جی پلاس/به مناسبت سالروز قطع رابطه با امریکا؛

چرا امام از قطع رابطه آمریکا با ایران، به "کار کارتر به صلاح ملت مظلوم" تعبیر کرده است؟

شامگاه هجدهم فروردین سال ۵۹، جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت امریکا دستور قطع رابطه سیاسی و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. امام از شنیدن این خبر استقبال و پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، سفارت آمریکا در ایران در روز سیزدهم آبان ماه سال ۵۸ به دست دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تسخیر شد که از این حرکت به "انقلاب دوم" تعبیر شده است. از آن زمان به بعد، دولت امریکا تلاش خود را برای مقابله با انقلاب اسلامی شدت بخشید تا سرانجام در شامگاه هجدهم فروردین ماه، به دستور جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت امریکا، روابط سیاسی و بازرگانی این کشور با جمهوری اسلامی قطع شد.

 

از آن به بعد بود که توطئه های گوناگون از جمله حمله نظامی به طبس، کودتای نوژه، جنگ تحمیلی هشت ساله، تحریم های اقتصادی در سال های مختلف علیه جمهوری اسلامی آغاز شد که می توان گفت همگی آنها به لطف الهی و همت مردم ناکام مانده است و هنوز هم این تحریم ها ادامه دارد.

 

امام خمینی(س) از این قطع رابطه استقبال کرده و در نوزدهم فروردین سال ۵۹ در پیامی به همین مناسبت خطاب به ملت ایران مرقوم داشتند:

 

پیام امام به مناسبت قطع رابطه با امریکا

"بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

19 فروردین 59

ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین ایران و امریکا را دریافت کردم و اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت بپاخاسته براى رهایى از چنگال چپاولگران بین المللى با یک چپاولگر عالَمخوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک مى‌ گیریم؛ چون که این قطع رابطه دلیلى بر قطع امید امریکا از ایران است. ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزى نهایى را که ابرقدرت سفاکى را وادار به قطع رابطه - یعنى خاتمه دادن به چپاولگری ها - کرده است، اگر جشن بگیرد حق دارد. ما امیدواریم که نابودى سرسپردگانى مثل سادات و صدام حسین بزودى انجام گیرد و ملت هاى شریف اسلامى به این انگل های خائن، آن کنند که ملت ما با محمد رضاى خائن کرد؛ و به دنبال آن براى آزاد زیستن و به استقلال تمام رسیدن، قطع روابط با ابرقدرت ها خصوصاً امریکا نمایند. من کراراً گوشزد نموده‌ ام که رابطه ما با امثال امریکا، رابطه ملت مظلوم با جهانخواران است.

 

باز هم بخوانید:

امام چگونه اعتراض خود به حکم مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی را اعلام کرد؟

روایتی متفاوت از شبی که حصر امام شکسته شد

امام در نیمه فروردین چه حکمی به آیت الله خامنه ای داد؟

حکمی که امام به آیت الله خامنه ای داد

در نامه امام به دانش آموزان دبستانی چه آمده بود؟

موضوع حکم امام به داریوش فروهر چه بود؟

 

شما اى ملت عزیز! که براى رضاى خداوند متعال، با بانگ «اللَّه اکبر» بر دشمنان خود چیره شدید و آزادى و استقلال را به دست آوردید، با اتکال به خداوند تعالى و حفظ وحدت کلمه مهیا باشید براى رو در رویى دشمنان اسلام و دشمنان مستضعفین؛ شما به خواست خداى تعالى پیروز هستید و بر مشکلات غلبه خواهید کرد. صدام حسین که‌ همچون شاه مخلوع چهره قبیح غیر اسلامى و انسانى خود را نشان داده و به هدم اسلام و حوزه مقدسه نجف کمر بسته و با مسلمانان مظلوم براى رضاى کارتر، آن کند که مغول کرد، و با علماى اسلام خصوصاً حضرت آیت اللَّه آقاى سید محمد باقر صدر، آن کند که رضا خان و محمد رضا پهلوى با علما و روحانیون و سایر طبقات کردند، باید بداند که با این اعمال ضد اسلامى، گور خودش و رژیم تحمیلى غیر انسانى و غیر قانونى بعث را با دست خود مى‌ کند.

 

ملت شریف عراق! شما اخلاف آنان هستید که انگلیس را از عراق راندند؛ بپاخیزید و قبل از آنکه این رژیم فاسد همه چیز شما را تباه کند، دست جنایتکار او را از کشور اسلامى خود قطع کنید. اى عشایر فُرات و دجله! همه با هم و با همه ملت اتحاد کنید و این ریشه فساد را قبل از آنکه فرصت از دست برود، قلع و قمع نمایید، و براى خدا دفاع از کشور اسلامى خود و از اسلام مقدس نمایید که خدا با شماست.

 

اى ارتش عراق! اطاعت از این مخالف اسلام و قرآن نکنید و به ملت بگرایید و دست امریکا را که از آستین صدام بیرون آمده است قطع کنید و بدانید اطاعت از این سفاک، مخالفت با خداى متعال است و جزاى آن عار و نار است. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و کشور ایران را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌

 

صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۲۳۳-۲۳۴

 

دیدگاه تان را بنویسید