آن زمان و چه جنایت بزرگی رخ داد.

اصلاً دنیا می‌بایست تکان می‌خورد وقتی یک شهر بمباران شیمیایی شد. کمتر سابقه دارد. در میدان جنگ هم سابقه کمی دارد، جنایت جنگی است. این کار برخلاف همه مقررات بین‌المللی است، اما مردم با این مسأله مواجه شدند و این مسأله را باید در دولت دنبال کنیم. تأکید کردم و باز هم تأکید می‌کنم که بخش‌های سیاسی، حقوقی همه توان خودشان را باید بکار ببرند برای شکایات در مراجع بین‌المللی، در مراجع قضایی خودمان علیه آنها، چه آنهایی که مواد شیمیایی را به عراق دادند و چه آنهایی که امکانات را به عراق دادند و چه آنهایی که از این جنایت و امکانات ضدبشری بر علیه مردم استفاده کردند.

در واقع این تروریسم و این جنایت علیه بشریت را مردم ما در آن سال‌های دهه 60 با همه سختی‌ها تحمل کردند و گذراندند.

اما امروز مردم ما باز هم در یک تروریسم دیگری مشغول مقاومت هستند. یعنی این سال‌ها، سال‌های 97 تا امروز که تقریبا سه سال و نیم از این دوران گذشته، وارد یک تروریسم اقتصادی شدیم. اصلا کاری که ترامپ علیه ایران کرد تحریم نبود، جنگ هم نبود، از جنگ بالاتر بود، تروریسم اقتصادی بود. یعنی جنگ هم می‌کنند این طور جنگ نمی‌کنند که بروند علیه بیماران بجنگند؟ علیه سرطانی‌ها بجنگند؟ علیه یک پیرمرد بجنگند؟ جنگ هم باز حساب و چهارچوب و مقرراتی دارد. اینها کار ترور اقتصادی را انجام دادند، جلوی دارو و غذا را هم گرفتند و هنوز هم تا امروز ادامه دارد. یعنی جنایت ترامپ را همچنان جانشینان ترامپ تا امروز ادامه می‌دهند. آنها هم جانیان همین مسیر و راهی هستند که ترامپ بنیانگذاری کرد.

می‌دانید کسی که با همه توان می‌خواست نگذارد برجام به وجود بیاید و وقتی به وجود آمد می‌خواست نگذارد زنده بماند، در راس آنها صهیونیست‌ها بودند. اسرائیل و صهیونیست‌ها بیشترین مخالفت و دشمنی را با برجام داشتند، چون می‌دانستند برجام یعنی چه، خوب می‌فهمیدند معنی برجام چیست و یک دشمن گاهی دقیق‌‌تر محاسبه می‌کند. بدترین دشمن ما صهیونیست‌ها و اسرائیل هستند. آنها بودند، ارتجاع هم در کنار آنها بود و آنهایی که در آمریکا همیشه ضد ایران بودند که ترامپ و امثال ترامپ جزو آنها بودند، اینها هم بودند، همه با هم قاطی شدند و از برجام خارج شدند و یک جنگ اقتصادی را علیه ایران به راه انداختند و ادامه دادند.

در اینجا می‌خواهم تاکید کنم که اولا مردم ایران یک پیروزی بسیار بزرگی را در این مدت به دست آوردند. البته مردم زجر زیادی را تحمل کردند، سختی زیادی را تحمل کردند. جنگ بدون مجروح و شهید نیست، جنگ بدون ویرانی نیست، جنگ است به هر حال و تبعات خودش را دارد، اما ملت ایستادند. ملت ما تسلیم نشدند و مقاومت کردند. ایستادگی کردند و امروز هم این مسیر مقاومت و ایستادگی را ادامه می‌دهند و نتیجه این ایستادگی را مردم دیدند. نتیجه این ایستادگی این شد که دولت جدید که می‌خواست در آمریکا روی کار بیاید، در تبلیغات انتخاباتی خود گفت که این کار ترامپ غلط بوده است. این خیلی مهم است، نه اینکه بعد بگوید، قبل از اینکه از مردم رای بگیرد گفت این راه، راهِ غلطی بوده و مردم با همین ایده و نظر به دولت جدید رای دادند. یعنی امروز اگر بایدن کمی در اجرای برجام تسامح کند به رای خودش، به رای ملت خودش هم خیانت کرده، چون اینها بر این مبنا رای دادند. او آمد بر مبنای اینکه تحریم را بردارد و این کار غلط را جبران کند. بعد هم مرتب تاکید کردند که ما این برجام را قبول داریم و می‌خواهیم برگردیم. امروز هم می‌گویند، منتها مردم ما متوقع هستند این کار سریع‌تر و زودتر اجرایی و عملیاتی شود. چه آنهایی که از آن طرف باید اقدام سریع‌تری انجام دهند و چه از این طرف ما، باید سریع‌تر انجام دهیم.

در اینجا خدمت مردم عزیز ایران عرض می‌کنم که دولت دوازدهم در این مسیر هیچ  کوتاهی و تسامح و تساهلی را روا نداشته است. با قدرت و با دقت از تمام فرصت‌ها، از ثانیه‌ها استفاده کرده است. به هر حال یک سری مسائلی هست که انشاءالله امیدواریم آنها هم حل و فصل شود و عبور کنیم و مردم ما به حق مسلم خودشان برسند و برای جهانیان روشن شود که ما هیچگاه دنبال سلاح کشتار جمعی، شیمیایی، میکروبی نبودیم. دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود. تهمت‌ها بی‌اساس و بی دلیل بوده و برجام یک سندی است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست. یکی از سندهایی است که نشان می‌دهد ما دنبال فعالیت هسته‌ای و فناوری‌ هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز خود هستیم.

این خیلی مهم است که مردم عزیز ما بدانند که فشار و مشکلاتی که در این مدت به آ‌نها وارد شده، منشاء آن کجا بوده است؟ شما اگر درباره یک درد، منشاء آن را درست نشان ندهید، آخر هم نمی‌توانید درست درمان کنید. اگر به غلط به بیمار بگوییم بیماری از کجاست، از کجا نشأت گرفته، این خیانت بزرگ به بیمار است، به آن کسی که می‌خواهد درمان بکند. دو عامل اصلی باعث شد در این چند سال مردم در رنج و مشقت فوق‌العاده قرار گیرند؛ یک عامل جنگ اقتصادی و یک عامل کرونا بود.

ممکن است کسی بگوید عامل سومی هم بوده، ممکن است. بگوید عامل چهارمی هم بوده، ممکن است، ولی می‌خواهم به مردم عزیز بگویم با یک تحقیق اقتصادی دقیقی که انجام گرفته، اگر در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی و کرونا نبود، امروز شرایط اقتصادی ما چه بود؟ خیلی مهم است که مردم بدانند اگر این دو عامل را برداریم، دو ویروس است، این دو ویروس را بیرون بکشیم، یک ویروس کروناست، یک ویروس ترامپ است، این دو ویروس را کنار بزنیم، با آثار این دو ویروس، آن وقت به اقتصاد ایران نگاه کنیم و محاسبه کنیم که الان کجا بودیم. الان در ماه‌های اولیه سال 1400 هستیم، قیمت ارز چند بود، تورم چگونه بود، رشد اقتصادی ما کجا بود؟

همه اینها محاسبه شده و در این محاسبه نشان داده شده است. خواهش می‌کنم این محاسبه منتشر شود تا همه در کشور بدانند، در روزنامه‌ها، در صدا و سیما توضیح داده شود و منتشر شود که اگر این دو ویروس نبود، شرایط اقتصادی چه بود؟ این محاسبه نشان می‌دهد اگر این دو ویروس نبود، امروز رشد اقتصادی غیرنفتی 4.1 بود، رشد اقتصادی با نفت 3.8 بود، تورم به طور متوسط در این سه سال و چند ماه 11.5 بود. تورم متوسط در این سه سال 32 بوده است، اما اگر این دو ویروس نبود، تورم 11.5 بود. نرخ دلار امروز زیر 5 هزار تومان بود که دقیقا محاسبه شده 4 هزار و 700 و خرده‌ای بود. رشد سرمایه‌گذاری که در این سال‌ها رشد سرمایه‌گذاری منفی بود، رشد سرمایه‌گذاری مثبت 4.7 بود و حجم تولید ناخالص کشور هم 22 درصد بیشتر از آنی بود که امروز مشاهده می‌کنیم.

ببینیم اگر این دو ویروس نبود، شرایط کشور چگونه بود؟ ممکن است کسی بگوید همین آماری که می‌گویید، اگر همه اینها نبود، رشد اقتصادی بیشتر هم می‌شد. بله ممکن است ولی اینها را نباید منکر شویم، عامل‌های اصلی که باعث مشکلات شد.

در عین حال دولت در حد توان خود به مردمی که دارای حقوق ثابت و مزدبگیر بودند، کمک کرده است. ممکن است کسی بگوید این حد برای جبران همه مشکلات کافی نبوده است. من خدمت مردم عزیز می‌گویم از سال 92 تا امروز متوسط حقوق کارکنان دولت 5.1 برابر شده، حقوق متوسط کارکنان دولت 5 برابر شده است. متوسط سرانه پرداختی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 12 برابر شده، 12.7 بیشتر شده است، متوسط حقوق بازنشستگان بیش از 7 برابر شده، 7.3 برابر شده است.

اینکه می‌گویند خیلی سخت و مشکل بود، اما دولت چه کار کرد؟ در حد توان خود این کارها را کردیم. ممکن است بگویید همین حدی هم که انجام دادید، جبران کامل نشده، بله ممکن است ولی در حد توان این کار را کردیم. حداقل حقوق کارگران هم 5.5 برابر نسبت به سال 92 شده است که این نشان می‌دهد نسبت به کسانی که دارای درآمد و حقوق ثابت بودند، در حد توان خودمان تلاش و کوشش کردیم.

در عین حال دولت با اینکه در ماه پایانی خود هست، هم امروز در جلسه هیات دولت و هم دیروز سه‌شنبه در جلسه اقتصادی، تمام بحث ما این بود که چگونه تامین ارز را تنظیم کنیم، ‌سفارش کالاهای اساسی را، حرکت و نقل و انتقال کالاهای اساسی و رسیدن و توزیع را برای اینکه هیچ‌گونه خللی در تامین کالاهای اساسی در بازار در ماه‌های آینده و مخصوصا ماه‌های اولیه دولت آینده ایجاد نشود. پس دولت به مسئولیت خود در این زمینه عمل کرده و آن را دنبال خواهد کرد.

این نکته را هم بگویم که امروز کنار و گوشه در جنوب کشور بحثی است راجع به حقوق عده‌ای از کارکنان صنعت نفت مخصوصا آنهایی که در مناطق سخت فعالیت می‌کنند وجود دارد. دولت به این مساله توجه دارد. مشکلی در قانون بودجه امسال به وجود آمده اما به کارکنان شرافتمند صنعت نفت قول می‌دهم مشکل آنها حل خواهد شد و این را دنبال می‌کنیم. وزیر نفت دنبال می‌کند و این مشکل را حل خواهیم کرد. نمی‌گذاریم که از نظر حقوق و دستمزدی که باید دریافت کنند مشکل و محدودیتی باشد. محدودیت اگر در گوشه‌ای از مقررات بودجه آمده، این را برایشان حل و فصل خواهیم کرد.

اما برخی از کارکنان و کارگرانی که در اختیار پیمانکارها هستند، در مناطق نفتی پیمانکار زیاد است و فعالیت می‌کنند و این پیمانکارها از کارگرانی استفاده می‌کنند، اگر اینها مشکلاتی دارند، به وزیر کار دستور می‌دهم که دنبال کند، پیگیری کند و اگر مشکلی دارند مشکل آنها را حل و فصل کنند. البته آن مشکل ربطی به بخش نفت ندارد. آنها ممکن است در آن مناطق نفتی کار کنند، منتها بحث کارگر و پیمانکار است و آنها باید حل و فصل کنند. وزارت کار باید در این زمینه دنبال کند که این مساله حل و فصل شود.

در اینجا اعلام می‌کنم که هیچ مورد و مشکلی در تولید نفت یا در انتقال نفت یا توزیع آن یا صادرات آن در نفت و فراورده نداشتیم و نخواهیم داشت. انشاءالله هیچ مشکلی در این زمینه‌ها نیست. بیخود برخی از دستگاه‌های تبلیغاتی ضد ایرانی و ماهوار‌ه‌ای تبلیغاتی می‌کنند، تبلیغات نادرست و غلطی هست.

در پایان هم به این نکته اشاره می‌کنم که همچنان در یک ماه پایانی دولت طرح‌های بسیار مهمی را در این یک ماه افتتاح خواهیم کرد. برخی از طرح‌ها طرح‌های بسیار استراتژیک و مهمی است. در بخش نفت و گاز، در بخش راهها، در بخش محیط زیست، در بخش بهداشت و درمان که بزرگترین بیمارستان انشاءالله در همین هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد که بیش از 1200 تختخواب دارد و یک بیمارستان عظیم و بزرگی است که تا حالا چنین بیمارستانی نداشتیم. همه اینها را انشاءالله به افتتاح خواهیم رساند و همچنین در بخش‌های دیگر که مردم عزیز ما مطلع خواهند شد. انشاءالله بتوانیم در روزهای پایانی همه ما، همه کارکنان، همه کارگزاران دولت همچنان مثل روز اول تا لحظه آخر خادم خوب و تلاشگر خوبی برای حل معضلات مردم باشیم انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمه‌ا‌لله و برکات

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.