زندگینامه علی جنتی

خلاصه مطلب:

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، او پیش از این انتصاب سوابق دیگری از جمله مدیر صدا و سیمای اهواز، استاندار همدان، استاندار خراسان، معاون امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سیاسی وزیر کشور و سفیر ایران در کویت را در پیشینه خود به ثبت رسانده بود. 

توضیحات :

علی جنتی متولد سال 1328 است، پدرش آیت الله احمد جنتی است. تحصیلات دوره متوسطه را سپری کرده بود که با آغاز به کار مدرسه علمیه منتظریه (حقانی) که توسط شهید بهشتی، شهید قدوسی و جمعی دیگر از استادان حوزه علمیه قم تاسیس شده بود، به تحصیلات حوزوی روی آورد و در طول 10 سال از محضر اساتید بزرگ حوزه بهره برد، او بعد از اتمام دوره سطح، دروس خارج فقه و اصول را نزد آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله یوسف صانعی و آیت الله آذری قمی فراگرفت. 

جنتی در فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی حضور داشت، در سال 1354 با مشورت شهید بهشتی و مرحوم هاشمی رفسنجانی بعد از دوره سخت جنگ و گریز با ساواک از کشور خارج شده و راهی سوریه و لبنان شد. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های خود در نظام جمهوری اسلامی آغاز کرد، او در سال 1359 مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مرکز اهواز بود، و این انتصاب همزمان با آغاز جنگ تحمیلی بود. 

وی دی ماه همان سال پس از تصویب قانون اداره صدا و سیما، از سوی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به‌ عنوان نماینده قوه‌ قضاییه در شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری‌ اسلامی ایران معرفی شد و تا سال ۱۳۶۲ به عنوان عضو شورا و در مقطعی به عنوان مدیر شبکه اول سیما خدمت کرد. جنتی در سال ۶۳ استانداری همان استان را بر عهده گرفت و پس از آن مدتی استانداری خراسان و ریاست دفتر هاشمی رفسنجانی را تجربه کرد.

علی لاریجانی که در سال 1371 به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کرد، او را به عنوان معاون امور بین الملل این وزارتخانه منصوب کرد، و او در دوران وزارت مصطفی میرسلیم و عطاءالله مهاجرانی (وزرای ارشاد وقت) در سمت خود باقی ماند. جنتی پس از یک سال همکاری با مهاجرانی از سال 1377 تا پایان دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی به عنوان سفیر ایران در کویت فعالیت خود را ادامه داد. 

در دورانی که حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، به عنوان رئیس کمیته فرهنگی- اجتماعی این شورا منصوب شد. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال 1384 مصطفی پورمحمدی وزیر کشور وقت، او را به عنوان معاون سیاسی خود برگزید، پس از آن در سال 1385 مجدد به عنوان سفیر ایران در کویت منصوب شد، و تا سال 1389 در این سمت باقی ماند. 

در همان سال به درخواست حسن روحانی که رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، به عنوان پژوهشگر سیاست خارجی فعالیت خود در این مرکز را آغاز کرد. 

علی جنتی در مرداد ماه سال 1392 به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد، و توانست اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند، او به عنوان وزیر فرهنگ فعالیت خود را آغاز کرد و تا 27 مهر ماه سال 1395 به فعالیت خود ادامه داد، در این تاریخ بود که از سمت خود استعفا داد که مورد موافقت حسن روحانی واقع شد.

مقالات