زندگی نامه علی لاریجانی

خلاصه مطلب:

علی لاریجانی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پیش از آن ریاست مجلس شورای اسلامی را به مدت 12 سال برعهده داشت. 

 

توضیحات :

دکتر علی لاریجانی در سال 1336 در شهر نجف متولد شده است، پدرش مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی از مراجع تقلید است. 

او دوران دبستان را در مدرسه ادیب، و دوره متوسطه را در دبیرستان صدر قم پشت سر گذاشت، و پس از آن در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف مدرک کارشناسی دریافت کرد، سپس در دانشگاه تهران و در رشته فلسفه تا مقطع دکتری ادامه تحصیل داد و در حال حاضر از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران است. 

 

او از شاگردان شهید استاد مطهری و نیز داماد ایشان است، او همچنین برادر آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضاییه است. 

 

علی لاریجانی صادق آملی لاریجانی

 

لاریجانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همان روزهای نخست با رایزنی شهید مطهری به سازمان صدا و سیما رفت و فعالیتش را آغاز کرد، و در سال 1361 و در دوران دفاع مقدس به عضویت سپاه پاسداران درآمد و معاونت سپاه و جانشینی ستاد کل سپاه را برعهده گرفت و تا سال 1371 در این سمت باقی ماند. او مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را 20 مرداد سال 1371 تا 26 بهمن سال 1372 برعهده داشت، و از سال 1372 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد، و تا سال 1383 در این سمت باقی ماند. 

 

تصویری از علی لاریجانی با لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

علی لاریجانی

 

علی لاریجانی 5 سال به عنوان یکی از دو نماینده رهبری در شورای عالی امنیت حضور داشت، و در شهریور سال 1384 با حکم رئیس جمهور به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

 

تصویری قدیمی از علی لاریجانی در کنار مقام معظم رهبری

علی لاریجانی

 

وی در سال 1384 یعنی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم به این مجلس راه یافت، او در دوره  نهم و دهم نیز به مجلس رفت و در این مدت به مدت 12 سال ریاست این مجلس را برعهده داشت. 

 

آخرین حضور لاریجانی به عنوان رئیس مجلس در شورای عالی هماهنگی اقتصادی

علی لاریجانی

 

در تاریخ 8 خرداد ماه سال 1399 به عنوان مشاور مقام معظم رهبری و نیز عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

علی لاریجانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، که صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشد. 

مقالات

  • متن کامل نامه علی لاریجانی به شورای نگهبان درباره دلایل ردصلاحیتش؛

    علی لاریجانی در نامه خود به شورای نگهبان در مورد ردصلاحیتش نوشته است: شورای نگهبان در مورد دلیل دیگر رد صلاحیت مرقوم داشتند: «مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه ۱۳۸۸». از گزاره های عجیب روزگار ما همین ادعا است. یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم در این صورت، حداقل جمله ای معنادار ایراد کرده بودید. بنده از ابتدای انقلاب درباره روحانیت، ولایت فقیه، امام (رحمت الله علیه) حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) دفاع مقدس، مسئله هسته ای، مسائل بین المللی، آمریکا، اروپا، مسائل منطقه ای لبنان، عراق، سوریه، فلسطین، جنگ ۳۳ روزه، ضد انقلاب، مسائل و مشکلات اقتصادی و صدها موضوع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نظر داده ام کدام یک اشکال داشته که باعث رد صلاحیت بنده شده است؟