کرونا تاکنون در 212 کشور جهان 3646834 نفر را مبتلا و 252442 نفر را به کام مرگ فرستاده است. در امریکا هم به عنوان اولین کشور با بیشترین قربانیان کرونا تاکنون 69925 نفر به دلیل کرونا فوت کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، در 24 ساعت گذشته 1015 نفر جان خود را به علت شیوع کرونا در آمریکا از دست دادند که از یک ماه گذشته تاکنون این میزان مرگ و میر در این کشور به پایین‌ ترین حد خود رسیده است.

تا به امروز سه شنبه 16 اردیبهشت (5 مه) در آمریکا یک میلیون و 212 هزار و 955 نفر به کرونا مبتلا شده که از این تعداد 188 هزار و 68 نفر بهبود یافته و 69 هزار و 925 نفر نیز جان  باخته اند.

 

Untitled

 

شمار مبتلایان به ویروس کووید19 (کرونا) در جهان، 3 میلیون و 646 هزار و 834 هزار نفر‌، شمار جان‌ باختگان، 252 هزار و 442 نفر و شمار بهبودیافتگان، 1 میلیون و 200 هزار و 573 نفر است.

اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

سازمان ملل هزینه مبارزه با کووید19 را برآورد کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که هزینه مبارزه با کووید19 می‌ تواند پنج برابر بیشتر از مبلغ 7.5 میلیارد یورویی که قرار است در چارچوب کنفرانس آنلاین بین ‌المللی اهداکنندگان تحت نظارت کمیته اروپا جمع ‌آوری شود، باشد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد گفت برای ارائه کمک به تمام دولت ‌ها تقریبا پنج برابر این مبلغ یعنی 37.5 میلیارد یورو نیاز است. بدین ترتیب دبیرکل سازمان ملل متحد از تمام شرکا خواست تا در جمع ‌آوری پول همکاری کنند.

همچنان «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، در جریان این کنفرانس اعلام کرد که موفقیت در مبارزه با گسترش کرونا در جهان به سرعت ساخت داروها لازم نه بلکه به برابری در تقسیم این داروها در جهان بستگی دارد.

 

تشخیص کرونا با استفاده از دستگاه قندسنج در سه دقیقه

یک محقق آمریکایی موفق شد کاربری یک دستگاه قندسنج را تغییر دهد و از آن برای تشخیص کرونا در سه دقیقه استفاده کند.

این کیت از یک تراشه یک بار مصرف برای تشخیص مولکول ‌های گلوکز استفاده می‌ کند. روی این تراشه حس‌ گر تعبیه شده است. این روش بدون نیاز به خون ‌گیری و آسیب به سرانگشت بیمار، قند خون را اندازه‌ گیری می‌ کند. در پی همه ‌گیری کرونا، مخترع این دستگاه بر آن شد تا کاربری دستگاه خود را تغییر دهد و از آن برای تشخیص این ویروس استفاده کند. 

محقق این دستگاه معتقد است این کیت تشخیص می‌ تواند بیماری را در مراحل اولیه و قبل از بروز علایم تشخیص دهد.

 

پزشک آمریکایی ادعاهای کرونایی ترامپ و پومپئو علیه چین را رد کرد

دکتر «آنتونی فائوچی» پزشک سرشناس عضو گروه مقابله با کرونا در آمریکا ادعاهای رئیس‌ جمهور و وزیر خارجه این کشور درباره نقش یکی از آزمایشگاه‌ های چین در شیوع ویروس کرونا را رد کرد.

 

بزرگترین شرکت خرده فروشی آمریکا ورشکسته شد

شرکت «جی کرو گروپ» اعلام ورشکستگی کرد و به این ترتیب نام این شرکت هم به فهرست شرکت ‌های خرده فروشی که به علت تعطیلی ‌های گسترده در واکنش به شیوع کرونا ورشکسته شده اند، افزوده شد.

این شرکت که در نیویورک قرار دارد و به خاطر طراحی لباس‌ های «میشل اوباما» بانوی نخست سابق آمریکا شناخته شده است، در دادگاه فدرال ویرجینیا با این توافق اعلام ورشکستگی کرد که 1.65 میلیارد دلار از بدهی هایش در ازای تفویض مالکیت این شرکت به وام دهندگان بخشوده شود.

 

بدهی سه تریلیون دلاری بی سابقه دولت ترامپ

وزارت دارایی و خزانه‌ داری آمریکا اعلام کرده است که برای تامین هزینه ‌های اضطراری مرتبط با شیوع کرونا در سه ماهه دوم سال 2020 میلادی حدود سه هزار میلیارد دلار (سه تریلیون) قرض خواهد گرفت.

این وزارت‌ خانه طی بیانیه ای اعلام کرد که تعویق چند ماهه در دریافت مالیات ‌های اشخاص و شرکت ‌ها و نیز تحمیل ناگهانی هزینه ‌های کلان مرتبط با کرونا باعث شده است که تا ماه ژوئن امسال به قرض 2999 میلیارد دلار نیاز داشته باشد.

مقامات وزارت دارایی همچنین انتظار دارند در سه ماهه سوم سال جاری به استقراض 677 میلیارد دلار دیگر مجبور شوند. رقم مذکور در سه ماهه اول سال 2020 میلادی حدود 477 میلیارد دلار بود.

کنگره آمریکا ظرف دو ماه گذشته برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا حدود 3000 میلیارد دلار اختصاص داده است.

از ابتدای ماه مارس تاکنون، بدهی ملی آمریکا با 1.5 تریلیون دلار افزایش، به حدود 25 تریلیون رسیده است.

 

احتمال افزایش تلفات در آمریکا در صورت کاهش محدودیت ها

 در شرایطی که دولت ترامپ بر روند لزوم کاهش محدودیت‌های قرنطینه به منظور بازگشایی اقتصادی در ایالت‌های مختلف آمریکا تاکید دارد، به موجب یک سند داخلی کاخ سفید که نسخه‌ ای از آن در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفته است، از احتمال افزایش تدریجی تلفات و شمار مبتلایان به کرونا در صورت کاهش محدودیت ‌ها درطول چند هفته آینده، حکایت می‌ کند. 

بر این اساس آمار مرگ و میر روزانه افزایشی 70 درصدی را در مقایسه با رقم کنونی نشان می ‌دهد.

 

سوپرمارکت های زنجیره ای آمریکا فروش گوشت را محدود کردند

تولید کنندگان پیشرو گوشت در آمریکا پیش از این در مورد کمبود احتمالی محصولات خود به دلیل همه گیر شدن کرونا را هشدار داده بودند، که منجر به تعطیلی تعدادی کارخانه بزرگ شد.

سوپرمارکت های زنجیره ای آمریکایی کاستکو، در شرایطی که این ویروس وجود دارد، فروش محصولات گوشتی به یک نفر محدود کرده است.

کاستکو اعلام کرده است که اکنون یک خریدار قادر به خرید بیش از سه بسته محصول گوشت گاو، خوک و مرغ نیست. هدف از این اقدام فراهم کردن فرصتی برای افراد بیشتر برای خرید کالاهای مورد نظر و مورد نیاز آنها است.

هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا گزارش داد که نزدیک به 5000 کارگر در صنعت گوشت این کشور به کرونا آلوده شده اند.

 

بیانیه غیرمعمول ارتش برزیل پس از تشویق به کودتا

وزارت دفاع برزیل پس از جنجال‌ های پیرامون واکنش دولت به شیوع کرونا، در بیانیه‌ ای غیرمعمول گفت که نیروهای مسلح این کشور به دموکراسی پایبند هستند.

انتشار این بیانیه پس از آن صورت می‌ گیرد که «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور روز یکشنبه به استقبال صدها تظاهرات کننده‌ ای رفت که بدون توجه به اصول بهداشتی، در برازیلیا پایتخت برزیل برای اعتراض به قرنطینه اجباری برای مقابله با شیوع کرونا به خیابان ریخته بودند.

در این تظاهرات برخی از معترضان نوشته ‌هایی را حمل می‌کردند که خواستار مداخله ارتش و انحلال کنگره و دیوان عالی برزیل بود که هر دو با نحوه واکنش رئیس جمهور این کشور به شیوع کرونا مخالف هستند.

تاکنون 101147 نفر در سراسر برزیل به کرونا مبتلا شده‌ و 7051 نفر در اثر ابتلا به آن درگذشته ‌اند.

 

 

تعداد مبتلایان به کرونا در کانادا از مرز 60 هزار نفر گذشت

تاکنون در کانادا 60616 نفر به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 3850 نفر جان خود را از دست داده اند.

 

افزایش ارزیابی دولت مکزیک از شمار مبتلایان

مقامات بخش بهداشت مکزیک با شناسایی نزدیک به 104 هزار مورد دیگر آلوده به کرونا،از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور خبر دادند.

 

شمار کرونایی ها در آلمان 10 برابر آمار رسمی است

محققان آلمانی با توجه به اینکه یک پنجم موارد مبتلا به کووید19 علایم خاصی ندارند، دریافته ‌اند شمار موارد مبتلا به این بیماری در آلمان 10 برابر آمار رسمی است.

محققان دانشگاه بن گفتند که مطالعه مقدماتی آنها، بر اساس کارهای میدانی در شهر «گانگلت» در ایالت «هاینزبرگ» که یکی از بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کووید19 را داشته، خبر از ابتلای بدون علایم می ‌دهد.  

آلمان که تاکنون بیش از 165 هزار مورد ابتلا و نزدیک به 7 هزار جان باخته ناشی از کرونا را گزارش کرده، از دوشنبه برنامه کاهش محدودیت ‌ها را در برنامه خود قرار داده است.

 

شبکه‌ حمل و نقل رم جان تازه ای گرفت

گذاشتن ماسک روی صورت، فاصله گذاری اجتماعی و بررسی دمای بدن از جمله تمهیداتی است که مسئولان شهر رم برای بازگشت تدریجی شبکه حمل و نقل پایتخت ایتالیا به حالت عادی برای جابجایی مسافران خارج شده از قرنطینه تدارک دیده ‌اند.

ایتالیا روز دوشنبه محدودیت ‌های قرنطینه در شهرهای این کشور را کاهش داد.

در ایتالیا بیش از 29  هزار نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 

کرونا و احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات در لهستان

«جاسک ساسین» معاون نخست وزیر لهستان اعلام کرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ پیش بینی شده در 10 مه (21 اردیبهشت) دشوار خواهد بود.

وی گفت تاریخ این انتخابات احتمالا به 17 یا 23 مه (28 اردیبهشت یا 3 خرداد) موکول خواهد شد.

حزب قانون و عدالت تلاش می ‌کند به هر قیمتی که هست این انتخابات برگزار شود.

 

بازگشایی کسب و کار در پرتغال

کشور پرتغال برای منعطف کردن تدابیر محدود کننده مقابله با کرونا اقدام می‌ کند.

کاستن از شدت قوانین و مقرّرات سختگیرانه مقابله با کووید19 در این کشور اروپایی از روز دوشنبه با بازگشایی فروشگاه هایِ کوچک، سالن‌ های آرایشگری، و نمایندگی ‌های فروش خودرو شروع می ‌شود، اما شهروندان پرتغالی مجبور هستند همچنان قوانین سخت فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

در بخش حمل و نقل عمومی، نقض کنندگان این قانون با جریمه حداکثر 350 یورویی مجازات خواهند شد.

 

فنلاند مرزهای خود را باز می کند

مقامات کشور فنلاند تصمیم گرفتند 14 مه، مرزهای خود را باز کنند. اما گردشگری خارجی فعلا توصیه نمی شود. به شهروندان فنلاند توصیه می شود از مسافرت به خارج از کشور خودداری ورزند.

از اول ماه ژوئن، فعالیت ‌های ورزشی نیز اجازه داده می شود. پس از آن به تدریج، مراکز فرهنگی، رستوران‌ ها و مراکز ورزشی  و دیگر مراکز تندرستی باز خواهند شد. علاوه بر آن تجمع‌ های 50 نفری برای شرکت در فعالیت های هنری و ورزشی اجازه داده خواهد شد. از 5 مه (امروز) کتابخانه ها فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

 

قرنطینه در اوکراین تا 22 مه تمدید شد

نخست وزیر اوکراین از تمدید شرایط قرنطینه در این کشور تا 22 می (2 خرداد) خبر داد و اعلام کرد: با این وجود از 22 اردیبهشت محدودیت ‌ها کمتر می‌ شود.

بر این اساس به شهروندان اوکراینی اجازه داده می‌ شود تا در پارک ‌ها گردش کنند و فروشگاه های عرضه کننده کالاهای غیر از مواد غذایی و رستوران‌ ها نیز بازخواهند شد.

از تاریخ 22 اردیبهشت، فعالیت استراحتگاه ‌ها و تفرجگاه‌ های اوکراین ازسرگرفته می شود و تیم‌ های ورزشی هم می‌ توانند تمرینات خود را از سر بگیرند؛ ضمن اینکه محضرهای ثبت اسناد، مطب‌ های دندانپزشکی و وکلا نیز می‌ توانند از این تاریخ به فعالیت بپردازند.

تاکنون 11319 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و 288 نفر جان باخته اند.

 

بیکاری صدها خبرنگار افغان

گسترش کرونا در افغانستان، جامعه رسانه ‌ای این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و صدها خبرنگار از جمله 230 خبرنگار زن را بیکار و راهی منازل خود کرده است.

نیمی از رسانه‌ ها توانایی ادامه کار را ندارند و خبرنگاران خود را مرخص کرده اند.

شماری دیگر به تعطیلی بدون حقوق و شماری هم با 50 درصد حقوق اصلی خود در حال انتظار هستند.

 

معترضان در هندوراس برای جلوگیری از دفن اجساد کرونایی، بزرگراهی را مسدود کردند

حدود 300  نفر از ساکنان 20 مناطق مسکونی مختلف با استفاده از تخته سنگ‌ های بزرگ، آتش زدن لاستیک و شاخه ‌های درختان بزرگراهی در اطراف «تگوسیگالپا» پایتخت این کشور را مسدود کردند و مانع از دفن جانباختگان کرونا در نزدیکی اماکن مسکونی شدند.

نیرو‌های پلیس ضد شورش نیز برای متفرق کردن معترضان و پاکسازی منطقه برای بازکردن بزرگراه تگوسیگالپا- اولانپو وارد عمل شدند.

 

اظهارات رئیس جمهور سوریه درباره وضع کرونا/ لغو ممنوعیت برگزاری نماز جمعه با اما و اگر

وزارت اوقاف سوریه با لغو ممنوعیت برگزاری نماز جمعه در این کشور اعلام کرد: مساجد محل برگزاری نماز جمعه از هفته جاری بازگشایی می ‌شود اما برگزاری نماز جماعت همچنان به صورت موقت ممنوع است.

بر اساس مقررات تعیین شده از سوی وزارت بهداشت سوریه همه نمازگزاران باید با ماسک در مساجد حاضر شوند و فاصله بین آنها از یکدیگر در صفوف نمازگزاران نباید کمتر از یک متر و نیم باشد.  

نمازخانه زنان نیز بسته خواهد بود و افراد بیمار و کسانی که نشانه‌ هایی از بیماری دارند حق ورود به مساجد را نخواهند داشت ضمن اینکه هنگام ورود به مسجد نمازگزاران باید از ماده ضد عفونی کننده استفاده کنند.  

مساجد محل برگزاری نماز جمعه قبل و بعد از برگزاری نماز باید ضدعفونی شوند و خطبه نماز نباید بیش از 10 دقیقه به طول انجامد.  

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هم در سخنرانی در جمع اعضای کمیته دولتی که بر اقدامات برای مهار شیوع کرونا نظارت می ‌کند، اعلام کرد پایین بودن میزان موارد ابتلا به این بیماری در حال حاضر به این معنا نیست که سوریه از دایره خطر گریخته است.

دولت سوریه، بیش از یک ماه قبل پس از آن مقررات منع رفت و آمد سراسری اعمال کرد که نخستین مورد رسمی تایید شده ابتلا به کرونا در این کشور را گزارش کرد. سوریه هم اکنون 44 مورد ابتلا و 3 مورد مرگ بر اثر این بیماری را تایید کرده است.

 

شمار مبتلایان به کرونا در کویت افزایش یافت

وزارت بهداشت کویت اعلام کرد 295 مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شود و مجموع مبتلایان به 5278 نفر افزایش یافت.

 

شمار مبتلایان در قطر از 16 هزار نفر فراتر رفت

وزارت بهداشت قطر اعلام کرد شمار مبتلایان به کرونا در این کشور 640 نفر افزایش یافت و مجموع مبتلایان به 16191نفر رسید.

 

شمار مبتلایان به کرونا در عربستان از 20 هزار نفر فراتر رفت

وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد شمار مبتلایان به کرونا در این کشور با افزایش چشمگیر 1445 نفری به 20654 نفر رسید.

 

معاون عمر البشیر به کرونا مبتلا شد

وزارت کشور از ابتلای «احمد محمد هارون» معاون عمر البشیر رئیس جمهور مستعفی سودان به  کرونا در داخل زندان «کوبر» این کشور خبر داد.

احتیاط های پزشکی لازم برای قرنطینه بیمار در بیمارستان اتخاذ شده است و پس از بهبودی به زندان کوبر بازگردانده خواهد شد.

آمار مبتلایان در این کشور به 648 نفر افزایش یافته و 41 نفر نیز فوت شده اند.

 

ابتلای زندانیان مراکشی به کرونا

نماینده کل زندان ‌های مراکش در بیانیه ‌ای اعلام کرد، در زندان «طنجه» در شمال این کشور 23 مورد ابتلای جدید به کرونا ثبت شده است که 11 نفر از آنها زندانی و 12 نفر کارمند هستند.

نماینده کل زندان ‌های مراکش از ثبت 302 مورد ابتلا به کرونا در زندان «ورزازات»، 7 مورد در زندان «القصر الکبیر»5 مورد در زندان محلی طنجه و 3  مورد در زندان «الاودایة» کشور تاکنون خبر داد.

مجموع مبتلایان به کرونا در مغرب به 4903 نفر رسیده است که 41 نفر از آنها جان باخته اند و 1438 نفر بهبود یافته اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.