زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی

خلاصه مطلب:

مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان است،  مسئولیت دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در امور بلوچستان و مدیریت مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه) از جمله دیگر سوابق او محسوب می شود. 

 

 

توضیحات :

مصطفی محامی در شهریور ماه سال 1344 مشهد و در خانواده ای متدین متولد شد. از حدود 4 یا 5 سالگی به مکتبخانه رفت و بعد از فراگیری قرآن و مقداری ادبیات به مقطع دوم دبستان رفت، و پس از پایان کلاس پنجم در سال 1355 راهی حوزه علمیه شد. در مدرسه علمیه حجت الاسلام المسلمین موسوی نژاد به تحصیل پرداخت، او رسائل، نیمه اول خیارات، مکاسب و بخشی از کفایه را نزد آیت الله مرتضوی فراگرفت.

حدود سال 1360 به حوزه علمیه قم رفت، بعد از یک سال مکاسب را نزد آیت الله ستوده، کفایه را نزد آیت الله سیدحسین شمس و آیت الله محقق داماد فراگرفت و هم زمان در درس خارج اصول آیت الله وحید خراسانی حضور یافت، همچنین بیش از یک سال را در درس اصول آیت الله میرزا جواد تبریزی حاضر شد.  در مورد مباحث فقه، بحث زکات را در محضر آیت الله منتظری آموخت و پس از آن بحث خارج را در کلاس آیت الله وحید خراسانی حاضر شد، مدتی نیز از فقه آیت الله تبریزی بهره برد. اشارات را در محضر علامه حسن زاده، بخشی از اسفار و تمهید القواعد را از آیت الله جوادی آملی آموخت. او در درس تفسیر آیت الله مشکینی حاضر شد، و سپس با حضور در تفسیر آیت الله جوادی آملی ادامه داد.

او در آغاز دهه هفتاد به مدت سه سال به امور فرهنگی و اجتماعی در سیستان و بلوچستان پرداخت، و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در امور بلوچستان- سراوان تاسیس کرده و مسئولیت آن را برعهده گرفت، او همچنین سمت معاونت امور شهرستان ها و معاونت امور سیاسی و اجتماعی دفتر نمایندگی رهبری در امور بلوچستان در زاهدان را برعهده گرفت و تا سال 1373 در آن جا فعالیت می کرد. 

سپس با بازگشت به قم بیشتر به امور آموزشی و پژوهشی پرداخت. او علاوه بر تدریس در حوزه، به عنوان استاد راهنمایی طلاب درس خارج، و تعدادی پایان نامه سطح 3 و کارشنایس ارشد را به انجام رسانده است. وی همچنین مقالاتی تدوین کرده و پژوهش هایی به انجام رسانده است. 

 

فهرست سایر مسئولیت ها: 

  •  معاونت آموزشی ـ پژوهشی  مرکز جهانی علوم اسلامی

  • تدوین طرح کلان مرکز جهانی علوم اسلامی 

  • مدیریت مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه)

  • مدیریت گروه دائره المعارف قرآن و مدیریت گروه تفسیر راهنما به مدت چند سال در مرکز فرهنگ و معارف قرآن و مسئولیت آن مرکز 

  • مسئولیت همزمان مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی 

  • عضویت در شورای گروه تفسیر موضوعی و شورای پژوهش مرکز فرهنگ ومعارف قرآن، شورای پژ وهش پژ وهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی 

او در تاریخ 8 اسفند ماه سال 1397 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان منصوب شد.