420 شهروند انگلیسی از قرنطینه در سوئیس فرار کردند و برخی از آنها در فرانسه ظاهر شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، صدها مسافر انگلیسی در سوئیس که پس از اعلام ظاهر شدن گونه جدید ویروس کرونا در کشورشان قرار بود قرنطینه شوند، ناپدید شدند. این انگلیسی ها در تفرجگاه پیست اسکی «فربر» سوئیس بودند که انگلیسی ها به آن علاقه زیادی دارند.

«ژان مارک ساندوز» سخنگوی شهرداری فربر که در آن تفرجگاه واقع شده است به خبرگزاری آلمان گفت که امروز یکشنبه برخی از این انگلیسی ها در فرانسه دیده شده اند.

سوئیس هویت 420 مسافر انگلیسی را مشخص کرد که قبل از عید میلاد قرنطینه شدند اما 50 نفر از آنها بلافاصله سوئیس را ترک کردند و از 370 نفر باقی مانده نیز کمتر از 12 نفر تا روز یکشنبه در سوئیس ماندند.

ساندوز تأکید کرد که «خشم این انگلیسی ها را درک می کند».

این مسئول سوئیسی به شدت از قرنطینه عجله ای به ویژه قرنطینه کسانی که پیش از پیدا شدن گونه جدید کرونا از انگلیس به سوئیس سفر کرده بودند، انتقاد کرد.

در پی ظاهر شدن گونه های جدید کرونا در کشورهای انگلیس و آفریقای جنوبی که با سرعت بیشتری شیوع پیدا می کنند، سوئیس همه پروزها از این دو کشور را از 20 دسامبر به حالت تعلیق در آورد.

دولت سوئیس در 21 دسامبر دستور داد که همه کسانی که از چهاردهم ماه جاری به این کشور آمده اند به مدت ده روز از تاریخ آمدن شان قرنطینه شوند.

در همین حال، کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز یکشنبه به طور رسمی کارزار واکسیناسیون جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری خود در برابر بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را آغاز کردند.

واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تزریق واکسن شرکت های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» به افراد آسیب پذیر آغاز شد. محموله های واکسن کرونا از روز جمعه وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده بود.

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند ایتالیا و اسپانیا از اولین کشورهایی بودند که درگیر بحران همه گیری بیماری «کووید ۱۹» شدند. تاکنون دستکم ۱۶ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شناسایی شده است. از این تعداد بیش از ۳۳۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

«اورزولا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه آغاز هماهنگ واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را «لحظه ای تاثیرگذار از اتحاد» خوانده بود. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند آلمان، مجارستان و اسلوواکی روز شنبه کارزار واکسیناسیون را آغاز کرده بودند.

یک زن ۱۰۱ ساله از جمله اولین افرادی بود که روز شنبه در یکی از خانه های سالمندان آلمان در مقابل بیماری همه گیر «کووید ۱۹» واکسینه شد.

انگلیس، کانادا و آمریکا از چند هفته پیش کارزار واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا را با واکسن «فایزر» و «بیون تک» آغاز کرده بودند.

اولویت واکسیناسیون با افراد مسن و کارکنان بخش بهداشت و درمان است

هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور جداگانه در مورد گروه هایی که در اولویت واکسیناسیون هستند تصمیم خواهد گرفت. در حالی که اسپانیا، فرانسه و آلمان افراد مسن را در اولویت قرار داده اند ایتالیا کارکنان بخش بهداشت و درمان را پیش از دیگر گروه ها واکسینه خواهد کرد.

لهستان نیز مانند ایتالیا تصمیم گرفته است تا اولویت واکسیناسیون را به کارکنان بخش بهداشت و درمان بدهد.

«زوزانا چاپوتووا» رئیس جمهوری ۴۷ ساله اسلوواکی در راستای تشویق شهروندان به استفاده از واکسن کرونا در نظر دارد امروز یکشنبه خودش را واکسینه کند.

کارزار واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی آغاز شد که موارد ابتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا که پیش از این در انگلیس شیوع یافته بود در فرانسه و اسپانیا نیز گزارش شده است.

شرکت داروسازی «بیون تک» ابراز اطمینان کرده است که واکسن تولید شده در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا نیز کارایی خواهد داشت. با این حال این شرکت اعلام کرده که برای حصول «اطمینان کامل» از کارایی واکسن در برابر ویروس جهش یافته به بررسی های بیشتری نیاز است.

اداره دارویی اروپا قرار است روز ششم ژانویه (۱۷ دی) نظر خود درباره استفاده از واکسن شرکت مدرنا را اعلام کند. اداره دارو و غذای آمریکا مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرده است.

 

شیوع گونه ویروس جدید در جهان

گونه جهش‌یافته ویروس کرونا که در انگلیس تشخیص داده شده ۷۰ درصد قابلیت انتقال بیشتری دارد. این گونه جهش یافته ویروس در سطح جهان در حال گسترش است و هر روز کشورهای بیشتری تشخیص آن را اعلام می‌کنند.

    در مادرید، پایتخت اسپانیا این گونه ویروس کرونا نزد چهار نفر تشخیص داده شده است. این چهار نفر مدت کوتاهی پیش از تشخیص، از انگلیس وارد اسپانیا شده بودند.

«آنتونیو زاپاترو» معاون وزیر بهداشت اسپانیا ضمن اعلام این خبر گفت که این چهار نفر اما فاقد علائم شدید بیماری بوده‌اند: «ما می‌دانیم که این گونه ویروس کرونا قابلیت انتقال سریع دارد اما به بیماری شدید منجر نمی‌شود.» او افزود، هنوز جای نگرانی نیست.

مشاهده گونه جدید ویروس در سوئد

در سوئد نیز گونه جدید جهش‌یافته ویروس کرونا دیده شده است. به گفته مقامات بهداشت این کشور، آزمایش یک نفر مثبت بوده و این فرد به هنگام ورود از انگلیس به این کشوربیمار بوده است. او هم‌اکنون در قرنطینه به سر می‌برد.

تاکنون موارد دیگری از گونه جدید جهش‌یافته ویروس در سوئد مشاهده نشده است.

ممنوعیت ورود اتباع خارجی به ژاپن

ژاپن تدابیر سریعی اتخاذ کرد و به دنبال آن اعلام کرد که از روز دوشنبه ۲۸ دسامبر (۸ دی‌ماه) ورود اتباع خارجی به کشور ممنوع است. این مقررات تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۱ معتبر است.

به گزارش روزنامه ژاپنی  نیکای ، علت اتخاذ این تدابیر، ویروس گونه جدید کروناست که در مسافران از مبدأ انگلیس تشخیص داده شده است.

رئیس‌جمهوری فیلیپین، «رودریگو دوترته» ممنوعیت ورود پروازها از مبدأ بریتانیا به فیلیپین را دو هفته دیگر، یعنی تا اواسط ماه ژانویه تمدید کرد تا مانع از گسترش گونه جدید ویروس کرونا شود.

به دستور دوترته، افرادی که از مبدأ انگلیس یا ترانزیت انگلیس، و یا از کشورهای دارای شیوع بالای بیماری کووید۱۹ وارد فیلیپین می‌شوند، از جمله هنگ‌کنگ، سنگاپور، استرالیا و ژاپن، باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند.

مشاهده اولین مورد در فرانسه

در فرانسه برای نخستین بار آزمایش فردی مثبت بوده که ویروس گونه جدید در بدن او مشاهده شده است. این فرد ساکن شهر تورز در ۱۹ دسامبر از انگلیس وارد کشور شده بود.

به گفته وزارت بهداشت فرانسه، این فرد از لندن به کشور بازگشته بود و علائم ابتلا به بیماری را داشته است، اما حال او مساعد است.

دولت انگلیس حدود یک هفته پیش از کشف یک موتاسیون ویروس کرونا خبر داد. این گونه ویروسی کرونا ۷۰ درصد قابلیت انتقال بیشتری نسبت به ویروس تاکنونی کرونا دارد. بیش از ۵۰ کشور ورود مسافران از مبدأ انگلیس را ممنوع کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.