روزنامه یومیوری گزارش داد ژاپن در حال بررسی استقرار 1000 موشک کروز دوربرد برای تقویت قابلیت ضدحمله خود علیه چین است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، روزنامه یومیوری به نقل از منابع دولتی گفت که این موشک ها تسلیحات موجود اصلاح شده برای گسترش برد آنها از 100 کیلومتر (62 مایل) به 1000 کیلومتر هستند. یومیوری گفت: این تسلیحات که توسط کشتی ها یا هواپیماها پرتاب می شوند، عمدتاً در اطراف جزایر جنوبی نانسی مستقر خواهند شد و می توانند به مناطق ساحلی کره شمالی و چین برسند.

یک واحد پرتاب موشک سطح به کشتی نوع 12 در سمپوزیوم رهبران دوزیستان اقیانوس آرام 2022 در کمپ کیسارازو نیروی زمینی دفاع از خود ژاپن در 16 ژوئن 2022 به نمایش گذاشته شد.

این موشک‌ها تسلیحات موجود اصلاح شده برای گسترش بردشان از ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) به ۱۰۰۰ کیلومتر است. این تسلیحات که از کشتی‌ها یا هواپیماها پرتاب می‌شوند، عمدتاً در اطراف جزایر جنوبی نانسی مستقر خواهد شد و می‌تواند به مناطق ساحلی کره شمالی و چین برسد.

نمایندگان وزارت خارجه ژاپن بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

ژاپن که قانون اساسی پس از جنگ خود را که از جنگ صرف نظر می‌کند به این معنا تفسیر می‌کند که ممکن است از ارتش خود فقط برای دفاع از خود استفاده کند، در سال‌های اخیر هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده و استراتژی قاطعانه‌تری در پیش گرفته است. اما این کشور از استقرار موشک های دوربرد، از جمله محدودیت های خود برای تسلیحاتی که می توانند به اهدافی در خاک خارجی حمله کنند، خودداری کرده است.

تنش‌های منطقه‌ای در این ماه پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، که خودمختار است اما چین ادعای آن را دارد، افزایش یافت. پکن موشک هایی را در نزدیکی تایوان و به منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن پرتاب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، ژاپن چند سال پیش برنامه ای را برای تقویت توانایی های موشکی خود در مواجهه با تهدیدات احتمالی چین و کره شمالی آغاز کرده است.

بنظر می رسد به دنبال سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و تحرکات نظامی چین اطراف این جزیره موجبات نگرانی ژاپن را فراهم کرده است.

از سوی دیگر توکیو نگرانی خود درخصوص عملیات نظامی چین در اطراف تایوان را به پکن اعلام کرده و معتقد است این منطقه با منطقه انحصاری اقتصادی کشورش هم‌پوشانی دارد.

ژاپن روابط اقتصادی نزدیکی با تایوان از زمان آغاز روابط دیپلماتیک با این جزیره از سال ۱۹۷۲ دارد.

از دیگر سو، به دنبال تشدید تنش ها و جنگ در اوکراین شماری از کشورها از جمله ژاپن خواستار توسعه همکاری با ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) هستند و به تازگی مقام های کمیته نظامی این ائتلاف پس از گفتگو با توکیو برای افزایش همکاری ها به توافق دست یافتند.

به دنبال آغاز جنگ در اوکراین، ژاپن که پیش‌تر رویکری منفعل و به نوعی نظاره گر در نظام بین‌المللی داشت اخیرا به تحرکات جهانی و دیپلماتیک خود افزوده است و همراهی با آمریکا و غرب در اعمال تحریم‌های شدید این کشور علیه روسیه از جمله مصادیق آن به شمار می‌آید.

به گفته کارشناسان، ژاپن در دوران جنگ سرد کشوری راهبردی و اما منفعل بود، اما در دوران پسا جنگ سرد تبدیل به دولتی انطباق‌پذیر در عرصه بین‌الملل شده است. تعبیر انطباق پذیری ژاپن بر حضور کم‌رنگ در طرح‌های سیاسی و نظامی و تأکید بیشتر بر ابعاد اقتصادی دولت آن است.

نگاهی به تاریخ این کشور نشان می‌دهد روابط بین‌المللی ژاپن از سال ۱۹۴۵ آغاز شده است. در این زمان ژاپن در جنگ جهانی دوم شکست خورده بود و تمام اراضی تحت اشغال و متعلقات از کنترلش خارج شده بود. سپس آمریکا با حمایت قدرت‌های متحد ژاپن را در سال های ۱۹۵۱ -۱۹۴۵ اشغال کرد.

نگاهی به رویکرد ژاپن در قبال تحولات اوکراین نشان می دهد، حمایت توکیو از دولت کی یف تا به امروز محدود به تحریم شرکت‌ها و مقام های روس و تهیه تجهیزات نظامی غیرکشنده مانند کلاه ایمنی و زره و تجهیزات پزشکی و کمک های انسان دوستانه برای اوکراین بوده است.

پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌های منطقه‌ای افزایش یافته است. چین، این جزیره (تایوان) را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه به رسمیت شناختن استقلال آن توسط کشورهای دیگر را نقض حاکمیت ملی کشورش قلمداد می‌کند. پکن در پاسخ به این سفر، رزمایشاتی را در نزدیکی تایوان و در مناطق انحصاری اقتصادی ژاپن برگزار کرد.

تنش‌های منطقه‌ای در این ماه پس از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان تشدید شد. به نوشته رویترز، پکن موشک‌هایی را در نزدیکی تایوان و به منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن پرتاب کرد. 

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که چین با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

خبر استقرار موشک‌های کروز دوربرد ژاپن برای مقابله با چین در حالی منتشر می‌شود که تنش‌ها میان دولت واشنگتن و پکن پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به شدت افزایش یافته است. 

دولت چین که حاکمیت جزیره ۲۳ میلیونی تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، در آغاز سفر نانسی پلوسی به تایوان به شدت ابراز خشم کرد و با پرتاب آزمایشی موشک‌های بالیستیک و انجام رزمایش نظامی به آن پاسخ داد. 

پکن همچنین تلاش کرد نانسی پلوسی را از انجام این سفر منصرف کند اما موفق نشد و در نتیجه تنش‌ها میان دو کشور بالا گرفت.

تشدید تنش‌های میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین بر سر جزیره تایوان و رزمایش‌های نظامی اخیر دولت پکن پیرامون این جزیره، موجب نگرانی‌ ژاپن شده است.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.