در تحولی بزرگ در درمان کرونا، پادتنی که مانع از ورود کرونا به سلول‌ ها می ‌شود، تولید شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد دانشمندان هلندی و آلمانی در دانشگاه «اوترخت» هلند یک پادتن مونوکلونال (تک تیره) تولید کردند که توانست ویروس کرونا را در شرایط آزمایشگاه از بین ببرد. این پادتن خنثی کننده ویروس می تواند به پیشگیری و درمان کرونا کمک کند.

پادتن ایجاد شده در اصل شبیه پروتئین هایی که توسط سلول های ایمنی بدن انسان تولید می شود می باشد. در عین حال این پادتن به پروتئین سنبله ویروس می چسبد و اجازه نمی دهد تا به سلول بدن نفوذ کند.

دانشمندان خاطرنشان کردند که پادتن از طریق یک مکانیسم هنوز ناشناخته کرونا را خنثی می کند.

در آزمایشگاه پادتن بر روی موش های اصلاح شده ژنتیکی آزمایش شد و پس از نتایج مثبت، متخصصان تصمیم گرفتند آن را ویرایش کرده و نسخه ای مناسب برای انسان ایجاد کنند.

به گفته پژوهشگران این پادتن تک تیره ممکن است در آینده به تنهایی یا با ترکیب دارویی در جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید19 و یا درمان آن موثر باشد.

پادتن های تک تیره (Monoclonal antibodies) پروتئین هایی هستند که در آزمایشگاه تولید می شوند. این پادتن ها مشابه پادتن هایی هستند که بدن انسان برای مقابله با باکتری و ویروس تولید می کند.

پادتن تک تیره «47 دی 11» (47D11) به پروتئینی که بر روی سطح نوع جدید ویروس کرونا قرار دارد حمله می کند. این پروتئین که به ویروس جدید کرونا حالت تاجی شکل می دهد به ویروس امکان می دهد تا وارد سلول بدن انسان شود. در آزمایش هایی که دانشمندان دانشگاه اوترخت با استفاده از پادتن تک تیره «47 دی 11» انجام دادند نه تنها پروتئین موجود بر روی سطح ویروس جدید کرونا خنثی شد بلکه پروتئین ویروس سارس نیز از بین رفت.

از تولید این پادتن به عنوان گامی اولیه اما امیدوارکننده در راستای کشف درمان برای بیماری همه گیر کووید19 یاد شده است.

نتیجه تحقیق دانشمندان در مورد تولید این پادتن در مجله علمی نیچر (Nature) منتشر شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.