وزیر امور خارجه سوئد گفت: به نظر می رسد در درون دولت آمریکا نظرات مختلفی وجود دارد برخی از همکاران ترامپ بیش از خود او علاقه زیاد به رویارویی نظامی دارند، ولی چیزی که همه آنها را با هم متحد می کند، اشتیاق به تغییر رژیم در ایران است.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه سوئد با بیان اینکه برخی از همکاران ترامپ بیش از خود او علاقه زیاد به رویارویی نظامی دارند، گفت: این سیاست، واقع گرایانه نیست و افزایش تنش غیر سازنده است.

خانم مارگوت والستروم در گفت وگو با روزنامه سوئدی «اسونسکا داگبلادت SvD » افزود: همکاری های بین المللی تضعیف شده و خطر جنگ میان آمریکا و ایران تشدید شده است. 

والستروم با بیان اینکه برای نخستین بار است که آمریکا در یک بیانیه رسمی از اروپا به عنوان دشمن نام می برد، اظهار داشت: وضعیت خیلی خطرناکی پیش آمده است ولی نباید دست روی دست بگذاریم و آماده مردن شویم، باید مبارزه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این موضع گیری خیلی بدی است ولی اکنون وظیفه ما است که با هم متحد باشیم و همکاری کنیم. چیزی که ما می خواهیم، اتحاد نیروهای خوب برابر نیروهای شر است.

وزیر امور خارجه سوئد با بیان اینکه در جبهه نیروهای شر، تندروهایی قرار دارند که در دنیا انشقاق ایجاد می کنند، تاکید کرد: روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را خفه و حقوق زنان را سرکوب می کنند. متاسفانه، سیاست آنها به حوزه های متعددی زیان وارد می کند که زنان، نخستین قربانی هستند. 

والستروم تصریح کرد: ابر تیره دیگری که می بینیم، بر روی خلیج فارس گسترده شده است؛ آمریکا اعلام کرده است که هرگونه حمله از سوی متحدان ایران را حمله ای از سوی خود ایران تلقی می کند. این موضع گیری، منطقه حساس خاورمیانه را بسیار شکننده می کند و با هر اشتباهی می تواند یک جنگ آغاز شود و یا اگر کسی بخواهد از این فرصت برای فریب بهره برداری کند، چه می شود. 

وی ادامه داد: به نظر می رسد در درون دولت آمریکا نظرات مختلفی وجود دارد برخی از همکاران ترامپ بیش از خود او علاقه زیاد به رویارویی نظامی دارند، ولی چیزی که همه آنها را با هم متحد می کند، اشتیاق به تغییر رژیم در ایران است. 

وی اظهار داشت: سوئد به سختی تلاش می کند تا چندجانبه گرایی و همکاری بین المللی را بوجود آورد. به عنوان یک نمونه مشخص، دولت ما در حال برنامه ریزی برای یک کنفرانس بین المللی خلع سلاح در روز 11 ژوئن است. این ابتکار با استقبال خوبی روبه رو شده است چون سال های طولانی بود که چنین کنفرانس بین المللی در سطح وزیران تشکیل نشده است. 

وزیر امور خارجه سوئد با بیان اینکه ما به انتخابات اتحادیه اروپا هم به عنوان یک پروژه همکاری بین المللی و همبستگی نگاه می کنیم، خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا یک پروژه ایجاد صلح بوده و یک نقش مهم در جهان خواهد داشت. در هر ماه، 28 وزیر خارجه اتحادیه اروپا با هم نشست دارند و تلاش می کنند به مواضع مشترک در سیاست خارجی برسند. ما نباید از قدرتی که اتحادیه اروپا به ما می دهد، دست بکشیم و باید به آن ارزش دهیم. 

والستروم تاکید کرد: از اینکه احزاب سوئدی مانند «دمکرات های سوئد SD» و «چپ» از سیاست قبلی اروپا ستیزی خود دست برداشتند، خرسند هستیم ولی حزب «دموکرات مسیحی» به طور تحقیر آمیزی از شعار ترامپ تقلید کرده و می گوید «اتحادیه اروپا را به درستی قبل برگردانیم»، این شعار کاملا بی معنی و فریب رای دهندگان است. اتحادیه اروپا در چه زمانی بهتر بود که اکنون ما بخواهیم مثل آن دوره بشویم. اتحادیه اروپا باید به یک نیروی پیشرو در جهان تبدیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.