چین می گوید 80 درصد از جمعیت به کووید-19 مبتلا شده اند، زیرا میلیون ها نفر برای سال نو چینی سفر می کنند

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان یک دانشمند برجسته دولتی ادعا کرد که از هر 10 نفر در چین، هشت نفر به کووید-19 مبتلا شده اند.

وو زونیو، رئیس اپیدمیولوژیست مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، روز شنبه - در آستانه سال نو چینی - گفت که موج کنونی اپیدمی حدود 80 درصد از مردم این کشور 1.4 میلیارد نفری را مبتلا کرده است.

ادعای او در بحبوحه نگرانی‌هایی مطرح شد که عجله سفر که در حوالی تعطیلات سال نو چینی اتفاق می‌افتد - که گاهی به آن "بزرگ‌ترین مهاجرت انسان در جهان" می‌گویند - می‌تواند ویروس را به روستاها گسترش دهد و موج دوم عفونت‌ها را ایجاد کند.

اما وو که در حساب شخصی خود در رسانه های اجتماعی صحبت می کرد، گفت که این سناریو بعید است زیرا بسیاری از مردم قبلاً آن را گرفته بودند.

وو گفت: در دو تا سه ماه آینده، احتمال بازگشت کووید-19 در مقیاس بزرگ یا موج دوم عفونت در سراسر کشور بسیار اندک است.

وزارت حمل و نقل چین تخمین می زند که بیش از 2 میلیارد سفر مسافر در طول فصل 40 روزه سال نو قمری انجام می شود زیرا مردم در سراسر کشور برای اولین بار بدون محدودیت سفرهای داخلی از زمان شروع همه گیری بیش از سه بار برای دیدارهای خانوادگی به شهر خود باز می گردند.

تلویزیون دولتی CCTV چین روز یکشنبه گزارش داد که بیش از 26 میلیون مسافر در آستانه سال نو چینی انجام شده است.

این تنها نیمی از تعداد مسافران مشابه در سال 2019، قبل از همه گیری کووید-19 است، اما 50.8 درصد بیشتر از سال 2022 است.

دوربین مدار بسته افزود: بیش از 4.1 میلیون نفر با قطار و 756000 نفر با هواپیما برای دیدارهای تعطیلات در روز قبل از شروع سال نو چینی سفر کردند.

سیستم حمل و نقل جاده ای کشور بیش از 20 میلیون سفر مسافر را در همان روز ثبت کرده است که 55.1 درصد بیشتر از رقم سال 2022 است.

تا روز جمعه، سیستم حمل و نقل چین بیش از 560 میلیون سفر مسافری را در 15 روز اول 40 روزه سفرهای فستیوال بهاری از طریق راه آهن، بزرگراه، آبی و هوایی انجام داده است که 47.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

شک و تردید نسبت به ارقام عفونت

پیش از این، تحقیقات دانشکده ملی توسعه در دانشگاه پکن نشان داده بود که بیش از 900 میلیون نفر، یا 64 درصد از جمعیت چین، «احتمالا» تا 11 ژانویه به کووید-19 مبتلا شده اند.

تحقیقات این دانشگاه همچنین نشان داد که این همه‌گیری در بیشتر نقاط کشور در 20 دسامبر، حدود 13 روز پس از آغاز کاهش محدودیت‌های کووید توسط چین، به اوج خود رسید.

بر اساس این تحقیقات، تا پایان ماه دسامبر، عفونت در همه جای کشور به اوج خود رسیده بود.

مقامات بهداشتی چین نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده‌اند و روز پنجشنبه گفتند که بازدید از کلینیک‌های بستری در بیمارستان‌های مربوط به تب و کووید در چین از زمان اوج آن در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه به ترتیب کاهش یافته است.

به گفته مقامات، تعداد بیماران کووید که نیاز به مراقبت های ویژه در بیمارستان ها دارند نیز به اوج خود رسیده است.

طبق داده‌های دولتی، پس از اینکه چین به‌طور ناگهانی سیاست‌های «صفر کووید» خود را لغو کرد، نزدیک به ۶۰ هزار نفر مبتلا به کووید بین ۸ دسامبر تا ۱۲ ژانویه در بیمارستان‌های چین جان باختند.

با این حال، مایک رایان، مدیر اجرایی سازمان بهداشت جهانی برای اورژانس‌های بهداشتی، اوایل این ماه پیشنهاد کرد که اعداد منتشر شده توسط چین «تأثیر واقعی این بیماری را کمتر نشان می‌دهند» از نظر بستری‌های بیمارستانی و ICU و همچنین مرگ و میر.

بر اساس برآورد داخلی مقامات ارشد بهداشت کشور، در 20 روز اول دسامبر، تقریبا 250 میلیون نفر در چین ممکن است به کووید مبتلا شده باشند. اگر درست باشد، تخمینی که سی‌ان‌ان به‌طور مستقل نمی‌تواند آن را تأیید کند، تقریباً 18 درصد از جمعیت چین را تشکیل می‌دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.