به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که سال 97 نفس های آخر خود را می کشد شهرستان چرام در کهگیلویه و بویراحمد با جاذبه های زیبا و دیدنی برای میزبانی از مسافران نوروزی آغوش گشوده است.
برای ورود به شهرستان چرام می توان از مسیرهای یاسوج -سادات ، باشت ، دیل و دهدشت عبور کرد .
مسیرهای که از میان طبیعت روح نواز و با دو اقلیم سردسیری و گرمسیری و انبوه درختان بلوط و کوه های پربرف می گذرد.
سفر به چرام با عبور از جاده های پر پیچ و خم و دیدن جاذبه های منحصر به فرد و خیال انگیز میسر می شود و عبور از این مسیرها رویایی ،خستگی راه از تن زدوده می شود و نشاطی دو چندان به مسافران می بخشد.
دیدن اینهمه زیبایی و نقش و نگار طبیعت هر رهگذری را به فکر وا می دارد و محو تماشای خلقت خداوند می کند.
با عبوراز پل شاه بهرام که دریایی از آب زیر آن جاری است نسیم بهاری با رایحه ای خوش مقدمت به دیار سبز دیگری از سرزمین چهارفصل را گرامی می دارد.
در این روزهای مانده به بهار ، شمیم عطر گل های رنگارنگ در دشت ها و تپه ها و در کنار جویبارهای خروشان ،روستاهای سرسبز این دیار نیز جلوه ای مصفا ، دل انگیز و با نشاط را در زیر سایه خنکای انبوه درختان بلوط به مهمانان و گردشگران نوروزی هدیه داده است.
جنگل های انبوه ، درختانی با شاخ و برگ چشم نواز، کوچه باغ های خیال انگیز، هوای پاک و لطیف و سایه دلنواز درختان در این سرزمین رویایی همواره بروی رهگذران گسترده می شود.

**چشمه بلقیس چرام
باغ بزرگ چشمه بلقیس چرام یکی از جاذبه ها و مناظر بکر و منحصر بفرد جنوب ایران در چرام است که هرساله گردشگران و مهمانان زیادی را به سوی خود می کشاند.
این باغ در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر چرام و در کنار روستای کره شهبازی واقع شده و یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی این خطه سرسبز به شمار می رود.
چشمه بلقیس چرام باغی است کم نظیر که صدای پای آب، نوای دلنشین پرندگان ، درختان متعدد و جویبارهای زیبا و نقره فام آن هر گردشگری را به میهمانی سایه سار درختان و سروهای قد برافراشته فرا می خواند.
حوض ساخته شده در میان این باغ رویایی یادآور رویای بلقیس ملکه سبا در ایوان سلیمان پیامبر را تداعی می کند.
در این باغ زیبا با مساحتی افزون بر پنج هکتار ، درختان زیادی از نوع تزئینی و میوه ای دیده می شود.
این باغ بهشتی در اوایل حکومت پهلوی دوم در سال 1330 شمسی توسط یکی از خوانین منطقه چرام طراحی و ایجاد شد و یادآور باغ های زیبای دوره اسلامی است.
باغ چشمه بلقیس دارای چشمه های فراوان با آبهای خنک و گواراست که از دل کوه می جوشند و در جویبارهای زیبا که با اصول معماری جدید ساخته شده به استخر دایره ای زیبا سرازیر می شود.
وجود ده ها گونه گیاهی ،درختان مرکبات، چنار های پیر و کهنسال ، جاذبه های طبیعی ،آب و هوای پاکیزه و گوارا، سکوهای نشیمن، پارکینگ مناسب، سرویس بهداشتی و نزدیکی به کمپینگ در بیرون از باغ و ورزش شنا در حوض زیبای آن بخش هایی از جاذبه های دیدنی این باغ کم نظیر در جنوب کشور است.

**تنگ پیرزال
درفاصله 15 کیلومتری شمال شرق شهر دهدشت و در ابتدای دره بزرگ سرفاریاب تنگه ای عظیم به طول نزدیک به 6 کیلومتر واقع شده که به تنگ پیرزال معروف است .
کوه سیاه دو طرف تنگه واقع و چندین چشمه بزرگ و کوچک فصلی از دل کوه می جوشد.
این تنگ در فصول مختلف سال بخصوص فصل بهار مکانی زیبا برای سفر گردشگران و مسافران شهرستان های همجوار است.
سرسبزی درختان، علفزارهای رنگارنگ، خروشانی رودخانه پایین دست و کوه پیمایی جاذبه ای زیبا برای حضور گردشگران در دل این تنگ زیبا به وجود آورده است.

**سد و تنگه شراب گرو
شراب گرو نام یکی از روستاهای شهرستان چرام است که در بخش سرفاریاب و در 5 کیلومتری شهر سرفاریاب قرار دارد.
شراب گرو نام خود را از سد کشاورزی دارد که به درخواست اهالی منطقه بر روی رودخانه ای در پایین دست روستا احداث شده است.
آب رودخانه پس از عبور از این سد کشاورزی در تنگه بزرگی جریان پیدا کرده و تا انتهای آن امتداد دارد که این تنگه زیبا محل بسیار مناسب و چشم نوازی برای استراحت گردشگران و مسافران است.
این تنگه دره ای طولانی با درختان بسیار زیبا است و در هر فصلی، میوه خاص همان فصل را دارد.

**آبشار طسوج
در سردسیر ترین منطقه شهرستان چرام به فاصله 45 کیلومتری شهر چرام به طبیعت دل انگیز و آبشار تنگ المون طسوج می رسیم که در دامنه کوه ساورز قرار دارد.
آبشار الوان طسوج و چشم انداز بی نظیر آن تنها یکی از ده ها مکان گردش پذیر این منطقه است که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به خصوص در فصول گرم سال به سوی خود می کشاند.
همنشینی درختان سر به فلک کشیده چنار با چشمه های خروشان این منطقه قدمتی دیرینه به درازی تاریخ روستای طسوج دارد.
از جاذبه های تاریخی روستای طسوج می توان به قلعه تاریخی عمارت هشت و کتیبه سنگی واقع شده در ورودی آبشار الوان این روستا اشاره کرد که بر این ادعا صحه می گذارد.

**دشت چرام
از ابتدای روستای کورسا در شمال شهر چرام تا روستای شمس آباد در جنوب چرام دشت وسیع چرام به طول حدود 25 کیلومتر دردامنه کوه سیاه واقع شده است.
وجود آب و هوای حاصلخیز باعث شده تا همواره این دشت وسیع پذیرای جمعیت های انسانی باشد.

**قلعه چرام
این بنا بر روی تپه مشرف بر دشت و شهر چرام قرار دارد که در اواسط دوره قاجاریه در دو طبقه به مساحت 800 مترمربع احداث شده و شامل دو بخش بیرونی و اندرونی است.
بخش بیرونی آن مهمانخانه ، سکوهای نشیمن و اسطبل بوده و بخش اندرونی آن شامل فضاهای چهار گانه مسکونی و تدافعی ، دروازه ، برج دیده بانی و حیاط مرکزی و یک حلقه چاه آب است.
فرماندار چرام اظهار داشت: برای اسکان گردشگران نوروزی مدارس و مهمانسرای آموزش و پرورش در این شهرستان با تمام تجهیزات رفاهی مورد نیاز آماده ارائه خدمات است.
هادی فتاحی اصل گفت: گردشگران نوروزی می توانند از مسیر جاده یاسوج - باشت - چرام و یا از مسیر جاده یاسوج - گچساران - دهدشت - چرام از باغ چشمه بلقیس و طبیعت سرسبز و دل انگیز شهرستان چرام دیدن کنند.
وی بیان کرد: علاوه بر مسیرهای بالا می توان از طریق جاده بهبهان - خیرآباد - دهدشت - چرام نیز به شهرستان چرام سفر کرد.
فتاحی اصل اظهار داشت: شهرستان چرام همه ساله در ایام نوروز و فصل تابستان میزبان مسافرانی از استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، اصفهان، فارس، تهران و سایر نقاط کشور است.
وی عنوان کرد: تمام زیرساخت های لازم برای استقبال از گردشگران نورزی در این شهرستان تامین شده است.
شهرستان چرام با جمعیتی افزون بر 45 هزار نفر در 160 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.