زندگینامه حسین دهقان

متولد:
1335-12-12
خلاصه مطلب:

سردار سرتیپ حسین دهقان در دولت یازدهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و نیز مشاور فرمانده کل قوا در حوزه دفاعی است.

 

 

 

 

توضیحات :

حسین دهقان در 12 اسفند ماه سال 1335 در شهرضای اصفهان متولد شده است. او مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی متالوژی و دکترایش را در رشته مدیریت از دانشگاه تهران دریافت کرده است. 

او از سال 1358 به عضویت سپاه پاسدران انقلاب اسلامی درآمد، در سال های دهه 60 فرماندهی سپاه یکم و قرارگاه عملیاتی ثارالله و نیز فرماندهی عالی مجموعه یگان های رزمی استان تهران را برعهده داشت، او در فاصله سال های 1365 تا 1369 جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه و از سال 1369 به مدت یک سال فرماندهی نیروی هوایی سپاه را برعهده گرفت.

پس از پایان دفاع مقدس در سال های 1371 تا 1375 جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه و بنیاد تعاون بود. سردار دهقان در دولت های هفتم و هشتم عهده دار مسئولیت جانشینی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شد.

دهقان در سال 1392 به عنوان وزیر دفاع پیشنهادی در دولت اول دکتر حسن روحانی به مجلس معرفی شده و توانست اعتماد نمایندگان را جلب کند، او از تاریخ 29 مرداد 1396 نیز با حکم مقام معظم رهبری مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنایع دفاعی شد. 

سردار دهقان به عنوان نامزد ریاست جمهوری برای شرکت در انتخابات سال 1400 ثبت نام کرد، و پیش از اعلام کاندیداهای مورد تائید شورای نگهبان به نفع سیدابراهیم رئیسی از حضور در انتخابات انصراف داد.

 

فهرست سایر مسئولیت ها:

  • معاون رئیس جمهور
  • ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت هشتم و نهم 
  • جانشین وزیر دفاع در دولت هفتم و هشتم

وی از نخستین افرادی است که برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا اعلام آمادگی کرده است.