دور دوم انتخابات شهرداری ‌های فرانسه با ناکامی حزب ماکرون و مشارکت بسیار ضعیف و بی سابقه مردمی به پایان رسید.

 

به گزارش جماران، دور دوم انتخابات شهرداری ‌های فرانسه با ناکامی حزب امانوئل ماکرون (جمهوری به پیش) و مشارکت بسیار ضعیف و بی سابقه مردمی به پایان رسید.

هر چند هنوز وزارت کشور فرانسه میزان دقیق مشارکت را اعلام نکرده است، اما برآورد‌ها از غیبت 60 درصدی مردم در پای صندوق‌ های رای حکایت می‌ کند.

بر اساس اعلام الیزه، رئیس جمهور فرانسه که نتایج اولیه حاکی از شکست نمایندگانش در این انتخابات دارد، از مشارکت بسیار ضعیف مردم ابراز نگرانی کرده است.

دور اول انتخابات شهرداری‌ ها در ابتدای بحران شیوع کرونا برگزار، و حدود 50 درصد مشارکت در آن ثبت شد و امروز پس از سه ماه وقفه مشارکت کمتر از 40 درصدی آن هم در انتخاباتی که مستقیم به محله‌ ها و شهر‌ها مربوط می‌ شود و کمتر رنگ و بوی سیاسی دارد، برای بسیاری از تحلیل گران نگران کننده است.

این در حالی است که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات محلی سال 2014، 62.1 درصد بود.

بر اساس نتایج اعلام شده در پاریس «آن هیدالگو» سوسیالیست با بیش از 50 درصد آرا پیروز، و شهردار این کلان شهر مهم باقی ماند.

 

شهردار پاریس

 

«انییس بوزن» وزیر بهداشت سابق کابینه ماکرون که در ابتدای همه گیری کرونا از سمت خود استعفا داده و وارد کارزار رقابت ‌ها شده بود، با 16 درصد سوم شد و شکست آشکاری برای حزب حاکم جمهوری به پیش به ثبت رسید.

در شهر شمال غربی فرانسه یعنی «لو آور» نیز «ادوار فیلیپ» نخست وزیر بار دیگر به شهرداری این شهر بندری انتخاب شد.

به گفته کارشناسان انتخاب دوباره فیلیپ در شرایطی که زمزمه تغییر نخست وزیر شنیده می ‌شد، کار را برای ماکرون در دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری اش سخت‌ تر خواهد کرد.

از سوی دیگر کاندیداهای سبزها نیز توانستند خوش بدرخشند.

به گفته رسانه‌ ها، پیروزی سبز‌ها و نمایندگان حزب راست افراطی در این دور از انتخابات چشمگیر بوده است.

از سوی دیگر حزب راست افراطی اتحاد ملی به رهبری «مارین لوپن» توانست در شهر «پرپینیان» در جنوب غربی فرانسه پیروز شود. این پیروزی برای حزب خانم لوپن از آنجایی مهم است که این شهر بالای 100 هزار نفر جمعیت دارد.

این دور از انتخابات پس از فروکش کردن موج نخست کووید19 برگزار شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.