زندگینامه محمد نهاوندیان

خلاصه مطلب:

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در دوران حسن روحانی بود، که سوابقی از جمله معاونت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، معاونت وزارت بازرگانی و ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در کارنامه او به چشم می خورد. 

 

توضیحات :

محمد نهاوندیان در سال 1333 در تهران متولد شده است، او علاوه بر تحصیلات دانشگاهی دروس حوزوی را نیز گذرانده است، و پس از پایان دروان دبیرستان به مطالعه علوم حوزوی روی آورد و از محضر اساتید همچون علامه نوری، شهید مطهری و آیت الله شوشتری نیز بهره برده است. 

او سال 1351 راهی دانشگاه شد، و تحصیلاتش را در رشته اقتصاد آغاز کرد، پس از پایان دوران کارشناسی به صورت همزمان در دو رشته برنامه ریزی شهری و منطقه ای و اقتصاد تحصیلاتش را ادامه داد. 

پس از اوجگیری مبارزات علیه رژیم پهلوی تحصیل در هر دو رشته را رها کرد. در سال 1364 به همراه همسر و فرزندان خود به آمریکا هجرت کرد و در دانشگاه جورج واشینگتن تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد پی گرفت، و پس از دریافت مدرک دکترای خود در سال 1372 به ایران بازگشت. 

او در دوران وزارت دکتر صدر در دولت موقت به وزارت بازرگانی دعوت شد، و مسئولیت روابط عمومی این نهاد را برعهده گرفت. بعد از واقعه هفتم تیر ماه سال 1360 معاون هماهنگی وزارت بازرگانی شد و پس از آن هم به سمت معاونت طرح و برنامه وزارت خانه منصوب شد. 

محمد نهاوندیان در دوران وزارت یحیی آل اسحقاق در وزارت بازرگانی معاونت او را برعهده داشت، و تا سال 1380 در این وزارت خانه فعالیت می کرد. او در کارنامه خود مسئولیت مشاوره اقتصادی سیدمحمد خاتمی را نیز به ثبت رسانده است، همچنین ریاست مرکز ملی جهانی شدن و شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما را در فاصله سال های 1380 تا 1384 برعهده داشته است. 

وی در سال 1384 در جریان انتخابات ریاست جمهوری، مدیریت اقتصادی برنامه های علی لاریجانی را برعهده داشت. پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مسئولیت دبیرکلی بورس را نپذیرفت، و به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی به همکاری با علی لاریجانی ادامه داد. 

حسن روحانی در تاریخ 12 مرداد ماه سال 1392 محمد نهاوندیان را به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب کرد. 

 

فهرست سایر سوابق: 

  • عضو ستاد ویژه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی
  • رییس مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی در جمهوری اسلامی
  • رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران