در حال حاضر و تا روز دوشنبه 31 خرداد 1400، ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۱۰ هزار و ۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ و مرگ ۱۳۶ بیمار خبر داد و اعلام کرد: مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۳ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۴۰۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۳۶ هزار و ۳۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۵۳ دوز رسید.

از دیروز تا امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۵۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۰۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۷۶۰ هزار و ۲۲۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۲۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۲ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۶۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۳۱ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد تاکنون حدود ۵ درصد جمعیت کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت و کمتر از ۲ درصد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده و ایمنی نسبی پیدا کرده اند؛ فرایندی که از این پس با ورود محموله جدید و تولید در کشور شتاب بیشتری می گیرد.

رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری، ماسک نزدن و شرکت در تجمعات مختلف مواردی است که تا کنون مشخص شده است چقدر می تواند شرایط را ناپایدار و شکننده کند و احتمال بروز موج های بعدی را فراهم سازد.

با کاهش میزان واکسن های کرونای موجود درکشور در هفته های اخیر واکسیناسیون علیه کرونا در برخی شهرها و استانها کند شد. اما ورود محموله جدید واکسن و تولید آن در کشور دوباره به روند واکسیناسیون شتاب بیشتری داده است .

براساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۵۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۱۹ هزار و ۵۵۷ نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸ دوز رسید.

 تاکنون واکسن های ایرانی، کوویران برکت، رازی، فخرا، پاستور و سیناژن توانسته اند، کد اخلاق بگیرند و وارد فاز سوم مطالعه یعنی مرحله مطالعات انسانی برسند.

در ایران مرجع تایید واکسن سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت است، این سازمان تاکنون به واکسن های اسپوتنیک وی ساخت روسیه، سینوفارم ساخت چین، کوواکسین ساخت شرکت باهارات هند،آسترازنکا ساخت کره جنوبی و آسترازنکا ساخت ایتالیا مجوز مصرف اضطراری داده است

 سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیر از تلاش دانشمندان کشور برای ساخت واکسن مقابله با کرونا گفت که نمونه ایرانی واکسن اسپوتنیک‌‎وی روز شنبه پنج تیر ماه رونمایی می‌شود.

وی با اعلام این خبر گفت: روز یکشنبه مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن تولید شده سپاه در بیمارستان بقیه الله انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده و پس از تامین کامل نیاز داخلی، ایران از اوایل زمستان امسال به صادر کننده واکسن کرونا تبدیل می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تلاش برای خرید واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: برای خرید و تهیه این واکسن به هر جا که می توانستیم مراجعه کردم اما برخی کشورها حتی آن ها که دوست ما بودند واکسن را مستقیم به ما نفروختند.

نمکی ادامه داد: به دلیل اعلام تولید انبوه واکسن کرونا در کشور که ما را جزو هفت کشور تولیدکننده این محصول در دنیا قرارداد، رفع تحریم فروش این واکسن به ایران برداشته شد

وی اظهار داشت: بزرگترین دستاورد ایران در شرایط تحریم آن است که بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا، حتی یک بیمار مبتلا به کرونا به دلیل بی پولی، نبود دارو، تمایز اقوام و برتری جوان از مسن پشت در بیمارستان ها نماند و این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه خطر شیوع موج پنجم کرونا در ایران را هشدار داد و گفت: نباید با ساده انگاری، خطر این ویروس را فراموش کرد.

نمکی ادامه داد: انواع هندی، نیویورکی و آفریقایی جنوبی کرونا در کشور به خصوص استان های جنوبی مشاهده شده و ابتلا به آن در کرمان، یزد و آذربایجان غربی، ضرورت توجه بیشتر به پیشگیری از گسترش آن را بیشتر از قبل کرده است.

وی به مسوولان ستاد استانی کرونا در گلستان توصیه کرد که ورود مسافر از سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان های دارای بیمار مبتلا به انواع جهش یافته کرونا را بیشتر رصد کنند تا درگیر موج پنجم کرونا نشوند.

نمکی با اشاره به فراهم شدن حجم زیادی از تجهیزات بیمارستانی مانند تخت آی‌سی‌یو ، دستگاه کمک تنفسی و اکسیژن ساز طی هشت سال اخیر به خصوص پس از شیوع کرونا در کشور گفت که دولت سیزدهم مشکلی برای مدیریت کرونا و تامین واکسن این بیماری نخواهد داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وعده داد تا پایان شهریور ماه به معلمان، نیروهای نظامی، انتظامی و سایر گروه های پرریسک و تا پایان به همه جمیت هدف واکسن کرونا تزریق خواهد شد تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود.

 

۳۱ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

رنگ کرونایی چهار شهرستان ایلام در وضعیت نارنجی است و بقیه شهرستانهای این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۱۲ شهرستان استان هم‌اکنون شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بر طبق این اطلاعات شهرستانهایی مانند ایوان، دره شهر، چرداول، سیروان، ملکشاهی، چوار، دهلران و بدره در وضعیت زرد و هیچ منطقه‌ای از استان ایلام در وضعیت قرمز قرار ندارد.

همچنین بر طبق گزارش مسوولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام روند ابتلای به کرونا در ایلام کاهشی است و موارد مثبت در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت بسیار کاهشی است و این میزان از چهار هزار و ۵۰۴ ابتلا در اردیبهشت ماه به یک هزار و ۳۷۱ ابتلا در خرداد کاهش یافته است.

همچنین میزان فوت کرونا در خرداد ماه نیز در مقایسه با اردیبهشت کاهشی بوده است به طوری که در اردیبهشت ۶۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را دست دادند که این میزان در خرداد به ۲۶ نفر کاهش یافت.

در حال حاضر مجموع بستری های استان ۶۷ نفر کاهش یافته است و از مجموع بستری های استان، شهر ایلام با ۳۰ بستری بیشترین میزان بستری موجود استان را به خود اختصاص داده است.

شاخص ابتلای روزانه، مرگ و میر و بستری همزمان مبتلایان به کرونا دراردبیل ادامه روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل به طور کاهش چشمگیری کاهش یافته است.

 بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، ۱۶ فرد جدید طی شبانه‌روز گذشته در این استان به کرونا مبتلا شدند که ۱۰۵ نفر کمتر از بالاترین آمار در ۲ ماه قبل و کمترین میزان ثبت شده در سال جاری است.

 شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان نیز از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۷۹ نفر کاهش، به ۱۵۴ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

طی شبانه‌روز گذشته برای هفتمین بار در سال جاری، شمار جان‌باختگان کرونا در استان به صفر رسید و مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۶ ماه گذشته در حد یک هزار و ۸۱۷ نفر باقی ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به کاهش مبتلایان جدید و مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کووید.۱۹ گفت: در شبانه‌روز گذشته ۲۰ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده همچنین با اشاره به روند ثابت شمار مبتلایان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون ۴۶ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۶۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۶ هزار و ۱۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه ۳۷۴ بیمار حاد تنفسی و ۲۱۶ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی ادامه داد: با فوت ۱۱ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و  ۴۶۲ نفر رسید. تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است.

هاشمی از وضع بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

از سوی دیگر رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیای ابراز امیدواری کرد که با تزریق واکسن به بخش قابل توجهی از جمعیت استان و کشور، برخی از محدودیت‌های کرونایی برداشته شود.

جزایری با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه حفظ فاصله اجتماعی، خاطرنشان کرد: همچنان وضیعت شیوع کرونا در استان شکننده است و هر گونه عادی‌انگاری می‌تواند شیوع این ویروس را در استان صعودی کند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۳۰ خرداد) ۱۳۸ هزار و ۴۳ مورد نمونه‌گیری کرونا در استان انجام شده که از این تعداد ۴۷ هزار و ۲۲۴ بیکار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

هم اینک شهرستان‌های بن، سامان، خانمیرزا و کوهرنگ در وضعیت زرد( خطر متوسط) شیوع کرونا و دیگر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی(پرخطر) قرار دارند.

در یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر  جمعیت ۱۰ شهرستان دارد،  با توجه به اظهارات سخنگوی دانشگاه یادشده روند سرعت انتشار ویروس کرونا که عامل بیماری کووید ۱۹ است، در استان  رو به افزایش است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۳۰ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۶۹ نفر به علت وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه ،خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۳۶۸ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در شبانه‌روز گذشته در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰۸ فرد جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد، ۲۸ نفر حالشان مساعد نبود و در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۸۰ نفر هم به دلیل خفیف بودن بیماری آنها با نظر پزشک در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته، ۲ فرد مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

در لرستان هم به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۱۹۰ شهروند دیگر این استان طی شبانه روز گذشته به کرونا مبتلا شدند و مجموع مبتلایان به ۱۲۰ هزار و ۳۵ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد: همچنین شبانه روز گذشته یک لرستانی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت و با این احتساب در مجموع یکهزار و ۹۰۴ نفر در استان قربانی این ویروس شده اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۷۶هزار و ۴۳ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۲ هزار و ۱۰ مورد پاسخ داده شده و ۲۵۱ هزار و ۹۷۳ نمونه آن منفی بوده است.

به گفته کوشکی هم اکنون ۳۱۸ نفر بیمار یا مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های لرستان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای سلسله، رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

در حال حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد کرونایی هستند. تاکنون ۲۱۲ هزار خوزستانی تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی میزان بستری های استان با توجه به آمارهای موجود در برخی از شهرستان ها افزایشی است.

جمیل صادقی فر اظهار داشت: میزان بستری ها در شهرستان های مهران، آبدانان، ایوان، دهلران و ایلام بالا است و مهم ترین راه مقابله با آن انسجام و آمادگی بیشتر ستادهای شهرستانی را می طلبد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه پیک چهارم از جنوب کشور وارد ایلام شد، افزود: پیک چهارم کرونا از جنوب کشور و از استان سیستان آغاز شد پس از آن هرمزگان و خوزستان درگیر شدند و با توجه به تجربه ایلام از ورود پیک چهارم باید نگران پیک ها بعدی باشیم.

صادقی فر یادآور شد: نباید تصور شود به پایین پیک کرونا رسیدیم قسمت پایین پیک چهارم با قسمت بالای پیک سوم از لحاظ مبتلایان برابری می کند و همچنان نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: انتظار داشتیم میزان بستری ها به ۱۵ تا ۲۰ نفر کاهش یابد کما اینکه در سه ماهه آخر سال گذشته این اتفاق افتاد اما متاسفانه در خرداد ماه تا ۹۰ نیز نیز افزایش یافت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: میزان ابتلا و بستری ها در برخی از شهرستان ها افزایشی است و با توجه به انتخابات و تجمع های صورت گرفته پیش بینی می شود این تعداد افزایش یابد.

هم اکنون رنگ کرونایی چهار شهرستان ایلام در وضعیت نارنجی است و بقیه شهرستانهای این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت واکسیناسیون در کشور

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمان اعلام خبر آغاز نوبت دوم واکسیناسیون کرونا به لزوم دریافت پیامک برای مراجعه به مراکز تزریق واکسن اشاره کرده بودند اما بی‌توجهی به این موضوع، سبب شکل‌گیری صف طولانی خودروها در یکی از مراکز تزریق خودرویی شد.

تصاویری از این صف‌های طولانی خودروها در بزرگراه حسینی الهاشمی و در مسیر منتهی به پارک کوهستانی دراک، محل تزریق خودرویی واکسن در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

پیگیری موضوع گویای آن است که بی‌توجهی به لزوم دریافت فراخوان پیامکی، علت شکل‌گیری این صف بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرده است که شهروندان پس از دریافت پیامک نوبت دهی برای دریافت نوبت دوم واکسن سینوفارم مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که پس از حدود ۱۰ روز وقفه ، همزمان با تامین سراسری واکسن کرونا ، تزریق دوز دوم این واکسن به حدود ۱۸۵ هزار نفر از افرادی بالای ۷۰ سال استان از سرگرفته شده است.

دکتر قاسم اویس افزود که دوز اول واکسن کرونا هم به آن دسته از افراد بالای ۷۰ سال که تاکنون موفق به دریافت آن نشده اند ، تزریق می شود.

وی توضیح داد : در مجموع تا کنون حدود ۲۱۰ هزار نفر در مازندران دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند و آمار افرادی که دوز دوم را دریافت کرده اند هم به ۲۱ هزار نفر رسیده است.

دکتر اویس گفت : از آن جایی که دوز دوم واکسن کرونا بر اساس رعایت فاصله زمانی حدود یک ماهه انجام می شود ، گروه سنی بالای ۷۰ سال طبق نوبت منتظر تماس تلفنی و یا ارسال پیامک باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین اعلام کرد که افراد گروه سنی ۷۰ سال به بالا که تاکنون به دلایلی موفق به تزریق دوز اول واکسن کرونا هم نشده اند ، می توانند با ثبت نام در سامانه و یا با مراجعه به نزدیک ترین مرکز بهداشت محل سکونت نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

وی با اعلام این که واکسینه جمعیت استان بر اساس اولویت بندی کلی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود ، گفت : تا کنون از جمعیت ۵۱ هزار نفری ۸۰ سال به بالا ۴۱ هزار نفر برابر معادل ۸۰ درصد واکسن دریافت کرده اند.

از سوی دیگر در خراسان رضوی نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد: تزریق نوبت دوم واکسن کرونا از نوع "سینوفارم" با ورود محموله جدید برای افراد ۷۰ سال به بالا از فردا سه شنبه در مناطق زیر پوشش دانشگاه در خراسان رضوی سرعت می‌گیرد.

دکتر مهدی قلیان افزود: بدین ترتیب نوبت دوم واکسن کرونا به تمام سالمندان ۷۰ سال به بالا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تزریق ‌خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا که هنوز واکسن دریافت نکرده اند ادامه خواهد یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون افزون بر ۶۸ درصد از افراد بالای ۷۰ سال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم  پزشکی مشهد واکسینه شده اند.

همچنین رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیای از ورود محموله جدید واکسن کرونا در استان خبر داد و گفت: بر اساس آن تزریق دوز نوبت دوم برای ۱۸ هزار نفر از مردم استان از روز دوشنبه ۳۱ خرداد ماه آغاز شده است.

سید راشد جزایری افزود: گروه سنی بالای ۷۰ سال سن که نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند برای تزریق نوبت دوم به ترتیب فراخوان می‌شوند.

وی با بیان اینکه واکسن‌های جدید تا پایان هفته تزریق شود، تصریح کرد: این در حالی است که تزریق واکسن برای گروه‌های سنی دیگر تا اطلاع بعدی اجرا نمی‌شود.

جزایری از تزریق ۵۷ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا در استان خبر داد و گفت: در مجموع تاکنون ۵۹ هزار و ۵۰۰ دوزواکسن وارد استان شده است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیای ابراز امیدواری کرد که با تزریق واکسن به بخش قابل توجهی از جمعیت استان و کشور، برخی از محدودیت‌های کرونایی برداشته شود.

خبر دیگر از زنجان اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: خوشبختانه با برنامه ریزیی انجام گرفته و با ورود واکسن‌های داخلی میزان تزریق آن به ۱۰ هزار دوز خواهد رسید که البته تحقق این مهم در گرو تامین واکسن‌های مورد نیاز است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان افزود: واکسیناسیون گروه‌های پرخطر به خوبی در حال انجام است و اگر اهداف مورد نظر محقق  نشد، به علت تاخیر در تحویل واکسن بوده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با روند کنونی و طی ۲ هفته آینده با اعلام وزارت بهداشت، به شرط تامین واکسن روند واکسیناسیون شتاب بیشتری خواهد یافت و گروههای هدف در سنین پایین تر و بالای ۶۰ و  یا ۶۵ سال واکسینه خواهند شد. 

این مسوول یادآور شد: از امروز نیز با تامین دوز دوم واکسن، واکسیناسیون برای گروههای ۷۰ سال به بالا و گروه‌های جامانده آغاز شده و همچنان این روند ادامه دارد که مجموع واکسیناسیون در استان تا کنون ۸۵ هزار دوز بوده است. 

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: تزریق دوز دوم واکسن کرونا به افراد بالای ۷۰ سال در این استان آغاز شده و افراد می‌توانند با مراجعه به محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی آن را دریافت کنند.

قدرت‌الله مهدیخانی افزود: هم اکنون ۱۳ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن خارجی در اختیار استان قزوین قرار گرفته تا افراد بالای ۷۰ سال بتوانند آن را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه یک هزار دوز واکسن ایرانی نیز به نام کوو - برکت نیز در اختیار استان قزوین قرار گرفته تا به افراد باقی مانده هیات اجرایی انتخابات تزریق شود، تاکید کرد: البته برخی از عوامل هیات اجرایی که احتمال درگیری آن‌ها بالا بود، از همان ابتدا چندین دوز واکسن دریافت کردند و این تعداد هم برای افراد باقی مانده تزریق خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در واکنش به برخی ابهامات در خصوص تداخل واکسن ایرانی و وارداتی، اظهار داشت: در صورتی که واکسن خارجی در اختیار نداشته باشیم از واکسن ایرانی در سه دوز استفاده خواهیم کرد  و مشکلی هم در این رابطه به وجود نمی‌آید تا جایی که آزمایشات نشان داده اگر دوز اول واکسن وارداتی و دوز دوم یا سوم ایرانی باشد، همان اثرگذاری را خواهد داشت.

خبر دیگر اینکه رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه افراد بالای ۶۵ سال برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا منتظر پیامک بمانند، گفت: این افراد بدون دعوت در هیچ مرکزی حاضر نشوند.

دکتر محمد علوی اظهار داشت: پس از اتمام فاز اول واکسیناسیون کرونا در کادر درمان و برخی گروه‌های پرخطر، در فاز دوم تزریق واکسن کرونا به سالمندان به خوبی در حال انجام بود که به دلیل تأخیر در تأمین واکسن، این افراد موفق به دریافت دوز دوم واکسن کرونا نشدند.

وی بیان کرد: با پیگیری های صورت گرفته در روزهای آینده مقادیر قابل توجهی واکسن وارد استان می شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: قطعا میزان واکسن کافی در اختیار ما قرار خواهد گرفت و در درجه اول نسبت به تکمیل واکسیناسیون افرادی که نوبت دوز دوم‌شان فرا رسیده، اقدام می‌کنیم همچنین در ادامه تزریق دوز اول افراد بالای ۶۵ سال مدنظر است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تجمع در مراکز بهداشتی، نوبت افراد با پیامک اطلاع رسانی خواهد شد افزود: در صورت تجمع در مراکز بهداشتی خطر سرایت بیماری وجود دارد که این موضوع بسیار خطرناک است.

خبر خوب دیگر اینکه رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان از تزریق دوز دوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال این استان از فردا /سه شنبه/ یکم تیر خبر داد.

سید جلال بطحایی اظهار داشت: محموله واکسن کرونا راهی شهرستان ها شده و تزریق واکسن سینوفارم و اسپوتنیک از فردا سه شنبه در ۴۶ پایگاه شامل مراکز تجمیعی و پایگاه های واکسیناسیون استان همدان صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: افرادی که دوز نخست واکسن های چینی «سینوفارم» و «اسپوتنیک وی» را دریافت کرده اند به ترتیب فراخوان شده تا با حضور در مراکز پیش بینی شده نسبت به تزریق دوز دوم واکسن اقدام کنند.

از سوی دیگر سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه از تخصیص سه هزار و ۵۰۰ دُز واکسن کرونا به این شهرستان خبر داد و گفت: تزریق نوبت دوم واکسن برای افراد بالای ۷۰ سال آغاز می‌شود.

دکتر «محمود کریمی» اظهار کرد: با دریافت این مقدار از واکسن کرونا، لکه ‌گیری و تکمیل واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال در شهرستان‌های ساوه و زرندیه انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: با پایان واکسیناسیون گروه سنی بیشتر از ۷۰ سال، دیگر گروه‌های سنی نیز واکسینه می‌شوند.

خبر دیگر از سنندج اینکه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون ۹۸ هزار و ۶۶۶ دوز واکسن کرونا به استان اختصاص یافته که از این تعداد، ۸۰ درصد آن به گروه‌های هدف تزریق شده است.

دکتر ابراهیم قادری با اشاره به آخرین وضعیت تزریق و دریافت واکسن کرونا در استان اظهار داشت: تاکنون ۱۲ مرحله واکسن علیه این ویروس به استان اختصاص یافته و برای گروه‌های در معرض خطر تزریق شده است.

وی درصد پوشش واکسیناسیون پرسنل بهداشت و درمان را ۹۱ درصد اعلام کرد و گفت: تا کنون ۵۹ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال در مقابل کرونا واکسینه شده اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۷۸ هزار دوز واکسن در نوبت اول و دوم به جامعه هدف تزریق شده است افزود: از این تعداد ۶۵ هزار و ۸۹ نفر در مرحله اول و ۱۳ هزار و ۳۰۸ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کرده‌اند.

دکتر قادری با اشاره به اینکه در روزهای آتی برای تزریق دوز دوم اقدام می شود، ادامه داد: با فاصله افتادن بین تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا، اثر بخشی آن کاهش نخواهد یافت.

 

میزان بستری های کرونا در ایلام افزایشی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: میزان بستری های استان با توجه به آمارهای موجود(خردادماه) در برخی از شهرستان ها افزایشی است.

جمیل صادقی فر روز دوشنبه در گفت و گو اظهار داشت: میزان بستری ها در شهرستان های مهران، آبدانان، ایوان، دهلران و ایلام بالا است و مهم ترین راه مقابله با آن انسجام و آمادگی بیشتر ستادهای شهرستانی را می طلبد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه پیک چهارم از جنوب کشور وارد ایلام شد، افزود: پیک چهارم کرونا از جنوب کشور و از استان سیستان آغاز شد پس از آن هرمزگان و خوزستان درگیر شدند و با توجه به تجربه ایلام از ورود پیک چهارم باید نگران پیک ها بعدی باشیم.

صادقی فر یادآور شد: نباید تصور شود به پایین پیک کرونا رسیدیم قسمت پایین پیک چهارم با قسمت بالای پیک سوم از لحاظ مبتلایان برابری می کند و همچنان نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: انتظار داشتیم میزان بستری ها به ۱۵ تا ۲۰ نفر کاهش یابد کما اینکه در سه ماهه آخر سال گذشته این اتفاق افتاد اما متاسفانه در خرداد ماه تا ۹۰ نیز نیز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه به تصور مردم کرونا پایان یافته است، ادامه داد: با توجه به تعطیلات پیش رو تابستان و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در مهرماه همه دستگاه ها و ارگان ها باید انسجام بیشتری داشته باشند.

صادقی فر تاکید کرد: مکان های تفریحی و توریستی مانند شهرستان های دره شهر و بدره در صورت بازگشایی باید نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی دقت کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: میزان ابتلا و بستری ها در برخی از شهرستان ها افزایشی است و با توجه به انتخابات و تجمع های صورت گرفته پیش بینی می شود این تعداد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: پس از انتخابات باید کرونا در اولویت قرار گیرد و افرادی که دارای علائم هستند بلافاصله به مراکز در مانی مراجعه کنند.

هم اکنون رنگ کرونایی چهار شهرستان ایلام در وضعیت نارنجی است و بقیه شهرستانهای این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۷۹ بیمار در کاشان و ۱۵ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را هشت نفر اعلام و اضافه کرد: پنج نفر از بیماران در کاشان و سه نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت به دلیل کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش نشده است.

ثبت ۳۷ مورد جدید کرونا

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۲ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۴۴۴ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۰ در کاشانبا سن ۳۰ تا ۶۷ سال و سه نفر در آران و بیدگل با سن۳۲ تا ۸۱ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۵ هزار و ۷۲ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۷۸۹ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۹۴۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

 

۶ بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و ۶۲ بیمار بدحال دیگر در استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: مجموع جانباختگان کووید ۱۹ استان البرز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به  چهارهزارو ۲۱۱ نفر رسیده است .

 این مسوول اظهارداشت: موارد بستری  از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۴۶ هزار ۷۰۴  نفر است و اکنون  ۴۹۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری هستند.

وی افزود:۴۱ هزارو ۹۹۱ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی البرز ترخیص شده اند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ۲ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

سیر نزولی کرونا در تهران متوقف شده است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کاهش میزان بستری‌ها در مراکز درمانی اعلام کرد: سیر نزولی کرونا در پایتخت متوقف شده است.

علیرضا زالی عصر دوشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در تهران کماکان سیر ثابتی دارد و در ۲۴ ساعت گذشته  هشت هزار و ۷۴۷ بیمار به صورت سرپایی به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کردند.

وی تاکید کرد: تهران و سایر شهرستان‌ها وضیعت نارنجی دارند که البته از اوایل هفته سوم خرداد کاهش نزولی بیماری در تهران متوقف شده و سرعت کاهش بیماری کندتر شده است.

به گفته وی، در هفته چهارم خرداد ماه نسبت به هفته سوم خرداد ماه ۳.۳ درصد رشد در مراجعات سر پایی داشتیم که یک زنگ خطر جدی برای ما تلقی می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: بیماران جدید بستری در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱۹ بیمار بوده که ۱۶۲ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.  

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: تعداد کلی بیماران بستری در استان تهران چهار هزار و ۱۹۲ بیمار است که هزار و ۱۵۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، نکته مهم این است که در مقابل ۷۱۹ بیمار جدید تنها ۶۵۴ بیمار ترخیص شدند و میزان ترخیص کمتر از میزان بستری جدید است.  

وی درباره واکسیناسیون در تهران افزود: تهران جزو پنج استان پیشتاز از نظر سالمندی است، آمارها نشان می‌دهد در هفته سوم وچهارم خرداد ماه میزان مرگ و میر در گروه سنی بالای ۷۰ سال نسبت به زمان مشابه کمتر شده که می‌توان پیش بینی کرد از آثار واکسیناسیون باشد.  

فرمانده ستاد مقابله با کروان در کلانشهر تهران از معاونت بهداشت درخواست کرد که مقادیر مناسب‌تر و تعداد مکفی واکسن در اختیار قرار گیرد و افزود: دو اولویت اصلی ما در تهران اولا واکسن دز دوم گروه‌های بالای ۷۰ سال است و دوم افراد بالای ۷۰ سال که دز اول واکسن را دریافت نکردند.  

وی بار دیگر تاکید کرد: کماکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بهترین واکسن است و از شهروندان می خواهیم همچنان در مراکز تجمعی حضور پیدا نکنند و جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله با رعایت فاصله گذاری اجتماعی از این وسایل استفاده کنند.

 

چهار نفر دیگر در استان همدان به علت کرونا جان باختند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۴۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۱۳ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۵۸۱ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲۰ مورد بود که ۹۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۹۹، بهار ۹۷۲، تویسرکان یک هزار و ۱۳، رزن ۷۵۹، درگزین ۲۸۶، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۴۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۹۱ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۸۹۰ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن، اسدآباد و درگزین» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

۳۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در قم بدحال هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۳۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در این استان بدحال هستند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به سی خردادماه ۱۴۰۰، ۵۰ بیمار با علائم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد ۴۱ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: ۲۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا که در هفته‌های گذشته بستری شده بودند نیز از بیمارستان مرخص شدند.

وی با بیان این‌که در این مدت فوتی کرونا مثبت نداشتیم، بیان کرد: در حال حاضر ۱۸۶ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که حال ۳۱ نفر از آن‌ها وخیم است.

قدیر ادامه داد: در ۲۴ ساعت منتهی به سی خردادماه ۱۴۰۰، ۴۹۳ تست کرونا انجام شده که جواب ۱۱۹ مورد مثبت بوده است.

به گفته وی، تاکنون ۵۱ هزار و ۲۰۳ دوز واکسن به همشهریان استان قم تزریق شده است.

طبق رنگ‌بندی جدید نقشه کرونایی کشور، قم از ۲۹ خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

۱۴۴ مورد ابتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۴۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان"  افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۲۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۱۲۴ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۱۴۴ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۶۲ هزار و ۴۷۲ نفر رسیده است. 

جمالیان بیان داشت : در این بازه زمانی هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش نشده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.