زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی

خلاصه مطلب:

مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان است، او سابقه مدیریت حوزه علمیه صادقیه سمنان و تدریس در حوزه را داراست. 

توضیحات :

مرتضی مطیعی در تاریخ 1 دی ماه سال 1343 در سمنان و در خانواده ای مذهبی متولد شده است. پایان دوره تحصیلات راهنمایی او همزمان با اوجگیری نهضت امام خمینی (س) بود، که به همراه خانواده در تظاهرات شرکت می کرد. او پس از پایان دوره راهنمایی به هنرستان شهید عباسپور رفته و در رشته مکانیک ماشین افزار مشغول به تحصیل شد، او از اعضای فعال انجمن اسلامی هنرستان بود، وی در سال 1360 با هدف آموزش نظامی راهی پادگان امام حسین علیه السلام در تهران شد، و بعد از یک ماه آموزش برای شرکت در عملیات فتح المبین راهی جبهه جنوب شد، و تا پایان سال های دفاع مقدس به مدت 41 ماه در جبهه حضور داشت. او برادر شهید عباس مطیعی و دایی شهید سعید عباسی و عموی مداح اهل بیت (ع) حاج‌میثم‌مطیعی است.

او در سال 1362 پس از اخذ دیپلم برای فراگیری علوم دینی به حوزه علمیه قم رفت و مقدمات و سطح را نزد اساتیدی از جمله حضرات آیات سیدجواد شبیری زنجانی، میری، فتوحی، آیات آل غفور جزایری، وجدانی فخر، موسوی گرگانی، عراقچی، صلواتی، سیداحمد خاتمی و شیخ محمدحسن قدیری آموخت، او مدت 2 سال در درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی و 3 سال را در درس خارج فقه و اصول آیت الله شیخ جواد تبریزی حضور یافت، و همچنین 18 ماه را از درس خارج فقه و اصول آیت الله بهجت بهره برد و در دو سال پایانی عمر شریف آیت الله بهجت در دفتر ایشان برای پاسخگویی به احکام حضور داشت.

وی درس نهایه الحکمه را نزد آیت الله فیاضی و درس اسفار را نزد حضرات آیات تحریری، ممدوحی و یحیی انصاری شیرازی آموخت. او مدت 20 سال از درس تفسیر آیت الله جوادی آملی استفاده کرد،او در درس اخلاق حضرات آیات مظاهری، مشکینی و اشتهاردی حاضر شد، و مدت 15 سال را در محضر آیت الله سعادت پرور (پهلوانی) و سپس آیت الله تحریری در اخلاق عملی بهره گرفت. در سال 1369 در روز عید غدیر در محضر مقام معظم رهبری ملبس به لباس روحانیت شد. 

 

او حدود 5 سال همزمان با تحصیل در مدرسه حجتیه برای طلاب غیر ایرانی و مدت 4 سال را برای حافظان قرآن در مدرسه امام جواد علیه السلام و امام رضا علیه السلام به تدریس اصول فقه، شرح لمعه، عقاید و اخلاق پرداخت. 3 سال درس مکاسب و رسائل را تدریس کرد و بعد از رحلت آیت الله بهجت به مدت سه سال مباحث فقهی و اصولی با دوستانش پرداخت و پس از آن در سال 1392 برای تدریس راهی حوزه علمیه سمنان شد، و در همان سال مدیر مدرسه علمیه صادقیه سمنان شد، و علاوه بر تدریس ممتحن شفاهی سطح 3 حوزه در استان است. 

همزمان با فراگیری دروس حوزوی مدت 4 سال در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به فراگیری دروس معارف پرداخت، مطیعی کتب و مقالاتی از جمله «امامت را بشناس»، «مهدویت برترین حقیقت تاریخ»، «من مقلد امامم» و مقاله «خورشید پس ابر» را به رشته تحریر درآورده است. 

در سال 1392 به سمنان رفت و در مسجد پنج تن آل عبا به اقامه نماز می پردازد، او استادیار شجره طیبه صالحین مرکز استان است و در مرداد ماه سال 1400 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان سمنان، و امام جمعه سمنان منصوب شد.