ذخیره تسلیحاتی عربستان برای دفاع از خود در برابر حملات هفتگی پهپادها و موشک‌های یمنی علیه این کشور رو به پایان است

به گزارش جماران، ریاض از واشنگتن،همپیمانانش در حاشیه خلیج فارس و اروپا خواست که برای مقابله به حملات موشکی و هوایی انصار الله یمن، به این کشور موشک بدهند این در حالی است که انبارهای تسلیحاتی عربستان در حال خالی شدن از موشک های ضد موشک«پاتریوت» هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه نوشت که عربستان از قطر و کشورهای اروپایی خواسته صدها موشک‌ پاتریوت را برای دفاع از خود در برابر حملات حوثی‌ها در اختیار آن بگذارند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: ذخیره تسلیحاتی عربستان برای دفاع از خود در برابر حملات هفتگی پهپادها و موشک‌ها علیه این کشور رو به پایان است و این کشور از آمریکا، هم‌پیمانانش در خلیج فارس و اتحادیه اروپا خواسته فورا به آن کمک کنند.

به نوشته این روزنامه، مسؤولان آمریکایی و سعودی توضیح دادند، زرادخانه تسلیحاتی عربستان از موشک‌های رهگیری کننده به شکل خطرناکی کاهش یافته است. در حالی که به نظر می‌رسد مسؤولان آمریکایی در آستانه موافقت رسمی با درخواست سعودی مبنی بر تجهیز آن به موشک‌های بیشتر هستند.

یک مسئول حکومتی عربستانی گفت که تعداد حملات به عربستان سعودی به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

این مسئول عربستانی تأکید کرد که پهپادهای یمنی در ماه نوامبر 29 بار و در ماه اکتبر 25 به خاک این کشور حمله کردند و این کشور در ماه گذشته 11 بار و در ماه اکتبر 10 در معرض حملات موشک های بالستیک قرار گرفت.

این روزنامه آمریکایی افزود: این موقعیت موجب نگرانی مسؤولان در ریاض شده زیراکه بدون وجود ذخایر کافی موشک‌های رهگیری کننده پاتریوت ممکن است حملات حوثی‌ها به تلفات جانی و خسارات بیشتری به زیرساخت‌های نفتی حیاتی این کشور از جمله حملات ژانویه گذشته به ساختمان‌های وابسته به دفتر سلطنتی منجر شود.

این منابع توضیح دادند: به رغم نگرانی‌هایشان درباره سابقه حقوق بشر و مسائل دیگر در عربستان مسؤولان آمریکایی تصور می‌کنند باید به کمک به عربستان نفت‌خیز در دفاع از خود متعهد باشند به خصوص که آمریکا به دلیل افزایش بهای نفت در حال مبارزه است و نمی‌خواهد حمله بقیق تکرار شود.

این روزنامه متذکر شد، عربستان از قطر و کشورهای اروپایی خواسته صدها موشک‌ پاتریوت را برای دفاع از خود در برابر حملات حوثی‌ها در اختیار آن بگذارند.

از سوی دیگر،وزارت امور خارجه آمریکا بر حمایت از متجاوزان سعودی در تجاوز به یمن تاکید کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: با شرکای خود در عربستان سعودی که از سوی حوثی ها مورد حمله قرار گرفته اند می ایستیم و حمله آنان را محکوم می کنیم و حمایت خود را از این کشور اعلام می داریم.

پرایس مدعی شد : فرستاده ویژه ما با هانس گروندبرگ همتای خود در سازمان ملل همه تلاش خود را برای برقراری آتش بس با هدف رسیدگی به اولویت های انسانی و اقتصادی فوری به منظور از سرگیری روند سیاسی در یمن به کار می گیرد.

این در حالی است که انصار الله یمن عملیات بزرگی را در پاسخ به ادامه تجاوزهای عربستان و متحدانش به یمن، علیه عربستان انجام داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که نیروهای این کشور مواضع نظامی حساس و حیاتی‌ای را در ریاض، «جده، طائف، جیزان، نجران و عسیر» هدف قرار داده‌اند.

سرتیپ «یحیی سریع» با اشاره به اینکه این عملیات تحت عنوان «هفتم دسامبر» انجام شده، ادامه داد که عملیات مذکور با موشک‌های بالستیک و ۲۵ پهپاد صورت گرفته است.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: عملیات هفتم دسامبر علیه اهداف نظامی و حیاتی در ریاض و جده و طائف و جیزان و نجران و عسیر اجرا شد، 6 فروند پهپاد صماد 3 و تعدادی موشک ذوالفقار، وزارت دفاع و فرودگاه ملک خالد و چند اهداف نظامی دیگر در ریاض را هدف قرار دادند.

وی افزود: 5 فروند پهپاد صماد 1 و صماد 2 مواضع نظامی در مناطق ابها و جیزان و عسیر را هدف قرار دادند.

یحیی سریع در ادامه همچنین خبر داد که هشت پهپاد از نوع «قاصف 2k» و تعداد زیادی موشک بالستک مواضع حساس و مهمی را در «ابها، جیزان و نجران» هدف قرار داده‌اند.

وی همچنین اعلام کرد که شش پهپاد از نوع «صماد ۲» و صماد ۳، پایگاه هوایی «الملک فهد» در طائف و شرکت آرامکو را در جده هدف قرار داده‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن خاطرنشان کرد: نیروهای یمنی از قبل به شهروندان و مردم عادی حاضر در مناطق مورد هدف هشدار داده بودند تا از این مناطق دور شوند.

وی تصریح کرد: ما هر گونه حمله را با حمله جواب می دهیم و در راستای دفاع مشروع از خود در پاسخ به ادامه تجاوزات دشمن و محاصره یمن، عملیات های بیشتری را انجام خواهیم داد

یحیی سریع، دوشنبه‌شب، خبر داده بود که در پاسخ به جرایم ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی، نیروهای مسلح این کشور یک عملیات هجومی گسترده و منحصر به فرد را در عمق خاک عربستان انجام داده‌اند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.