دولت آمریکا بر عزم خود برای دفاع از ژاپن با سلاح هسته ای تأکید کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس بیانیه ای که کاخ سفید پس از مذاکرات سران آمریکا و ژاپن منتشر کرد، آمریکا بر عزم خود برای دفاع از ژاپن با استفاده از طیف گسترده ای از توانایی های خود، از جمله سلاح هسته ای بر اساس معاهده دو کشور درباره همکاری متقابل و تضمین های امنیتی تأکید کرد.

این سند، اساس قانونی برای اتحاد ژاپن و آمریکا است و در آن از جمله  استفاده واشنگتن از سلاح های کشتار جمعی پیش بینی شده است.

 

8

9

 

در بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید همچنین تأکید شده است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن طرفدار صلح و ثبات در تنگه تایوان هستند.

در این سند آمده است: «ما بر اهمیت صلح و ثبات در کل تنگه تایوان تأکید می کنیم و خواستار حل مسالمت آمیز درگیری ها در این تنگه هستیم.»

همانطور که توسط خبرگزاری ژاپنی کیودو محاسبه شده، ذکر مستقیم تایوان در بیانیه مشترک رهبران دو کشور برای اولین بار در 52 سال گذشته ظاهر شده است. آخرین بار چنین عبارتی در سندی به دنبال مذاکرات «ایساکو ساتو» نخست وزیر ژاپن و «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور آمریکا در سال 1969 به کار رفته است.

رهبران دو کشور همچنین نگرانی های جدی خود در مورد وضعیت حقوق بشر در هنگ کنگ و منطقه خودمختار «سین کیانگ - اویغور» چین را ابراز داشتند.

علاوه بر این، سیاستمداران آمریکا و ژاپن تأیید کردند که ماده پنجم پیمان همکاری متقابل و تضمین های امنیتی در مورد جزایر سنکاکو که چین مدعی مالکیت آن است، اعمال می شود.

بایدن و سوگا  از جمله با «هرگونه اقدام یک جانبه با هدف تغییر وضع موجود در دریای شرق چین» مخالفت کردند. آنها دوباره به «ادعاها و اقدامات غیرقانونی چین» در دریای چین جنوبی اعتراض کردند. به گفته رهبران دو کشور، وضعیت دریای چین جنوبی باید مطابق با قوانین بین المللی تنظیم شود و آزادی کشتی رانی باید در چارچوب کنوانسیون موجود سازمان ملل تضمین شود.

در این بیانیه، بایدن و سوگا همچنین بر تعهد خود در مورد خلع سلاح هسته ای کامل جمهوری دموکراتیک خلق تأکید کردند. آنها از کره شمالی خواستند تا به تعهدات خود در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.

رهبران آمریکا و ژاپن همچنین درباره موضوع میانمار صحبت کردند. بایدن و سوگا خشونت اعمال شده توسط ارتش و پلیس در میانمار علیه غیرنظامیان را به شدت محکوم کردند.

بایدن در یک نشست خبری پس از این دیدار گفت که «ژاپن و آمریکا دو دموکراسی قدرتمند در این منطقه هستند. ما متعهد هستیم، ما به حفظ و پیشبرد ارزش های مشترکمان از جمله حقوق بشر و حاکمیت قانون متعهدیم.»

بایدن همچنین گفت که «ما می خواهیم همکاری کنیم تا نشان دهیم که دموکراسی ها در قرن 21 همچنان می توانند رقابت کرده و پیروز شوند.»

سوگا گفت: «اتحاد میان ژاپن و آمریکا اساس صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه اقیانوس هند تا اقیانوس آرام و سراسر جهان بوده است و در حال حاضر، به علت وضعیت کنونی منطقه و جو امنیتی شدید، اهمیت این اتحاد از هر زمان دیگری بیشتر شده است.»

سفارت چین در واشنگتن امروز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات آمریکا و ژاپن از چارچوب روابط دو جانبه فراتر رفته است.

چین نمایش اتحاد آمریکا و ژاپن را «تلاشی طنزآمیز برای ایجاد اختلافات» خواند.

اتحاد با ژاپن از همان ابتدا اولویت دولت بایدن برای مهار چین عنوان شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.