سامانه ام ال آر اس شامل موشک اندازهایی متحرک است و روی خودروهای زرهی سوار می شود و این امر باعث می شود که انعطاف در حرکت و مانور و فرار داشته باشد.

به گزارش جماران، اسکای نیوز عربی در گزارشی نوشت: دولت اوکراین در سایه پیشروی روس ها در شرق  این کشور طی روزهای اخیر، از ایالات متحده آمریکا و غرب درخواست های مکرری برای حمایت تسلیحاتی اش با سلاح های سنگین ارائه کرده است. از جمله این سلاح هایی که اوکراین به دنبال دستیابی به آنهاست، سامانه موشکی چند منظوره«ام ال آر اس» است.

با گسترش عملیات روسیه در منطقه« دونباس» در شرق اوکراین «الکساندر میریزکو» رئیس کمیته امور خارجی در پارلمان اوکراین گفت که روسیه اکنون توپخانه ها را به شکل کسترده و بی رحمانه مورد استفاده قرار می دهد به همین دلیل برای رویارویی با این اقدام روسیه ما نیاز به موشک های ام ال آر اس هستیم تا جان سربازان و شهروندان مان را نجات دهیم.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران بیم آن می رود که ارسال سامانه های موشکی چند منظوره ام ال آر اس به اوکراین برای استفاده از آن ها برای حمله به عمق اراضی روسیه مورد استفاده قرار گیرند زیرا برد این سلاح ها به 160 کیلومتر می رسد.

در پی آن نیز روسیه هشدار داده است که دادن سلاح های سنگین به اوکراین منجر به «پیامدهای غیرقابل توقع» می شود.

به همین دلیل آمریکایی ها اکنون برای ارسال این سامانه منحصر به فرد به اوکراین دچار تردید شده اند و «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت که تصمیم نهایی برای ارسال این سامانه به اوکراین اتخاذ نشده است و «لوید اوستن» وزیر دفاع آمریکا نیز از پاسخ به پرسشی درباره تحویل این سامانه به اوکراین طفره رفت.

برخی مسئولان نظامی به سی ان ان گفتند که سامانه موشکی ام ال آر اس آمریکا می تواند بارانی از موشک را به فاصله صدها کیلومتر شلیک کند؛ دور تر از برد همه سامانه هایی که اوکراین در عمل دارد. اوکراینی ها بر این باورند که این سامانه موشکی قواعد بازی در جنگ با روسیه را تغییر می دهد.

برخی مسئولان آمریکایی می گویند که روسیه بر این باور است که ارسال سلاح های سنگین به اوکراین به شکل روزافزون نوعی تحریک است که می تواند منجر به نوعی انتقام شود.

سامانه ام ال آر اس شامل موشک اندازهایی متحرک است و روی خودروهای زرهی سوار می شود و این امر باعث می شود که انعطاف در حرکت و مانور و فرار داشته باشد. این خاصیت به معنای این است که سامانه می تواند ضرباتی را وارد کند سپس دور از محلی برود که از آن موشک شلیک کرده است و موشک های مقابل نتوانند به آن برسند.

بعد از آن که واشنگتن قصد خود را برای ارسال این سامانه موشکی به اوکراین اعلام کرد روس ها هشدار دادند که دادن این سامانه موشکی دور برد به اوکراین «عبور از خط قرمز» است.

 

جدیدترین تحولات روسیه

 

کمک اضطراری 1.7 میلیون دلاری ژاپن به اوکراین

دولت ژاپن از اختصاص کمک اضطراری 1.7 میلیون دلاری به اوکراین خبر داد.

دولت فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن پس از درخواست برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به اوکراین اعلام کرد که بسته کمک اضطراری 1.7 میلیون دلاری به این کشور اختصاص می‌دهد.

این کمک از طریق دفتر خدمات پروژه سازمان ملل متحد (UNOPS) به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

هایاشی یوشیماسا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز اعلام کرده است که کشورش به همکاری با جامعه بین المللی برای حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

بنا بر اعلام سازمان بین المللی مهاجرت از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در روز 24 فوریه تاکنون بیش از 8 میلیون نفر از مردم این کشور آواره شده‌اند که از این تعداد 1055 نفر نیز به ژاپن رفته‌اند.

 

پیشروی نظامیان روس در جبهه شرق با تصرف راه آهن لیمان و تشدید گلوله باران سیورودونتسک

نیروهای نظامی روسیه روز شنبه گلوله‌باران شهر سیورودونتسک در استان لوهانسک را شدت بخشیدند. یک روز پیش، فرماندهی ارتش روسیه از تسلط  بر راه آهن لیمان در شرق دونباس خبر داده بود. 

رویترز با انتشار گزارشی پیشروی‌های گسترده روزهای اخیر نیروهای روسیه در شرق اوکراین را نقطه عطفی در این جنگ توصیف و آن را مقدمه‌ای برای تسلط کامل مسکو بر لوهانسک و دونباس، به‌عنوان یکی از اهداف اصلی جنگ توصیف کرده است. 

 

بوریس جانسون: گروه ۷ برای از سر گیری صادرات غلات اوکراین سخت تلاش می‌کند

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید در گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، به او وعده داده که اعضای گروه ۷ به شدت در حال بررسی راه‌حل‌هایی هستند که در نهایت به از سرگیری صادرات غلات اوکراین کمک کند. 

آقای جانسون با اشاره به اینکه این اقدام می‌تواند از شکل‌گیری بحران جهانی غذا جلوگیری کند افزود: «بریتانیا با شرکای خود در گروه ۷ برای از سر گیری غلات اوکراین تمام اقدامات لازم را مد نظر قرار می‌دهد.» 

در هفته‌های اخیر کشورهای جهان از روسیه خواسته‌اند با کاهش فشارها بر بنادر اوکراین اجازه دهد صادرات غلات این کشور به جهان از سر گرفته شود. در مقابل روسیه، می‌گوید تنها پس از رفع تحریم‌های جهانی علیه این کشور دست به چنین کاری خواهد زد. 

 

وزیر دفاع اوکراین: از دانمارک و آمریکا موشک‌های ضد کشتی دریافت کردیم 

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین می‌گوید کی‌یف موشک‌های ضد کشتی هارپون از دانمارک و هویتزر را از ایالات متحده دریافت کرده است. رزنیکوف می‌گوید با اضافه شدن این تسلیحات به ارتش، توان نظامی نیروهای اوکراینی تقویت می‌شود. 

رزنیکوف با اعلام این مطلب در صفحه فیس‌بوک خود تاکید کرد که این موشک‌ها توسط تیم‌های آموزش دیده اوکراینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزیر دفاع اوکراین همچنین اضافه کرد که موشک‌های ساحل به کشتی هارپون در کنار موشک‌های نپتوت اوکراینی در دفاع از سواحل این کشور از جمله در بندر جنوبی اودسا عملیاتی خواهند شد. 

 

مسکو از انجام موفق آزمایش موشکی مافوق صوت خبر داد

وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک فروند موشک کروز مافوق صوت زیرکن Zircon را در مسافتی حدود هزار کیلومتر با موفقیت آزمایش کرده است. 

بر اساس ویدیویی که این وزارتخانه منتشر کرده موشک مذکور از دریای برانتس شلیک شده و به یک هدف تمرینی اصابت کرده است. 

این موشک مافوق صوت می‌تواند با سرعت ۹ برابر صوت حرکت کند و مقام‌های روسی می‌گویند استفاده از آن می‌تواند توان ارتش این کشور را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. 

 

درخواست ماکرون و شولتز از پوتین برای انجام مذاکره مستقیم و جدی با زلنسکی

اولاف شولتس و امانوئل ماکرون، صدر اعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه در یک گفتگوی تلفنی با ولادمیر پوتین، از رئیس جمهوری روسیه خواستند تا وارد مذاکرات مستقیم و جدی با اوکراین شود. 

در این تماس تلفنی که ۸۰ دقیق به طول انجامیده رهبران آلمان و فرانسه از همتای روس خود خواستند که به صورت مستقیم با ولودیمیر زلنسکی پای میز مذاکره بنشیند.  

در بیانیه‌ای که دفتر صدراعظم آلمان منتشر کرده همچنین آمده است که دو رهبر اروپایی در این گفتگو از پوتین خواسته‌اند «آتش بس فوری» اعلام کند و نیروهای روسیه نیز از خاک اوکراین خارج شوند. 

در این گفتگو رهبران اروپایی همچنین از پوتین خواستند ۲ هزار و ۵۰۰ جنگجوی اوکراینی را که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل سنگر گرفته بودند و اسیر شدند، آزاد کند.  

پوتین هم در این مکالمه به شولتس و ماکرون نسبت به ارسال سلاح‌های سنگین به کی‌یف هشدار داده است. بر اساس بیانیه‌ای که کرملین در این رابطه منتشر کرده پوتین خطاب به همتایان فرانسوی و آلمانی خود گفته است که تحویل سلاح‌های قوی‌تر بر خطر بی‌ثباتی بیشتر اوضاع و تشدید بحران انسانی خواهد افزود. 

در همین رابطه اشتفان هبسترایت، سخنگوی دولت آلمان هم گفته است که شولتس و ماکرون در این گفتگو خواستار برقراری آتش‌بس فوری و آغاز گفتگوهای مستقیم میان روسای جمهوری روسیه و اوکراین شده‌اند. 

 

 

گلریزان شهروندان لیتوانی برای خرید پهپاد ۵ میلیون یورویی برای اوکراین 

صدها لیتوانیایی برای نشان دادن همبستگی خود با اوکراین برای خرید پهپاد نظامی پیشرفته در یک گلریزان شرکت کردند.

بنیانگذاران این ایده می‌گویند در کمتر از سه روز ۳ میلیون یورو از مجموع ۵ میلیون یورو مورد نیاز برای خرید پهپاد نظامی بیرق‌دار TB2 ساخت ترکیه جمع آوری شده است. 

پشتا پترو، سفیر اوکراین در لیتوانی ضمن تشکر از مردم این کشور می‌گوید این نخستین بار در تاریخ است که مردم عادی برای خریداری تسلیحات نظامی پول جمع می‌کنند. 

لیتوانی از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، تجاوز نظامی مسکو را محکوم کرده و اقدامات نیروهای روس در اوکراین را مصداق «نسل‌کشی» دانسته است. 

 

انتقاد اوکراین از آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی؛ گروسی تحت تاثیر روسیه است

اولک کوریکوف، سرپرست بازرسی هسته‌ای اوکراین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که تحت تبلیغات روسیه قرار گرفته و به دروغ اوکراین را متهم می‌کند. 

مقام‌های اوکراینی همنین خواستار حمایت‌های جهانی از تلاش‌های این کشور برای بیرون راندن نیروهای روسی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا شدند. ولادیمیر پوتین، چندی پس از آنکه نیروهای کشورش کنترل این نیروگاه را به دست گرفتند، گفته بود اوکراین از این مکان برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند. 

در تایید این صحبت‌ها، رافائل گروسی در نشست داووس گفته است که ذخایر زیادی از پلوتونیوم و اورانیوم غنی‌سازی‌شده در این نیروگاه وجود داشته که می‌توانند برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند. 

این صحبت‌های مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خشم مقام‌های اوکراینی را به همراه داشته است. کوریکوف ضمن ابراز تاسف از اظهارات گروسی گفت: «بسیار ناراحت کننده است که دروغ‌های دستگاه تبلیغاتی روسیه در سطح بالایی توسط مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی پخش می شود.» 

کوریکوف همچنین ابراز تاسف کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست‌های متعدد اوکراین برای انجام اقدامات بیشتر این نهاد در مورد آنچه او «تروریسم هسته‌ای روسیه» خوانده، پاسخ نداده است.  

 

روسیه: کنترل کامل شهر لیمان را در دست گرفتیم 

وزارت دفاع روسیه می‌گوید نیروهای این کشور توانسته‌اند کنترل کامل شهر لیمان در شرق اوکراین را در دست بگیرند. 

دیروز منابع اوکراینی گفته بودند که روسیه توانسته بیشتر شهر لیمان را اشغال کند اما نیروهای اوکراینی مانع از پیشروی روس‌ها به سمت اسلوویانسک، شهری در فاصله نیم ساعتی جنوبی غربی لیمان شده‌اند. 

نیروهای اوکراینی و روسی چند روزی بود که در لیمان با یکدیگر می‌جنگیدند.

پیش از این، بریتانیا هشدار داده بود که کنترل این شهر به روسیه برتری قابل توجهی خواهد داد تا بتواند به سمت شهرهای کلیدی در منطقه دونتسک پیشروی کند. 

 

قرارداد ۶۲۵ میلیون دلاری ارتش آمریکا برای جایگزینی تسلیحات ارسال شده به اوکراین

ارتش آمریکا قراردادی به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار با شرکت رایتئون تکنولوژی برای تولید موشک‌های ضد هوایی استینگر به امضا رسانده است. این مهمات قرار است جایگزین تسلیحاتی شوند که در ماه‌های اخیر به اوکراین فرستاده شده است. 

بر اساس این قرارداد، قرار است ۱۴۶۸ استینگر جدید برای ارتش آمریکا ساخته شود. ارزش این قرارداد که تکمیل آن ۳۰ ماه طول خواهد کشید می‌تواند با هزینه‌های اضافی به ۶۸۷ میلیون دلار برسد. 

آمریکا از ماه فوریه تا کنون حدود هزار و ۴۰۰ موشک ضدهوایی استینگر به اوکراین تحویل داده است. 

 

 

مشاور زلنسکی: روسیه کشوری بربر است که فقط با زور متوقف می‌شود نه با مذاکره

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و از اعضای هیات مذاکره‌کننده صلح با روسیه، روز شنبه گفت که نمی‌توان به هرگونه توافقی با روسیه اعتماد کرد و مسکو را تنها می‌توان با توسل به زور متوقف کرد.

پودولیاک در کانال تلگرامی خود با بیان این مطلب نوشت: «هر گونه توافق با روسیه ارزش یک پنی شکسته را ندارد. آیا می‌توان با کشوری مذاکره کرد که همیشه دروغ می گوید؟»

پودولیاک گفت: «روسیه ثابت کرده که کشوری بربر است که امنیت جهانی را تهدید می‌کند. یک وحشی بربر را فقط با زور می‌توان متوقف کرد.»

 

مین‌زدایی از اوکراین ممکن است ۵ سال طول بکشد 

کارشناسان می‌گویند روسیه به اندازه‌ای مهمات و مین‌ در اوکراین بر جای گذاشته که تخمین زده می‌شود پاکسازی مناطق بازپس‌گیری شده توسط دولت اوکراین حتی ممکن است ۵ سال طول بکشد و تلفات جانی و مالی ناشی از اینگونه مهمات رو به افزایش است.

گفته می‌شود حتی در صورتی که ارتش اوکراین بتواند شهرها و مناطق خود را آزاد کند، روند بازگشت مردم به خانه‌های خود طولانی‌تر خواهد بود. 

 

روسیه: تحریم‌های آمریکا عامل تشدید بحران غذایی در جهان است 

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن می‌گوید بحران غذایی که در سالهای اخیر پیش آمده، در پی تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه شدت یافته است. 

در بیانیه‌ای که سفارت روسیه در ایالات متحده منتشر کرده همچنین آمده است با وجود اشاره مقام‌های آمریکایی در خصوص معافیت تجارت کالاهای کشاورزی از تحریم‌ها، صادرکنندگان داخلی روسیه امکان ارسال محموله و کالاهای خود را ندارند و با مسدود شدن دارایی‌ها، جلوگیری از بیمه و مشکلات بانکی، کشاورزان این کشور نمی‌توانند محصولات خود را راهی بازارهای جهانی نمایند. 

آنتونوف در ادامه غرب را به «ریاکاری» متهم کرد و تلاش‌های روسیه آمریکا برای مقصر جلوه دادن روسیه برای بحران غذایی را بی‌اساس خواند. 

روسیه و اوکراین مجموعا حدود یک سوم عرضه جهانی گندم جهان را به خود اختصاص داده‌اند و اوکراین به نتهایی یکی از عمده‌ترین صادرکنندگان ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه از سوی روسیه باعث شده عرضه جهانی این محصولات متوقف شود. 

 

 

فرماندار لوهانسک: ممکن است سربازان اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی شوند

سرگئی گایدای، فرمانده منطقه لوهانسک، ادعای روسیه مبنی بر محاصره شهر سورودونتسک در شرق اوکراین را تکذیب کرد اما در عین حال تایید کرد که سربازان اوکراینی ممکن است برای حفظ جان خود مجبور به عقب‌نشینی شوند. 

گایدای در کانال تلگرام خود با بیان این مطلب همچنین اضافه کرد که روس‌ها توانسته‌اند یک هتل‌ و ترمینال‌ اتوبوس را تصرف کنند. 

او همچنین ادامه داده همانطور که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند روسها نمی‌توانند در روزهای آینده منطقه لوهانسک را تصرف کنند ولی با این حال ممکن است نیروهای اوکراینی برای اجتناب از محاصره، مجبور به عقب‌نشینی شوند. 

گایدای در ادامه گفت: «ما تجهیزات لازم برای دفاع از خود را داریم ولی در نظر داشته باشید که ۹۰ درصد ساختمان‌ها در سورودونتسک آسیب‌ دیده‌اند و ۱۴ ساختمان چندین طبقه هم در آخرین گلوله‌باران تخریب شده‌اند.» 

او همچنین می‌گوید حدود ۱۰ هزار سرباز روس در این منطقه مستقر هستند و تلاش می‌کنند در هر جهتی که می‌توانند به دست‌آوردهایی دست یابند. 

 

 

زلنسکی: دونباس اوکراینی خواهد ماند

ولودیمیر زلنکسی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید اطمینان دارد که دونباس همچنان بخشی از اوکراین باقی می‌ماند. پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه توانسته لیمان را تصرف کند و شهر سورودونتسک را نیز مورد حمله قرار دهد، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شبانه خود تاکید کرد که نیروهای اوکراینی تا حد توان از خاک این کشور دفاع خواهند کرد. 

زلنسکی در تازه‌ترین سخنرانی ویدیویی خود گفت: «تا جایی که منابع دفاعی ما اجازه دهد از سرزمین خود محافظت خواهیم کرد. اگر اشغالگران فکر می‌کنند که لیمان یا سورودونتسک مال آنها خواهد بود، سخت در اشتباه هستند. دونباس اوکراینی خواهد ماند.»

 

آیا روسیه نیرو کم آورده است؟

ولادیمیر پوتین روز شنبه قانونی را امضا کرد که بر اساس آن محدودیت سنی برای جذب در ارتش روسیه حذف می‌شود، به این معنی که افراد بالای ۴۰ سال نیز می‌توانند به عضویت ارتش درآیند.

این قانون سه ماه پس از حمله روسیه به اوکراین و در بحبوحه انتشار خبرهایی مبنی بر وارد شدن تلفات سنگین به ارتش روسیه تصویب و اجرایی‌ می‌شود، حمله‌ و جنگی که پوتین و حلقه نزدیکش انتظار داشتند سریع و قاطع باشد اما ظاهرا طولاتی‌تر از انتظار کاخ کرملین و پرتلفات شده است.  

مقامات غربی تخمین می زنند که تاکنون حدود ۱۵ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شده اند. کی‌یف روز شنبه ادعا کرد که ۳۰ هزار نظامی روس از پای درآمده‌اند. روسیه آماری از تلفات جانی نظامیان خود ارائه نکرده است.

به گزارش روزنامه روسیه نوایا گازتا، قانون جدید محدودیت سنی ندارد و به هر کسی که در «سن کار عادی» است اجازه مبارزه می دهد.

مقامات غربی تخمین می زنند که حدود ۱۵ هزار سرباز روس کشته شده اند.

این پیشنهاد در اوایل هفته توسط قانونگذاران روسی تصویب شد و امضای پوتین به این معنی است که این اقدام اکنون به یک قانون تبدیل است.

قانونگذارانی که حامی حذف محدودیت سنی بودند، معتقدند که این قانون به جذب نیروهای متخصص مانند پزشکان و مهندسان کمک می کند.

مقامات اطلاعاتی بریتانیا اخیراً گفتند که تلفات جانی مشکل جدی برای عملیات نظامی روسیه به بار آورده است. 

ارتش روسیه اکنون بر منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز شده است. مقامات اوکراینی در روزهای اخیر پذیرفتند که روسیه در دونبا در حال پیشروی است.

پیشتر گفته شده بود که مشکل کمبود نیرو روسیه را مجبور کرده است تا به جای ارتش اصلی خود، به مزدوران و نیروهای چریکی مانند شبه‌نظامیان چچن تکیه کند.

در موردی دیگر، گفته شده است که فرماندهان پس از تصرف ماریوپل، بدون استراحت یا تجهیز مجدد، نیروهای خسته خود را به نبرد برمی‌گردانند، که احتمالاً منجر به کشته‌های بیشتر می‌شده است.

اوکراین از همان شروع تهاجم جنگ خروج همه مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله خود از کشور را ممنوع کرد و دست به بسیج آنها زد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.