زندگینامه سیدمصطفی آقامیرسلیم

خلاصه مطلب:

سیدمصطفی آقامیرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم است، او سابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت سیاسی اجتماعی وزیر کشور را نیز در کارنامه خود دارد.

توضیحات :

سیدمصطفی آقامیرسلیم در سال 1326 در تهران و در خانواده ای مذهبی متولد شده است، او در سال 1344 از دبیرستان البرز تهران مدرک دیپلمش را گرفت و پس از آن برای ادامه تحصیلات به فرانسه رفت. 

در سال 1349 توانست از دانشگاه پواتیه فرانسه مدرک فوق لیسانس مهندسی مکانیک دریافت کند و پس از آن در سال 1351 از مدرسه عالی نفت و متور پاریسی تخصص مهندسی موتورهای درون سوز را کسب کرد. او تا سال 1354 در فرانسه ماند و در شرکت صنایع مکانیک آلزاس فعالیت می کرد. او در زمان حضورش در خارج از ایران فعالیت های سیاسی و مذهبی بسیاری داشته است، و پس از بازگشت به ایران نیز ارتباطش را با دانشگاهیان مسلمان حفظ کرد. 

میرسلیم بعد از بازگشت به ایران عضو هیئت علمی دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر) شد. وی در فاصله سال های 1354 تا 1357 مدیر بهره برداری شرکت راه آهن شهری تهران و حومه بود. 

16 شهریور سال 1357 در زمان اوج گیری نهضت انقلابی مردم ایران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جانباز شد، او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حزب جمهوری اسلامی عضو شورای مرکزی این حزب شد. همچنین با تعدادی از دانشگاهیان جامعه اسلامی دانشگاهیان را تاسیس کرد. 

او در فروردین سال 1358 از اعضای هیئت اجرایی همه پرسی نظام جمهوری اسلامی بود، و در خرداد ماه همان سال عهده دار ریاست ستاد بازرسی انتخابات مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی شد. از همان سال بود که به عنوان معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور برگزیده شد و تا سال 1361 در این سمت باقی ماند. او همچنین در این مدت سرپرست شهربانی جمهوری اسلامی، سرپرست بنیاد امور جنگ زدگان و قائم مقام وزیر کشور نیز بوده است.

در سال 1361 او به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور رئیس جمهور برگزیده شد و تا سال 1368 در این سمت باقی ماند. پس از آن در فاصله سال های 1368 تا 1372 مشاور رئیس جمهور در امور تحقیقات بود، و از سال 1372 تا 1376 عهده دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. 

از سال 1368 تا 1376 سیدمصطفی میرسلیم عضو شورای عالی انقلاب بود و در طول سال ها 1372 تا 1375 دبیری این شورا را برعهده داشت.

او از سال 1362 ریاست هیئت امنای بنیاد دایره المعارف اسلامی را بر عهده داشت و در سال های 1368 تا 1373 مدیرعامل این بنیاد بود. در سال 1375 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد، و از سال 1376 معاون فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع شد. 

میرسلیم همچنین مؤسس و رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایه گازسوز (موتور ملی ایران) است. او ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی و عنوان «حامی فدراسیون نجات غریق جهانی ایران» را نیز بر عهده دارد، و رئیس هیأت مدیره شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو و عضو شورای تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است.

میرسلمی از سال 1372 عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است، و رئیس شورای مرکزی این حزب بوده است. او همچنین بیش از ۵۰ مقاله علمی با نمایه بین‌المللی را منتشر کرده است، و تالیفات متعددی در زمینه های فرهنگی، سیاسی و فنی دارد، و در سال 1368 کتاب تالیفی او در زمینه موتورهای درونسوز برنده جایزه کتاب سال و کتاب برتر دانشگاهی شده است، کتاب فنی دیگری نیز که زیر نظر او در زمینۀ دانش و فناوری موتورملی پایه گاز تدوین شد در 1386 عنوان بهترین تألیف را کسب کرد.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1396 سیدمصطفی میرسلیم از کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان بود، که در آن سال پس از پایان انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت.