هند در واکنش به افزایش تعرفه های گمرکی آمریکا، از امروز یکشنبه تعرفه های گمرکی بر واردات 28 نوع کالا از آمریکا را افزایش داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد دولت هند اعلام کرد در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از یکی از مهم‌ ترین پیمان‌ های داد و ستد میان دو طرف، از امروز تعرفه 28 کالای وارداتی از این کشور را افزایش داده است. هند این تصمیم را در واکنش به افزایش تعرفه های گمرکی آمریکا بر واردات آلومینیوم از هند اعلام کرده است. یادداشتی در همین زمینه روز شنبه برای سازمان مالیات در وزارت دارایی هند ارسال شد.

از جمله کالاها و فرآورده‌ هایی که مشمول تعرفه‌ های جدید می‌ شوند بادام، سیب و گردو هستند و تعرفه‌ های تازه نیز از امروز  16 ژوئن اجرایی می‌ شوند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در راستای شعار موسوم به «نخست آمریکا»، سیاست‌ های اقتصادی سخت‌ گیرانه‌ ای را علیه برخی شرکای کشورش، از چین و هند تا مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا در پیش گرفته‌است.

حدود دو هفته پیش ترامپ اعلام کرد که مزایای بازرگانی در نظر گرفته‌ شده برای هند، در «سیستم عمومی اولویت‌ ها» یا «جی‌ اس‌ پی» را بر می‌ چیند؛ قانونی که اجازه می‌ داد تا سقف 5.6 میلیارد دلار صادرات به آمریکا از معافیت مالیاتی برخوردار شود و هند بیشتر از دیگر کشورها از آن بهره می‌ برد.

دهلی نو در همان زمان به انتقاد از این اقدام پرداخت و گفت از «منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.»

افزایش تعرفه های کالاهای آمریکایی از سوی هند می تواند بر روابط سیاسی و امنیتی دو کشور تاثیرگذار باشد.

داد و ستد بین هند و آمریکا در سال 2018 در حدود 142 میلیارد دلار بود.

«نارندرا مودی» نخست‌ وزیر هند و دونالد ترامپ قرار است در تاریخ 28 و 29 ژوئن و در حاشیه نشست سران گروه 20 در ژاپن دیدار کنند.

جنگ تجاری آمریکا با هند، پس از جنگ تجاری این کشور با چین کلید می خورد. با اعمال تعرفه 25 درصدی آمریکا بر 200 میلیارد دلار کالاهای وارداتی این کشور از چین، جنگ تجاری دونالد ترامپ ضد پکن تشدید شد. دولت چین نیز به تلافی، اعمال تعرفه 25 درصدی بر 60 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از آمریکا را اجرایی کرد.

رئیس جمهور آمریکا از اختیارات بسیار زیادی در بخش اعمال تعرفه ها برخوردار است و همین موضوع کنگره را به چاره اندیشی واداشته است.

سناتور «چارلز ئی گراسلی» اخیرا گفته است لایحه ای را برای محدودسازی اختیارات رئیس جمهور در اعمال یکجانبه تعرفه ها ضد کشورهای دیگر تدوین کرده است.

قانون اساسی آمریکا به صراحت کنگره این کشور را به عنوان مسئول تعیین انواع مالیات ها و تعیین مالیات بر ارزش افزوده تعیین کرده است. قانون اساسی آمریکا اختیار اعلام جنگ و شروع جنگ تجاری را هم به کنگره واگذار کرده است. اما در طول یک قرن گذشته کنگره آمریکا به تدریج از اختیارات خود در این بخش عقب نشینی و اختیارات خود را به برخی آژانس ها و خود رئیس جمهور واگذار کرده است. دادگاه عالی آمریکا هم زمینه را برای این انتقال اختیارات در آمریکا فراهم کرده است.

کنگره به علت ماهیت سیاسی خود مناسب ترین نهاد برای اعمال تعرفه های گمرکی و تجاری است چون اعضای آن به شکل مستقیم در برابر مردم و رای دهندگان مسئول هستند و تصمیمات آن بر اساس بحث و گفت و گوهای علنی اتخاذ می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.