ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است به نظر می رسد درگیری خشونت آمیز نیست که بین سربازان هندی و چینی در مرز مورد مناقشه آنها در هیمالیااست ، و پنجره ای نادر رو به تنش های سرزمینی طولانی مدت بین دو قدرت آسیایی ارائه می دهد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان به گفته یکی از افسران ارتش هند که از درگیری‌های مرزی چین و هند مطلع است، این ویدئو در ایالت کوهستانی آروناچال پرادش هند در خط کنترل واقعی - مرز واقعی بین دو کشور – در28 سپتامبر2021 فیلم‌برداری شده است..

سی ان ان برای اظهار نظر در مورد این ویدئو با وزارت امور خارجه چین تماس گرفته است.

اگرچه مشخص نیست چه کسی این ویدئو را فیلمبرداری یا منتشر کرده است، اما تنها چند ساعت پس از تایید وزارت دفاع هند مبنی بر وقوع نزاع در مرز در روز جمعه، در بخش دورافتاده تاوانگ در شمال شرقی هند، این ویدئو در رسانه‌های اجتماعی هند منتشر شد..

در این ویدئو - که سی ان ان به طور مستقل نمی تواند آن را تأیید کند - نیروهای هر دو کشور در مناطق کوهستانی دیده می شوند که توسط تپه های سبز احاطه شده اند که ظاهراً زمستان است. اگرچه آنها با سیم خاردار از هم جدا شده‌اند، اما به نظر می‌رسد این فیلم نشان می‌دهد که سربازان هندی سربازان چینی را با سلاح‌های موقت، از جمله آنچه شبیه چوب‌های چوبی و لوله‌های فلزی به نظر می‌رسند، می‌زنند. در چندین مورد، سربازان هندی در حال پرتاب آجر یا سنگ دیده می شوند.

بسیاری از سربازان چینی که در طرف دیگر سیم جمع شده اند، به نظر می رسد که چوب های بلند یا باتوم در دست دارند.

در نهایت سیم خاردار فرو می ریزد و سربازان هندی به جلو حرکت می کنند و نیروهای چینی را وادار می کند تا از روی دیوار سنگی کوتاهی بپرند و منطقه را ترک کنند و طرف هندی را تشویق کنند.

یک نظامی هندی گفت که به دلیل برداشت های متفاوت دو طرف از مرز - و گشت زنی هایی که در امتداد انجام می دهند، تخلفات مکرر اتفاق می افتد.

چندین کارشناس که با CNN صحبت کردند توافق کردند که این ویدئو با توجه به عدم وجود برف قابل مشاهده، درگیری اخیر را به تصویر نمی کشد. با این حال، این ویدیو بینشی از تنش‌های جاری ارائه می‌کند، اطلاعاتی که معمولاً در مورد آن توسط مقامات بسیار محدود شده است.

سوشانت سینگ، کارشناس ارشد مرکز تحقیقات سیاست، یک اندیشکده هندی، می‌گوید: «این نشان می‌دهد که اگر تنش‌ها بین دو طرف کاهش نیابد، چقدر سریع اوضاع می‌تواند به سمت جنوب پیش برود».

درگیری های مرزی

مرز مشترک 2100 مایلی (3379 کیلومتری) مدتهاست که منبع اصطکاک بین هند و چین بوده است. دو کشور در مورد مکان دقیق آن توافق ندارند و هر دو مرتباً یکدیگر را به تجاوز از آن یا تلاش برای گسترش قلمرو خود متهم می کنند.

اگرچه یک سری درگیری‌های عمدتاً غیرکشنده بر سر موقعیت مرزی در طول سال‌ها اتفاق افتاده است، تنش‌ها در ژوئن 2020 به شدت افزایش یافت که درگیری تن به تن بین دو طرف منجر به کشته شدن حداقل 20 هندی و چهار سرباز چینی شد.

کارشناسان می گویند دیگر درگیری هایی که از آن زمان آغاز شده است توسط مقامات کم اهمیت جلوه داده شده است. سینگ گفت: «تفکر هندی ها، زمانی که با مقامات صحبت می کنم، این است که اگر وضعیت در یک سطح بسیار محلی، در سطح عملیاتی بین فرماندهان محلی حل شود، به یک مسئله بزرگ بین المللی که در آن رهبری سیاسی به آن رسیده است، منفجر نمی شود.

اما برخلاف آن حوادثی که ظاهراً کم اهمیت جلوه داده شده بودند، درگیری روز جمعه توسط رسانه های هندی گزارش شد. سینگ گفت که این پوشش و همچنین فشار مخالفان سیاسی داخلی، می‌توانست دولت هند را وادار کند که این حادثه را به طور علنی مورد بحث قرار دهد.

وزیر دفاع هند روز سه شنبه در صحبت با قانونگذاران، نیروهای چینی را به تلاش برای عبور از LAC متهم کرد و گفت که آنها در تلاش برای تغییر "یک جانبه" وضعیت موجود هستند. او گفت که سربازان دو طرف جراحات جزئی دیده اند.

عصر همان روز در بیانیه ای که در فضای مجازی منتشر شد، فرماندهی تئاتر غربی ارتش چین، نیروهای هندی را به عبور «غیرقانونی» به سمت مرز چین متهم کرد.

سینگ گفت که محل درگیری روز جمعه نیز قابل توجه است. تاوانگ، یک شهر بودایی، خانه یک صومعه محترم است که نقشی مرکزی در سیاست داخلی تبت ایفا می کند، و خود شهر برای چین در رسیدگی به امور تبت از نظر استراتژیک مهم است.

تبت یک منطقه خودمختار به رسمیت شناخته شده بین المللی در جمهوری خلق چین است، اگرچه بسیاری از تبتی ها مشروعیت حکومت چین را به چالش می کشند. رهبر معنوی تبت دالایی لاما از زمان شورش ناموفق علیه اشغال تبت توسط چین در سال 1959 در تبعید در هند به سر می برد.

"پیروزی هند"

اگرچه منبع ویدیوی تازه منتشر شده نامشخص است، اما زمان انتشار آن - اندکی پس از تایید مقامات هندی درگیری روز جمعه تاوانگ - سوالاتی را ایجاد کرده است.

ایان هال، معاون مؤسسه آسیایی گریفیث، گفت که این ویدئو به نظر می رسد "پیروزی هند" را نشان دهد. من فکر می‌کنم برای تقویت روایت دولت هند مبنی بر اینکه قویاً از ادعاهای هند دفاع می‌کند منتشر شد.»

وی افزود که با توجه به مبهم بودن اطلاعات پیرامون وضعیت مرزی، دولت از سال 2020 تحت فشار فزاینده ای از سوی مخالفان سیاسی خود قرار گرفته است "درباره اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده است ... و چه مقدار از زمین از دست رفته است."

سینگ افزود که دولت هند به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی با انتقادات داخلی به دلیل عدم اتخاذ موضع شدیدتر در مورد چین مواجه شده است - به این معنی که ویدئوهایی از این دست که به نظر می رسد نشان دهنده واکنش قاطعانه ارتش هند است، منعکس کننده "حال و هوای ملی گرایانه" در بین هندی ها است. 

او گفت: «فکر می‌کنم این نوع ویدیوها به آن روایت سیاسی اجازه می‌دهد تا در داخل کشور پخش شود – به نظر می‌رسد، ما قویاً پاسخ می‌دهیم»، و افزود که «بسیار ممکن است» این ویدیو برای حمایت از رهبری کشور و حمایت از رهبری کشور و نظامی

اما مهمتر از آن، این ویدئو نشان می دهد که وضعیت مرزی چقدر مخاطره آمیز است، و با چه سرعتی خشونت می تواند شروع شود و به طور بالقوه تشدید شود.

مقامات چینی و هندی در چند سال گذشته مجموعه‌ای از گفت‌وگوها را انجام داده‌اند که چین در سال 2021 نیروهای خود را خارج کرده و زیرساخت‌ها را در امتداد مرز برچیده کرده است. اما پیشرفت ها از آن زمان متوقف شده است، با نزدیک شدن هند به ایالات متحده، در حالی که روابط ایالات متحده و چین به پایین ترین سطح خود رسیده است.

هال گفت: «این ویدئو به بقیه جهان یادآوری می‌کند که LAC هنوز نوسان دارد - بسیار بیشتر از قبل از 2020./ذلفا معیل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی چین هند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.