هند قرار است پرجمعیت ترین کشور جهان شود. آیا می تواند به اندازه کافی شغل ایجاد کند؟

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان هند امسال از چین پیشی خواهد گرفت و پرجمعیت ترین کشور جهان خواهد شد.احتمال عبور هند از آن نقطه عطف بزرگ در عرض چند ماه، روز سه شنبه افزایش یافت، زمانی که چین گزارش داد که جمعیت آن در سال 2022 برای اولین بار در بیش از 60 سال گذشته کاهش یافته است.

این تغییر پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای هر دو غول آسیایی که هر کدام بیش از 1.4 میلیارد ساکن دارند، خواهد داشت.

در کنار داده‌های جمعیتی، چین یکی از بدترین رشد اقتصادی خود را در نزدیک به نیم قرن گزارش کرده است که نشان دهنده چالش‌های شدیدی است که این کشور با کاهش نیروی کار و افزایش رتبه بازنشستگان با آن مواجه است.

برای هند، چیزی که اقتصاددانان و تحلیلگران آن را «سود سهام جمعیتی» می نامند، می تواند با افزایش تعداد کارگران سالم، از رشد سریع حمایت کند.

با این حال، این نگرانی وجود دارد که کشور از دست بدهد. این به این دلیل است که هند به سادگی فرصت های شغلی برای میلیون ها جوان جویای کار ایجاد نمی کند که هر ساله وارد نیروی کار می شوند.

بر اساس داده های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در سال 2021، جمعیت در سن کار این کشور آسیای جنوبی بیش از 900 میلیون نفر است. به گفته دولت هند، انتظار می رود این رقم در دهه آینده به بیش از یک میلیارد برسد.

کارشناسان هشدار دادند، اما اگر سیاستگذاران به اندازه کافی شغل ایجاد نکنند، این اعداد می توانند به یک بدهی تبدیل شوند. در حال حاضر، داده ها نشان می دهد که تعداد فزاینده ای از هندی ها با توجه به کمبود فرصت ها و دستمزدهای پایین، حتی به دنبال کار نیستند.

بر اساس داده های بانک جهانی در سال 2021، نرخ مشارکت نیروی کار هند، تخمینی از نیروی کار فعال و افراد جویای کار، 46 درصد بود که در میان پایین ترین نرخ ها در آسیا است. در مقایسه، این نرخ برای چین و ایالات متحده در همان سال به ترتیب 68 درصد و 61 درصد بود.

برای زنان، اعداد حتی نگران کننده تر هستند. داده های بانک جهانی نشان می دهد که نرخ مشارکت زنان در کار هند در سال 2021 تنها 19 درصد بوده است که از حدود 26 درصد در سال 2005 کاهش یافته است.

چاندراسخار سریپادا، استاد رفتار سازمانی در دانشکده بازرگانی هند، به سى ان ان گفت: «هند روی یک بمب ساعتی نشسته است. اگر نتواند در مدت زمان نسبتاً کوتاهی اشتغال کافی ایجاد کند، ناآرامی اجتماعی به وجود خواهد آمد.»

بر اساس گزارش مرکز نظارت بر اقتصاد هند (CMIE)، یک اندیشکده مستقل که مقر آن در بمبئی است، نرخ بیکاری هند در ماه دسامبر به 8.3 درصد رسید. در مقابل، نرخ آمریکا در پایان سال گذشته حدود 3.5 درصد بود.

ماهش ویاس، مدیر عامل CMIE، سال گذشته در یک پست وبلاگی نوشت: «هند بزرگترین جمعیت جوان جهان را دارد... امروز در جهان کمبود سرمایه وجود ندارد. در حالت ایده‌آل، هند باید از این فرصت نادر دسترسی آسان به نیروی کار و سرمایه برای تقویت رشد سریع استفاده کند. با این حال، به نظر می رسد که این اتوبوس را از دست داده است.

همه مهندس نیستند

فقدان آموزش با کیفیت بالا یکی از بزرگترین دلایل بحران بیکاری در هند است. Sripada گفت که "شکست گسترده ای در سطح آموزش" توسط سیاست گذاران رخ داده است، و افزود که موسسات هندی بر "یادگیری غیرمستقیم" به "تفکر خلاق" تاکید دارند.

در نتیجه این ترکیب سمی از تحصیلات ضعیف و کمبود شغل، هزاران فارغ التحصیل کالج، از جمله کسانی که دارای مدرک دکترا هستند، در نهایت برای مشاغل پست دولتی، مانند مشاغل «پئون» یا پسران اداری که کمتر از 300 دلار در هر روز پرداخت می کنند، درخواست می کنند.

Sripada گفت، خبر خوب این است که سیاستگذاران این مشکل را تشخیص داده اند و شروع به "تاکید منطقی بر ایجاد مهارت در حال حاضر" کرده اند. وی افزود، اما سال ها طول می کشد تا تاثیر سیاست های جدید دیده شود.

سومین اقتصاد بزرگ آسیا نیز برای تحقق پتانسیل کامل اقتصادی خود نیاز به ایجاد مشاغل غیرکشاورزی بیشتری دارد. بر اساس داده های اخیر دولت، بیش از 45 درصد از نیروی کار هند در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

بر اساس گزارش سال 2020 موسسه جهانی مک کینزی، این کشور باید تا سال 2030 حداقل 90 میلیون شغل جدید غیرکشاورزی ایجاد کند تا بتواند کارگران جدید را جذب کند. کارشناسان گفتند که بسیاری از این مشاغل را می توان در بخش های تولیدی و ساخت و ساز ایجاد کرد.

با افزایش تنش ها بین چین و غرب، هند با جذب غول های بین المللی مانند اپل برای تولید بیشتر در این کشور، پیشرفت هایی در تقویت تولید داشته است. اما طبق گزارش بانک جهانی، کارخانه ها هنوز تنها 14 درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می دهند.

انتظار می‌رود با رشد ۶.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال مالی منتهی به مارس، این کشور آسیای جنوبی سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان باشد. اما، به گفته یک بانک مرکزی سابق، حتی این رشد "ناکافی" است.

بسیاری از این رشد، رشد بیکاری است. مشاغل اساسا یک وظیفه برای اقتصاد هستند. راغورام راجان، رئیس سابق بانک مرکزی هند، سال گذشته به شرکت رسانه ای NDTV گفت: ما نیازی نداریم که همه یک برنامه نویس یا مشاور نرم افزار باشند، اما به مشاغل مناسب نیاز داریم.

طبق گزارش مکینزی، برای «رشد اشتغال سودمند و مولد به این بزرگی، تولید ناخالص داخلی هند باید سالانه 8.0 تا 8.5 درصد در دهه آینده رشد کند».

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی چین هند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.