زندگینامه آیت الله محمدمهدی حسینی همدانی

خلاصه مطلب:

سیدمحمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه شهر کرج است. 

توضیحات :

سیدمحمدمهدی حسینی که به حسینی همدانی مشهور است در تاریخ 20 اسفند ماه سال 1342 در خانواده ای روحانی در همدان متولد شده است. پدرش حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد حسینی همدانی از روحانیون مشهور در تهران و همدان و از مبارزان علیه رژیم شاهنشاهی بود که بارها در این مسیر دستگیر و زندانی شد، و مادرش فرزند یکی از بازاریان محترم همدان بوده است.

حسینی همدانی تحصیلاتش را تا پایان دبیرستان در تهران سپری کرد، و در زمان اوج گیری نهضت امام خمینی (س) به همراه مردم در تظاهرات حضور داشت و به توزیع اعلامیه های امام می پرداخت و به واسطه فعالیت های پدر بیش از دیگران در جریان وقابع بود و مسائل را دنبال می کرد. 

زمانی که سال چهارم دبیرستان را طی می کرد به حوزه علمیه تهران یعنی مدرسه ملاجعفر که به مدرسه آیت الله مجتهدی معروف بود رفت. او علاقه بسیاری به علوم حوزوی داشت به همین خاطر مقدمات را به سرعت فراگرفت، او تا آخرن جلد لمعه و اصول فقه را در تهران آموخت و پس از آن برای فراگیری رسائل و مکاسب راهی قم شد. معانی بیان را نزد آقای مهاجری، منطق حاشیه ملاعبدالله را نزد آقای جاودان، معالم را در محضر آقای حبیبی و جلدین لمعه را نزد آقایان حسینیف رئوفی، ضیاء آبادی، تنکابنی (میرزا ابوالقاسم فلسفی) و اصول فقه مظفر را نزد آقای ضیاء آبادی و بخش هایی از شرایع را در محضر مرحوم آقای مجتهدی فراگرفت. ایشان در عید غدیر سال 1364 در محضر امام خمینی (س) معمم شدند. 

در سال 1366 در قم در مدرسه فیضیه رسائل ار به صورت کامل نزد آیت الله استادی به پایان رساندند. مکاسب را نزد آیت الله پایانی به صورت کامل خوانده و بخشی از آن را نزد آیت الله محقق داماد خواند. کفایه را نزد استاد گنجی، یک دوره کامل اصول و درس خارج فقه را در محضر آیت الله العظمی تبریزی، و کتاب اجاره و قسمتی از خمس را نزد آیت الله جوادی آملی و تمام بحث خمس و بخش زیادی از نکاح را نزد آیت الله العظمی شبیری زنجانی فراگرفت.

ایشان حدود 12 سال به صورت مستمر در درس تفسیر آیت الله جوادی آملی حاضر شد، و همچنین از درس اسفار ایشان بهره برد. او بخشی از اشارات بوعلی را نیز در محضر علامه حسن زاده آملی آموخت.

در شهریور ماه سال 1381 پس از رحلت پدر به توصیه آیت الله مجتهدی به تهران آمده و جایگزین پدر در مسجد صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف شد.

 حسینی همدانی در سال های دفاع مقدس در تیپ امام جعفر صادق علیه السلام به عنوان معاون تبلیغات و فرهنگی فعالیت می کرد و مدتی را نیز مسئول پرسنلی بود. 

از دیگر فعالیت های ایشان می توان به تدریس در آموزش و پرورش به مدت 4 سال اشاره کرد، او پس از تشکیل بسیج مستضعفان نیز وارد این نهاد شده و این همکاری تا کنون ادامه دارد. او به مدت 5 سال مربی آموزش عقیدتی و نظامی بوده و در برخی پادگان ها علاوه بر عقیدتی آموزش اسلحه شناسی و تاکتیک تدریس کرده است. وی مدتی عضو فدراسیون تیراندازی بوده و در ابتدای راه اندازی شورای حل اختلاف به مدت یک سال ریاست شعبه 607 حل اختلاف تهران را برعهده داشته است. 

در مهر ماه سال 1392 پس از کناره گیری محسن کازرونی محمدمهدی حسینی همدانی با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه شهر کرج برگزیده شد، او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال 1394 ثبت نام کرد، که صلاحیتش به دلیل عدم شرکت در آزمون برگزار شده توسط شورای نگهبان احراز نشد.