روحانی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در انتخابات و جمهوریت باید فضا را باز کنیم و مردم را در آغوش بگیریم، گفت: طرد کردن مردم هنر نیست و نگران شدن و اندوهگین شدن مردم فایده و سودی ندارد. بیخودی برای مشارکت کم مردم در انتخابات علت درست نکنیم، مشکلات اقتصادی دلیل اصلی کاهش مشارکت نبوده است.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور برگزاری انتخابات 28 خرداد با تامین امنیت کامل وسلامت مردم با توجه به پروتکل های بهداشتی را از کارهای مهم و افتخارات بزرگ دولت دوازدهم دانست و گفت: انتخابات با یک مفهومی از ارکان نظام است و جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، اظهار داشت: جمهوریت و اسلامیت دو پایه بسیار مهم نظام است و همه توان ما باید حفظ این دو پایه باشد تا متزلزل نشود و همه تلاشها، اقدامات، فداکاری ها و مجاهدت ها تا امروز برای محفوظ ماندن اسلامیت و جمهوریت نظام بوده است.

دکترروحانی در تشریح اهمیت اسلامیت، با بیان اینکه همه ما باید تلاش کنیم با رفتارمان به اسلام لطمه نزنیم، گفت: اسلام به خودی خود دارای سیاست، اخلاق و احکام روشن و دارای عدالت و احترام به همه قومیت ها و جنسیت ها است و در اسلام همه چیز درجای خود قرار دارد.

رئیس جمهوربا تاکید بر پرهیز از دروغگویی، خاطرنشان کرد: باید جامعه ای داشته باشیم که هیچکس به دروغگو اعتنا نکند و درواقع اسلامیت همین است و به شعار دادن نیست.

دکتر روحانی با بیان اینکه راستگویی، صداقت، احترام و حسن ظن د اشتن به مردم و آبروی مردم را پایمال نکردن اصل مهم در اسلام است، گفت: همه باید تلاش کنیم اسلامیت به تمام معنا در جامعه حاکم شود.

رئیس جمهور در ادامه به اشاره به اهمیت جمهوریت به عنوان دومین پایه نظام اسلامی، گفت: در جمهوریت اگر بتوانید 50 درصد مردم را سهیم کنید، کار حداقلی است، اگر 70 درصد را سهیم کنید در نقطه قابل قبول قرار دارید و با همراه کردن 90 درصد به نقطه اوج رسیده اید.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در انتخابات و جمهوریت باید فضا را باز کنیم و مردم را در آغوش بگیریم، گفت: طرد کردن مردم هنر نیست و نگران شدن و اندوهگین شدن مردم فایده و سودی ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بیخودی برای مشارکت کم مردم در انتخابات علت درست نکنیم، مشکلات اقتصادی دلیل اصلی کاهش مشارکت نبوده است.

رئیس جمهور افزود: اینکه امروز غصه می‌خوریم چرا حضور مردم در انتخابات بیش از 48 درصد نبوده است و اینکه مقام معظم رهبری با بیان صریح و مراجع تقلید همه را برای حضور در انتخابات دعوت می‌کنند به معنای آن است که صندوق آرا برای نظام مهم است.

دکتر روحانی گفت: اگر در دوره‌ای حضور مردم مقداری کاهش یافت باید بررسی کنیم که علت آن چیست و این موضوع مشارکت 48 درصدی بایستی فقط یک بار در تاریخ کشور اتفاق بیفتد. می‌توان دلایل کاهش حضور مردم را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

رئیس جمهور در عین حال اظهار داشت: اینکه مردم پای صندوق رای آمدند به آمریکا نشان داد که مسیر غلطی را انتخاب کرده و نتوانسته است ملت ایران را از شرکت در انتخابات ناامید کند.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر مشکلی وجود دارد باید آن را حل و فصل کنیم و نباید با صندوق قهر کنیم و مشکلات را برای انتخابات بعدی برطرف سازیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه باید به آقای رئیسی که 18 میلیون رای کسب کرده و رئیس جمهور منتخب مردم شدند یاری و کمک کنیم اظهار داشت: به محض اینکه صبح روز شنبه وزیر کشور اعلام کرد نتیجه انتخابات روشن است در تماس به رئیس جمهور منتخب به ایشان تبریک گفتم و حضورا نیز خدمت ایشان رفتم و ضمن تبریک مباحث خوبی درباره سیاست خارجی، روابط بین‌الملل، مسائل داخلی و اقتصادی مطرح شد البته این نوع جلسات را ادامه خواهیم داد و باید همه واقعیت‌های کشور دقیقا و بدون کم و کاست برای ایشان توضیح داده شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه این دولت در شرایط بسیار سختی کشور را اداره کرد و معتقدم دولت سیزدهم شرایط آسانتری خواهد داشت اظهار داشت: در این دوران، جنگ اقتصادی بر کشور ما تحمیل شد که در تاریخ ایران بی سابقه و در تاریخ جهان کم سابقه بوده است به نحوی که برای واردات دارو و مواد غذایی مشکلات فراوانی داشتیم اما با وجود همه این مشکلات تمامی وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت نفت تلاشهای گسترده‌ای انجام دادند تا ارز لازم و مورد نیاز کشور را تامین کند.

رئیس جمهور افزود: برخی در انتقادات خود می‌گویند نگاه این دولت به آسمان است البته که چنین است و ما به آسمان و رحمت خداوند در کنار تلاش و کوشش مردم توجه داریم و وقتی ترامپ از برجام خارج شد دست روی دست نگذاشته و تلاش کردیم کمبودها را جبران کنیم و توانستیم کشور را بدون نفت اداره کنیم این درحالی است که حتی یک نفر هم به این موضوع اشاره نکرد و به دولت خسته نباشید نگفت و متاسفانه با بی‌انصافی واقعیت‌ها گفته نمی‌شود.

دکتر روحانی خطاب به ملت ایران گفت: دولت کار بزرگی انجام داده است و جنگ را به پایان رسانید، دولت در سایه ایثار و فداکاری مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشاند و مسائل مهم را حل و فصل کردیم و اگر بخواهند و اختیارات به آقای عراقچی داده شود همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم.

رئیس جمهور افزود: عهد دولت با مردم این بود که در برابر آمریکا تسلیم نشویم و بتوانیم کشور را در جنگ اقتصادی اداره کنیم و مواد اولیه را تامین نماییم و به این عهد خود پایبند بودیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دولت در میان همه مشکلات توانست مشکلات اساسی بانک ها را حل و فصل کند و تکلیف موسسات غیرمجاز را روشن نماید و برای این کار پول زیادی هم پرداخت کرد و بخشی از نقدینگی حدود 700 هزار میلیارد تومان به خاطر اصلاح بانک‌ها است.

رئیس جمهور با بیان اینکه با دادگاه نمی شود با فساد مبارزه کرد، خاطرنشان کرد: این دولت مقابل فساد ایستاد و جلوی آن را گرفت و این ما بودیم که با شفافیت توانستیم جلوی فساد را بگیریم، معتقدیم هیچ راهی برای مبارزه با فساد جز شفافیت وجود ندارد و دولتی که اطلاعات را در اختیار مردم گذاشت و پهنای باند را افزایش داد این دولت بود.

دکتر روحانی گفت: امروز باید با آرامش ، امنیت و همدلی قدرت را به دولت سیزدهم منتقل کنیم و خوشحالیم که رئیس جمهور منتخب اعلام کرده که به دنبال شایسته‌سالاری است و نگاه حزبی و جناحی ندارد و ما از این سخنان استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تا ساعت و لحظه آخر همت همه ما خدمت به مردم باشد، اظهار داشت: دولت کرونا را با شرایط مناسبی تحویل دولت بعدی می‌دهد و برای تهیه واکسن تلاش خود را همچنان ادامه خواهیم داد و واکسن داخلی نیز به زودی وارد بازار می‌شود.

دکتر روحانی افزود: در سه ماهه اول امسال صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته 69 درصد افزایش داشته است و تراز تجاری نیز سه ماهه اول امسال مثبت بوده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میلاد با سعادت علی بن موسی‌الرضا ع) این امام بزرگوار را فخر همه ایرانیان، شیعیان و مسلمانان جهان دانست و گفت: بخشی از زندگی امام هشتم نشانگر فخر و درایت و جایگاه فرهنگ ویژه ملت بزرگ ایران است.

دکتر روحانی اضافه کرد: مامون، امام هشتم را به ایران دعوت کرد و اصرار داشت که امام حتما این سفر را انجام دهد چرا که از علاقه و عشق مردم ایران نسبت به ائمه اطهار اطلاع داشت و می‌خواست برای استحکام قدرتش از آن استفاده کند.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران در پایان قرن دوم هجری جایگاهی در دنیای اسلام داشت که هم مسلمان بود و هم به خاندان رسالت عشق و علاقه داشت و امام هشتم زمانی که از جنوب غرب ایران وارد کشورمان شد در طی مسیر از خوزستان تا نیشابور و مرو مورد استقبال گرم و عاشقانه مردم ایران قرار گرفت.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امام هشتم برغم میل باطنی ولیعهدی را با شرایطی به خاطر حفظ مصالح دنیای اسلام پذیرفت و از این فرصت برای بیان حقانیت اسلام و تبیین و تشریح آموزه‌های دینی استفاده برد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نسل جوان بایستی با تاریخ سیاسی امام هشتم (ع) اطلاع داشته باشند، گفت: انقلابی بودن به حرف و سخن نیست بلکه انقلابی بودن به معنای این است که تابع امام هشتم باشیم و مصالح دنیای اسلام را مراعات کنیم و حتی جایی که لازم است با حاکم وقت مراعات کنیم، انقلابی بودن به معنی با حاکم وقت حرف زدن و با او همسایه بودن درصورت لزوم است و برای اینکه مصالح دنیای اسلام حفظ شود حتی سمتی که مایل به آن نیست را با شرایطی بپذیرد.

دکتر روحانی گفت: انقلابی بودن از یاد نبردن اهداف مهم است و بسیار خوشحال هستیم که بعد از قرنها هنوز حرم مطهر امام هشتم شیعیان، پناهگاه همه عاشقان و علاقمندان خاندان رسالت است و افتخار ما این است که پیرو راه پیامبر و اهل بیت(ع) هستیم.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ایام میلاد باسعادت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) فخر ما ایرانیان و همه شیعیان و همه مسلمانان جهان برای همه ملت ما و همه مسلمانان انشاءالله مبارک باشد.

اگر زندگی امام هشتم(ع)  را مرور کنیم یک بخش از زندگی او نشانگر فهم و درایت و جایگاه فرهنگی ویژه ملت بزرگ ایران است. اولا اینکه مامون امام هشتم(ع) را دعوت کرد به ایران و اصرار داشت که امام هشتم(ع) حتما این سفر را انجام دهد علیرغم اینکه امام(ع) مایل نبود و کراهت داشت و استنکاف می‌کرد. دعوت به این دلیل بود که می‌دانست مردم ایران به اهل بیت(ع) و به علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) علاقمندند و اگر ایشان به ایران بیاید موجب استحکام قدرت او می‌شود.

اما اینکه ملت ایران در پایان قرن دوم هجری یعنی در آغاز قرون اولیه اسلام، جایگاهی را در دنیای اسلام داشته که هم مسلمان بوده و هم اسلام را با جان و دل قبول کرده و هم به خاندان رسالت احترام می‌گذاشته و خاندان رسالت محبوب مردم ایران بوده است، این نکته اول که نشانگر فهم و درک و فرهنگ بلند ملت عزیز ایران است.

نکته دوم می‌دانید که امام هشتم تقریبا از جنوب غرب ایران، از بصره وارد منطقه خوزستان شد و این مسیر را تا نیشابور و مرو طی کرد یعنی از جنوب غرب امام وارد شد تا شمال شرق همه این مسیر را طی کرد. هیچ جای تاریخ نیست که امام هشتم وارد شهری در ایران شده باشد و مورد استقبال قرار نگرفته باشد، هر جا رفت و هر جا وارد شد مورد استقبال و وقتی می‌خواست خارج شود مورد مشایعت مردم قرار گرفت. البته اهواز به دلایلی چند روز هم امام توقف کرد.

در بعضی از شهرهای ایران گروهی که مامور بودند امام هشتم را به مرو ببرند موظف بودند در یک سری شهرها با فاصله زیاد از آن شهرها عبور کنند مثل قم، گفتند به هیچ عنوان نباید امام هشتم از قم عبور کند باید با فاصله زیاد از این شهر عبور کند چون در شهر قم همه شیعیان بسیار علاقمند به خاندان رسالت ساکن بودند و می‌بینید وقتی امام به نیشابور می‌رسد چه غوغایی به پا می‌شود و چه جمعیتی و با چه مشایعتی وقتی می‌خواهد به سمت توس و مرو حرکت کند و چه تقاضاهایی و چه اشتیاقی برای اینکه کلام امام را بنویسند، بهره‌ بگیرند و استفاده کنند .

اما من غیر از این نکته اول مساله دیگری که برای ما اهمیت دارد سیاستی بود که امام هشتم اتخاذ کرد.

امام هشتم نمی‌خواست ایران بیاید، امام هشتم نمی‌خواست از مدینه خارج شود، خروج او از مدینه و حرکت او به سمت مرو با فشار خلیفه وقت بود، البته خلافت هنوز آن زمان به ظاهر دستِ امین بود و اینها حاکمیت بخش شرق را به عهده داشتند. امام به خاطر حفظ مصالح دنیای اسلام که می‌دانید در دوران هارون‌الرشید که دوران قبل از امین و مامون است چه سختی‌هایی خاندان رسالت کشیدند آن زندان طولانی موسی‌بن جعفر(ع) در تاریخ را همه به خاطر دارند. حالا یک شرایطی پیش آمده که امام می‌تواند حقانیت تشیع، بیان واقعی این مکتب، بیان اسلام و تشریح اسلام در برابر ادیان دیگر را در مناظره و مباحثه تبیین کند، اینکه می‌بینید الان مضجع شریف امام هشتم مورد علاقه نه تنها شیعه و سنی بلکه مورد علاقه همه ادیان است به خاطر این است که امام هشتم با تمام ادیان، ادیان بزرگ آن زمان به مباحثه نشست البته در آن مباحثات مامون ، هدف دیگری داشت ولی آنچه حاصل شد این بود که حقانیت دین مبین اسلام، تبیین قرآن، راه و مسیر پیامبر و ائمه(ع) توسط امام هشتم تبیین شد و مساله ولایتعهدی هم به امام هشتم تحمیل شد، حضرت نمی‌خواست بپذیرد و فرمود من به این شرط می پذیرم که هیچ دخالت در هیچ امری نداشته باشم.

تاریخ سیاسی امام هشتم را نسل جوان بخواند وکمی روی آن دقت کنیم یعنی اینکه می‌‌گوییم ما مسلمان و انقلابی هستیم انقلابی یعنی تابع امام هشتم بودن، انقلابی بودن یعنی مصالح دنیای اسلام را مراعات کردن، انقلابی بودن  به معنی این است که جایی هم اگر لازم است با حاکم وقت حرف زدن، با حاکم وقت همسایه شدن که خانه امام هشتم را کنار خانه مامون قرار دادند. برای اینکه مصالح دنیای اسلام حفظ شود حتی امام یک سمتی که نمی‌خواهد با شرایطی که قائل می‌شود بپذیرد. اینها نکات خیلی مهمی در تاریخ زندگی امام هشتم است.

انقلابی بودن یعنی اهداف مهم را از یاد نبردن، که در بحث انتخابات هم بحث ما این است که هدف‌های اصلی که برای انقلاب، نظام و ایران بود آنها را خدای نکرده نباید به خاطر انتخابات فدا کنیم، انتخابات جای خود، جای مهم هم هست و اهمیت فوق‌العاده‌ هم دارد. اما آن اهداف بلند باید جای خود باقی بماند.

بسیار خوشحالیم که بعد از قرن‌ها از ورود امام هشتم به سرزمین ایران و امروز که مدفن آن حضرت در خراسان است همچنان این قبر ملجاء همه عاشقان و علاقمندان خاندان رسالت، ایرانیان، شیعیان و مسلمانان است و در همه روزهای سخت آن مضجع شریف ملجاء‌ ما بوده،  و هست و تا پایان انشاءالله خواهد بود و افتخار ما این است که پیرو راه امامان عزیزمان، پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت هستیم.

اما مساله بسیار مهمی که این روزها داشتیم انتخاباتی بود که برای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد، اصلِ انتخابات بسیار مهم است. انتخابات به یک مفهومی از ارکان نظام است اگر گفتیم جمهوریت رکن بزرگ نظام است، جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد. امکان ندارد شما بگویید جمهوریت داریم اما در این جمهوریت انتخابات نیست. جمهوریت یک پایه بسیار مهم در کنار اسلامیت است و تمام توان ما باید این باشد که این دو پایه را حفظ کنیم. این پایه‌ها متزلزل شود کل نظام ما متزلزل شده است . همه تلاشها از سال 41 به این طرف، همه خون‌ها، همه زندان‌ها، همه مجاهدت‌ها برای این بود که اسلامیت و جمهوریت در ایران عزیز ما محفوظ بماند این برای ما اصل بود. حال نسبت به اسلام چطور رفتار می‌کنیم امیدوارم که همه تلاش کنیم به اسلام لطمه نزنیم، نمی‌خواهد به  اسلام خیلی خدمت کنیم این طرف لطمه نزنیم حالا هر چقدر بتوانیم خدمت کنیم که فبه ‌المراد چه بهتر، اسلام چون جایگاه عظیم و بلندی دارد خیلی به ما نیاز ندارد ولی به اسلام‌مان لطمه نزنیم، اسلام دارای سیاست ، اخلاق و احکام روشن و دارای عدالت، احترام به همه قومیت‌ها و جنسیت‌هاست و در اسلام همه چیز سرِ جای خودش است حال اگر ما بد عمل می‌کنیم یک بحث دوم است.

مخصوصا اخلاق اسلام که اگر اخلاق از بین رفت، اگر دروغ گفتن بی معونه شد، اگر دروغ گفتن فرد را منفور نکرد، باید جامعه‌ای داشته باشیم که اگر یک نفر دروغ گفت، در جامعه از بین برود هیچ‌کس به او اعتنا نکند و بگوید این فرد دروغگو است و راست نمی‌گوید، این فرد حرف راست نمی‌زند و این مهم است و اسلامیت یعنی همین.

 اسلامیت به این نیست که شعار بدهیم و حرف بزنیم و قرآن بخوانیم و بگوییم مسلمان هستیم ، اینها کافی نیست . اسلامیت، اخلاق و رفتار اسلامی است و در اخلاق و رفتار اسلامی راستگویی، صداقت، احترام به شخصیت مردم، حسن ظن داشتن نسبت به مردم، آبروی مردم را پایمال نکردن، مهم و اساس است اگر اینها صدمه ببیند دیگر از اسلامیت چیزی باقی نمی‌ماند، در اسلامیت همه باید تلاش کنیم که اسلامیت به معنی واقعی کلمه در این کشور در همه بخش‌ها و ابعاد آن حاکم شود.

اما مساله جمهوریت که مقداری آسان‌تر از اسلامیت است و می‌شود مردم را سهیم و شریک کرد. در جمهوریت اگر شما بتوانید 50 درصد مردم را سهیم کنید این کار حداقلی است اگر بتوانید 70 درصد مردم را سهیم کنید به یک نقطه قابل قبول رسیدید، اگر توانستید 90 درصد مردم را سهیم کنید به نقطه اوج رسیدید.

ما در انتخابات و در جمهوریت باید فضا را باز کنیم، باید مردم را در آغوش بگیریم، طرد مردم که هنر نیست، مثلا بگوییم 50 درصد جمعیت، 30 درصد جمعیت که علاقه به یک تفکر و جناحی دارند، اصلا اینها نباشند این چه هنر و خدمتی به کشور است؟ اگر 30 درصد مردم را کنار زدیم به کشور و امنیت ملی، به انسجام ملی خدمت کردیم؟ اینکه مردم نگران و ناراحت و اندوهگین شوند این خاصیتی به حال ما دارد؟ حالا اینکه این اشکال از کجاست بحث دوم است.

اصل انتخابات بسیار مهم بود، یکی از کارهای مهم دولت دوازدهم در این هفته‌های پایانی برگزاری یک  انتخابات کاملا امن و سالم و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی بود. این کارِ مهمی بود که انجام گرفت اینکه دهها هزار صندوق در سراسر کشور از صبح زود تا نیمه شب حتی پاسی از شب گذشته مردم پای صندوق باشند و بتوانند آزادانه پای صندوق بیایند، تشخیص هویت آنها در یک زمان کوتاهی انجام بگیرد، رای‌گیری در یک زمان کوتاهی انجام بگیرد، صندوق‌ها به مقصد برسد، دولت قدرت داشته باشد کاری کند آن روز که انتخابات شده که روز طولانی هم بوده و تا 2 صبح طول کشیده، صبح اول وقت فردا بتواند بگوید منتخب مردم کیست، این یک هنر و کار بزرگ است، کارِ باعظمتی است.

اینکه در یک جا در یک صندوقی نیم ساعت، یک ربع فرد معطل شده ما کل انتخابات را به خاطر یک دستمال می‌خواهیم قیصریه را آتش بزنیم؟ عقل و انصاف کجا رفته؟ وزارت کشور، استاندارها، فرماندارها، بخشدارها و همه عزیزانی که تلاش کردند، وزارت خارجه برای صندوق‌های خارجی همه کسانی که خدمت به مردم می‌رساندند، همه وزرا شبانه روز پای کار بودند، وزارت ارتباطات، آب و برق، امکانات، صدا و سیما اگر نبودند، اینها همه تلاش و کار کردند.‌ بحمدالله همه چیز به خوبی امن، سالم و یک انتخابات بزرگ در این کشور برگزار شد به این باید افتخار کنیم.

من یادم هست در مجلس اول، ماههای آخر آن عده‌ای بودند که دائم متن درست می‌کردند و می‌خواستند امضا جمع کنند و به امام بگویند که چون جنگ هست نمی‌شود انتخابات برگزار کرد می‌گفتند بعضی از مناطق هم در اشغال دشمن است، بعضی جاها زیر آتش دشمن است، شهرها بمباران می‌شود، موشک می‌آید، اصلا انتخابات مقداری عقب بیفتد چون در آن دوره مشروطه رسم هم بود ، انتخابات که تمام می‌شد، گاهی چند ماه و چند سال می‌گذشت اما  امام نپذیرفت و فرمود که انتخابات باید در روز مشخص آن برگزار شود.

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که در زمان جنگ، بمباران، موشک‌باران مردم پای صندوق آرا آمدند، امام مردم را دعوت کرد و انتخابات برگزار کردند و این تودهنی نسبت به آنهایی است که علیه جمهوری اسلامی ایران حرف می‌زنند و می‌گویند این حکومت مردمی نیست، این حکومت مردم سالار نیست، مردم دخالت ندارند و هیچ‌کاره‌ هستند، این حرفِ غلطی است واقعا مردم  پای صندوق آرا می‌آیند و صندوق تعیین کننده است.

اینکه ما غصه می‌خوریم چرا 48 درصد شد ،58 درصد نشد یعنی چه؟ یعنی مردم مهم هستند، یعنی صندوق مهم است یعنی رای مهم است. اگر برای ما مهم نبود که این همه غصه نمی‌خوردیم.

اینکه مقام معظم رهبری با آن بیان صریح خودشان مردم را دعوت می‌کند و اصرار می‌کند و مرجع تقلید و فرهیختگان و مسوولین همه  از مردم خواهش می‌کنند پای صندوق‌های آرا بیایید، به معنای این است که صندوق مهم است، رای مهم است. البته اگر در یک دوره‌ای حضور مردم یک مقدار کمی کم‌رنگ بوده باید آن را بررسی و حل کنیم نباید ادامه پیدا کند این 48 درصد باید یک بار در تاریخ ما باشد ،، دفعات بعد باید جبران کنیم، حال یک مشکلی داشته باید مشکل آن را پیدا کنیم به هر حال از نظر من روشن است که مشکل چه بوده ولی به هر حال محققین و آنهایی که غیردولت، دانشگاه‌ها، جامعه‌شناسان و سیاسیون بنشینند و فکر کنند که اگر این سه مشکل نبود شرکت در انتخابات به جای 48 درصد، 58، 68، 78 می‌شد بیخودی هم همینطور علت درست نکنیم که چون مردم زندگی‌شان سخت بود، پای صندوق نیامدند، وضع مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود پس چرا آنجا آمار بالا بود؟ شهرهایی شرکت کمتر است که وضع زندگی و معیشت آنها کمی بهتر است.

در خارج از کشور چرا کم شرکت کردند آنجا چه بود؟ آنجا هم وضع زندگی‌شان بد بود؟ حرفی بزنیم که درست باشد، اساس داشته باشد  البته مردم سختی داشتند این که جای تردید نیست، مردم در جنگ بودند، مردم داخل یک جنگ اقتصادی پای صندوق آمدند بله مردم کار بزرگی کردند اینکه مردم پای صندوق آمدند به آمریکا نشان دادند که در مسیر خودت راه غلط انتخاب کردی، نتوانستی ما را پشیمان کنی، نتوانستی ما را از صندوق و نظام جدا کنی، مردم کارِ بزرگی کردند.

در شرایط کرونا عده‌ای به خاطر کرونا احتیاط می‌کنند و این طبیعی است . در جنگ هستیم، کرونا هست و یک سری مسائل دیگری هم بوده، شیوه و نحوه‌ای که کاندیداها چیده شدند اینها همه مسائلی است که کنار هم قرار گرفتند، باید حل کنیم.

 اگر مشکلی بوده نباید با نظام و صندوق قهر کنیم، این کار درستی نیست باید حل کنیم اگر مشکلی هست آن مشکل را برای انتخابات بعدی حل کنیم. به نظر من راه حل دارد و راه حل روشن هم دارد همه هم می‌توانیم دنبال و تعقیب کنیم تا به آن راه حل روشن برسیم.

الحمدالله انتخابات به پایان رسید، وزارت کشور نظر رسمی و آمار و ارقام را اعلام کرد. برادر بسیار خوب ما حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی به عنوان کسی که آرای لازم را کسب کردند، 18 میلیون رای کسب کردند و رئیس جمهور منتخب مردم شدند همه هم باید کمک و یاری کنیم. هیچ فرقی هم نیست که این دولت دوازدهم است یا فردا دولت سیزدهم است یا پس فردا دولت چهاردهم است همه ما یک جزو نظام و ملت هستیم همه باید به هم کمک کنیم.

به محض اینکه صبح شنبه آقای وزیر کشور به من اطلاع داد که از نظر ایشان تقریبا انتخابات روشن بود و حدوداً 90 درصد آرا شمرده شده بود و نتیجه روشن بود و به من گفت جناب آقای رئیسی رئیس جمهور است همان همان وقت زنگ زدم به آقای رئیسی و به ایشان تبریک گفتم و همان وقت با ایشان قرار گذاشتم که ساعت 11 خدمت ایشان بروم و طبق رسم متعارف سیاسی به دیدن کاندیدایی که بالاترین رای را آورده بود، رفتم . به ایشان تلفنی هم تبریک گفته بودم حضورا هم تبریک گفتم،‌ کتباً هم تبریک گفتم و البته در آن جلسه بحث‌های بسیار خوبی راجع به مسائل سیاست خارجی، بین‌الملل، مسائل داخلی، اقتصادی در حدی که فرصت آن جلسه بود، انجام گرفت که البته آن جلسه را ما ادامه می‌دهیم.

امروز جلسه دوم با رئیس جمهور منتخب داریم بحث‌ها را ادامه می‌دهیم، باز هم جلسات مختلف را ادامه می‌دهیم. باید همه واقعیت‌های کشور دقیقا بدون کم و کاست برای ایشان توضیح داده شود، ما در یک شرایط بسیار سخت و مشکلی کشور را اداره کردیم و معتقدم دولت سیزدهم شرایط آسانتری خواهد داشت .

در یک دورانی جنگ اقتصادی به ما تحمیل شد که در تاریخ ایران بی سابقه بود و در تاریخ جهان هم کم‌سابقه بود. یک کشوری که از همه طرف محاصره کنند و تمام بانکهای او را ببندند، تمام روابط پولی او را ببندند، تمام ارتباطات خارجی او را ببندند، صادرات و واردات را ببندند، حتی برای وارد کردن دارو و مواد غذایی مشکلاتی زیادی داشتیم و با سختی توانستیم دارویی را وارد و پول واکسنی را تامین کنیم، مردم ما می‌دانند و آگاه و آشنا هستند .

در این هفته در ستاد اقتصادی گزارشی وزارت نفت داد که واقعا جای افتخار بود که در طول این سه سال وزارت نفت چه کار کرده و با چه پیچ و خم‌هایی توانست بخشی از نفت را بفروشد برای اینکه ارز لازم را تامین کند، برای اینکه کشور اداره شود، برای اینکه به ترامپ بگوییم شکست خوردی، برای اینکه به آمریکا بگوییم حریف ملت ایران نیستی، اگر دولت دست روی دست می‌گذاشت کار عظیم و بزرگی که وزارت نفت انجام داده انجام نمی‌داد . البته در کنار آن کارِ بزرگی  هم برای صادرات برق، پتروشیمی و فولاد شد اگر اینها نبود چطور می‌‌توانستیم کشور را اداره کنیم؟ همینطور می‌نشینند حرف می‌زنند که نگاه دولت به آسمان بود بله نگاه ما به آسمان است باز هم نگاه ما به آسمان است، نگاه ما به رحمت خداوند است، نگاه ما یا به آسمان و رحمت خداوند  و هم به تلاش و کوشش مردم است، شما می‌گویید به آسمان نگاه نکنیم ما نگاه می‌کنیم، شما می‌گویید ما از خدا نخواهیم، نه از خدا می‌خواهیم از ملت هم می‌خواهیم، ملت در چارچوب فرامین الهی کار و تلاش می‌کنند.

دائم می‌گویند پس چه شد؟ نگاه‌تان به برجام بود. این برجام چه نیشی به اینها زده است که  اصلا نمی‌توانند آنرا تحمل کنند.

حالا در این ایام که برجام تعطیل بود این خائن از برجام بیرون رفت و ترامپ خبیث بیرون رفت و دست ما از برجام خالی بود آیا دست روی دست گذاشتیم یا آنچه لازم بود وارد کردیم؟ یا آنچه لازم بود صادر کردیم؟ یا جای نفت را جبران کردیم؟

کشور را بدون نفت اداره کردیم ولی یک نفر نیامد، بگوید خسته نباشید شما کشور را در تاریخ برای بارِ اول در طول این صد و خورده‌ای که نفت در کشورکشف شده ، بدون نفت اداره کردید. همه تلاش و کوشش و فعالیت کردند برای اینکه بتوان در این شایط  کشور را اداره کرد و کشور اداره شده حقوق ها سرِ روز پرداخت شد و نگذاشتیم حقوق ها یک روز، تاخیر بیفتد، تمام اوراق سر ساعت پرداخت شد و این کار بی نظیری است که در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است، اوراق سر موقع، حقوق سر موقع، تمام کمک معیشتی‌ها سر موقع و به روز،پرداخت شد. شما دولت‌های قبلی را نگاه کنید چرا بی‌انصافی می‌کنیم، چرا اینطور حرف می‌زنیم، چرا واقعیت را نمی‌گوییم؟ دولت کار بزرگی تا اینجا انجام داده است، اولا کشور را در این سه سال و نیم جنگ حفظ کرده و جنگ را با موفقیت به پایان رسانده است.

من به ملت ایران اعلام می‌کنم دولت جنگ را به پایان رسانده، دولت در سایه ایثار و فداکاری مردم، در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشانده و حرف زده و مسائل مهم را حل و فصل کرده است و اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم . همین امروز دوم تیر می‌توانیم تحریم را تمام کنیم، برویم همین الان اختیارات را به آقای دکتر عراقچی بدهیم و به وین برود و در عرض چند روز توافق نهایی کند و اعلام شود تحریم هم برداشته شود.

ما کارمان را انجام دادیم حال یک سری پیچ و خم دارد، یک سری گرفتاری‌های سیاسی دارد نمی‌خواهم الان وارد آن شوم. مردم الان روحیه و نشاطی پیدا کردند، نمی‌خواهم نشاط مردم به هم بخورد.

مردم عهد ما با شما این بود که در برابر آمریکا تسلیم نشویم، در برابر آمریکا خم نشویم، عهد ما با شما این بود با سه سال و نیم جنگ بتوانیم کشور را اداره کنیم، مواد لازم را وارد کشور کنیم، هیچ کارخانه‌ای به خاطر عدم ورود مواد اولیه از خارج تعطیل نشد، هیچ بیماری به خاطر نبودن تخت، بیرون بیمارستان نماند، این هنر ملت ایران است این فداکاری ملت ایران است. ما این کار و این راه را ادامه دادیم.

و وسط این مشکلات ، مشکلات اساسی بانک را هم حل کردیم و موسسات غیرمجاز را جمع کردیم. کار عظیم و پول عظیمی هم پرداخت کردیم فکر نکنید به این سادگی عمل شده است .می‌گویند نقدینگی که یک گوشه اش اینجاست 700 هزار میلیارد تومان به خاطر اصلاح بانک‌ها صرف کردیم 30 و چند هزار میلیارد تومان برای موسسات اعتباری، حدود 70 هزار میلیارد برای بانک‌های نیروهای مسلح که سامان پیدا کند، بیش از 100 هزار میلیارد تومان پول پرقدرت ضرب در هفت کنید 700 هزار میلیارد تومان، برای اینکه بانکها را درست کنیم. چه کسی گفت دولت وسط این مشکلات، عمل جراحی بزرگی در بانکها انجام و سامان داد؟ و شفافیت را به وجود آورد؟ چه کسی گفت این دولت بود که جلوی فساد ایستاد، با دادگاه نمی‌شود جلوی فساد را گرفت با شفافیت می‌شود جلوی فساد را گرفت این ما بودیم که با فساد جنگیدیم و روبروی فساد ایستادیم.

امروز هست که سامانه تجارت جامع نشان می‌دهد چه کسی از بانک مرکزی پول گرفته است؟ از کدام کشور خرید کرده است؟ کالای او کجاست؟ چه وقت به بندر می‌رسد؟ چه وقت به انبار گمرک می‌رسد؟ چه وقت در راه است؟ چه وقت به انبار شهر می‌رسد؟ چه وقت به بازار می‌رسد؟ این شفافیت را چه کسی درست کرد؟ این کار عظیم و بزرگی را این دولت برای مبارزه با فساد، انجام داد. کس دیگری بیاید ادعا کند ببینم می‌تواند؟

ملت بدانید هیچ راهی برای مبارزه با فساد جز شفافیت وجود ندارد، اطلاعات باید در اختیار مردم قرار دهید، آن دولتی که اطلاعات را در اختیار مردم گذاشت و قانون را اجرا کرد این دولت بود، آن دولتی که پهنای باند را درست کرد که مردم بتوانند به راحتی نگاه کنند چه خبر است، این دولت بود. اینکه وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند که در یک سال اخیر تا پایان ماه مرداد 14 هزار تخت افتتاح می‌شود، می‌دانید این یعنی چه؟ تمام تاریخ ایران از اول تا آغاز دولت ما مگر چند تخت داشته؟ نگاه کنید چند تخت بوده، در این دولت چند تخت درست شده است؟ تخت‌های قدیم را هم  بازسازی کامل کردیم، اینها را کنار هم بچینید کار عظیم و بزرگی صورت گرفته است.

حقوق ملت را این دولت تامین کرده است، الان در غرب کارون استخراج نفت ما 5 برابر شده، در پارس جنوبی استخراج ما بیش از دو برابر شده است و از حقوق ملت دفاع کردیم، ، چه کسی پارس جنوبی را تکمیل کرد، چرا نمی‌گویید؟ غرب کارون را چه کسی توانست به اینجا برساند، چرا نمی‌گویید؟ فلرها را چه کسی جمع کرد،‌60 درصد فلرها الان نمی‌سوزد که جمع شد، چه کسی این کار را کرد؟ گور جاسک که به زودی خواهید دید را کدام دولت انجام داد؟ کدام دولت آب را به شرق کشور برد؟ کدام دولت 57 سد ملی را به ثمر رساند؟‌ چرا نمی‌گوییم؟ این دولت این کار را کرد، مردم این کار را کردند. وقتی می‌گوییم دولت، فکر می‌کنند می‌شود برای حسن روحانی، حسن روحانی یک نوکر کوچک است، دولت میلیونها آدم هستند این همه کارگر و کشاورز همه کار و تلاش می‌کنند تا ما به این نقطه رسیدیم؟

حالا رسیدیم به این نقطه، این نقطه نقطه‌ای است که باید با آرامش، امنیت، همدلی ، قدرت را به دولت سیزدهم منتقل کنیم. خوشحال شدم در سایت دیدم که رئیس جمهور منتخب گفته دنبال شایسته‌سالاری هستم،‌ دنبال حزب و جناح نیستم، الحمدالله انشاءالله در مرداد مردم خواهند دید وقتی وزرا معرفی می‌شوند دیگر از یک جناح خاص نیستند همه جناح‌ها در آن هستند، معاونین رئیس جمهور معرفی می‌شوند و جناح خاص نیست. این خیلی عالی است ما کاملا استقبال می‌کنیم.

من وقتی رئیس جمهور شدم دو ، سه نفر از وزرای من عضو ستاد رقیب بودند، وقتی می‌خواستم اینها را دعوت کنم دوستانم گفتند این در آن ستاد بود گفتم باشد تشخیص داده آنجا بهتر است، آنجا رفته است، عیب ندارد. او را دعوت کردم به دولت و الان وزیر است افرادی بودند که در دوران فعالیت انتخاباتی لااقل کمک من نبودند ولی آنها را دعوت کردم . ما یک کشور هستیم و هدف واحدی داریم، اصل پیشرفت و ثبات و امنیت و توسعه کشور است همه را بیاوریم و سهیم کنیم، دولتی که از جناح‌های مختلف دور میز آن حضور دارند آن دولت قوی‌تر و مقتدرتر است و انشاءالله این چنین خواهد شد.

خواهش می‌کنم بعضی از حرفهایی که گوشه و کنار زده می‌شود را رها کنید و اصلا گوش نکنید . تا ساعت آخر تمام  و این 40 روز، 41 روز باید همّ و غم ما خدمت به مردم باشد. 70 هزار میلیارد تومان افتتاح روز دوشنبه بود و فردا به 2 هزار و 800 روستا گازرسانی همزمان افتتاح می‌شود و  هر روز افتتاح‌های عظیم و بزرگ در شرایط کرونا و تحریم و جنگ اقتصادی داشتیم.

و کلمه آخر من، ما کرونا را انشاءالله با همه توان و تلاش در یک شرایط مناسبی تحویل دولت بعد می‌دهیم البته ممکن است تا آخر سال هم گرفتار آن باشیم ممکن است سال آینده هم چند ماه گرفتار آن باشیم، نمی‌دانیم خیلی روشن نیست، ممکن است موتاسیون‌های مختلف بیاید اما امروز یک آرامش نسبی در داخل کشور به خاطر واکسن به وجود آمده است. ما برای تهیه واکسن تلاش کردیم تلاش می‌کنیم و باز هم واکسن می‌آید، واکسن‌های داخلی هم تولید شده و به بازار می‌آید.

من از تمام عزیزان، از همه شرکتهای دانش بنیان، از همه متخصصین، از همه عزیزان، از همه سرمایه‌گذاران، از همه شرکت‌ها که کشور را به این نقطه رساندند که امروز واکسن داخلی به بازار می‌آید، تشکر می کنم. یک واکسن هفته آینده در بازار است، یک واکسن در هفته بعد به بازار می‌آید، واکسن‌های دیگر هم به تدریج وارد بازار می‌شوند این فخر و افتخار بزرگ برای ما است ه امیدواریم در یک شرایط بسیار مناسبی دولت را تحویل منتخب و منتخبین بعدی یعنی دولت بعدی و وزرای بعدی بدهیم.

و کلمه آخر من، الحمدالله در سه ماهه اول امسال صادرات غیرنفتی شرایط بسیار خوبی نسبت به پارسال داشت، پارسال شرایط کرونا و شرایط سختی بود.در این سه ماه 69 درصد افزایش صادرات داریم ، 10 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات ما در سه ماهه اول امسال است و تراز تجاری ما هم در این سه ماهه مثبت است 476 میلیون دلار تراز تجاری ما مثبت هست.

تشکر می‌کنم از همه آنهایی که امروز در صادرات و تولید تلاش می‌کنند ما همه توان خود را تا لحظه آخر برای خدمت به این مردم عزیز خواهیم گذاشت انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.