هم اکنون در شهرستان مهریز 20 گروه تعزیه خوانی و شبیه گردانی فعالیت دارند.
به گزارش ایرنا ، هنر تعزیه نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی، شیعی است که از سال های گذشته با حضور هنرمندان و علاقه مندان به مناسبت های مختلف برنامه اجرا می شود.
تاریخ دقیق فعالیت و اجرای اولین گروه تعزیه شهرستان معلوم نیست ، ولی سال های متمادی است که به صورت سنتی در سطح شهر و اغلب محلات به مناسبت های مختلف قمری خصوصا در ایام محرم و صفر فعالیت دارند.
در این خصوص، تعدادی از شهروندان مهریز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت و نقش گروه های تعزیه در بیان مسائل و فرهنگ سازی مسائل به ضرورت نظارت و آموزش آنها تاکید کردند.

** گروه های تعزیه بدون متولی هستند
حسین زارع بیدکی با اشاره به اینکه گروه های مختلف تعزیه در این شهرستان فعالیت دارند، مهمترین مطالبه خود را، ساماندهی و شناسایی دقیق و ارائه آموزش های لازم برای ارتقای فعالیت ها دانست.
وی ادامه داد: با وجود نقش و اهمیت گروه های تعزیه، هنوز این موضوع مهم متولی خاصی ندارد، هر فردی و گروهی با جذب افراد نسبت تشکیل و راه اندازی گروه اقدام و در مناسبت های مختلف برنامه اجرا می کند.
این فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش اعتقاد دارد، باید افردی که می خواهند وارد گروه های تعزیه و شبیه گردانی شوند، شناسایی و بعد از کسب مجوز در مسائل مختلف و موضوع هایی که می خواهند اجرا کنند، آموزش ببینند و به مطالب آن هم آگاهی کامل داشته باشند.

** ضرورت تهیه منابع موثق و بانک اطلاعات فعالان تعزیه
زارع بیدکی همچنین، تهیه منابع موثق در موضوع های مختلف برای تعزیه خوانان و وجود بانک اطلاعات فعالان این عرصه فرهنگی و هنری را یک ضرورت ذکر کرد و پیگیری آن را خواستار شد.
به گفته دیگر شهروند مهریزی شناسایی نوجوانان و جوانان علاقه مند به تعزیه خوانی با همکاری آموزش و پرورش و پیگیری اداره تبلیغات اسلامی و شورای هیات های مذهبی برای تشکیل و فعالیت این هنر ضروری است.

** کارکرد فعالیت گروه های تعزیه مثبت باشد
به گزارش ایرنا، فاطمه ابویی هم یادآور شد: خروجی فعالیت گروه های تعزیه باید تاثیرگذاری مثبت فرهنگی و اجتماعی در موضوع های مختلف بر مردم و جوانان داشته باشد در حالیکه هم اکنون کارکرد مناسبی ندارد و برخی مواقع جنبه سرگرمی و تفریحی پیدا کرده است.
وی بر به روز رسانی اطلاعات تعزیه خوانان، برگزاری کارگاه های آموزشی، تهیه و توزیع منابع مستند، نظارت، ساماندهی و ارزشیابی منظم و مستمر گروه ها و انجام برنامه های متنوع در طول سال را برای موفقیت ها لازم دانست.

** لزوم شناسایی استعدادها، ارائه آموزش و نظارت
قاسم زارعیان با 20 سال فعالیت در عرصه تعزیه و شبیه گردانی بر شناسایی استعدادها، ارائه آموزش و نظارت بر نحوه فعالیت گروه ها از سوی مسئولان فرهنگی تاکید کرد.

** ضرورت فعالیت گروه شبیه گردانی در ایام ولادت ائمه
وی ادامه داد: باید از فعالیت گروه های شبیه گردانی نه تنها در ایام حزن و اندوه که در برخی مناسب های شاد سال و میلاد ائمه اطهار (ع) هم استفاده شود، چون مردم و جوانان علاقه زیادی به تعزیه خوانی و شبیه گردانی دارند و خیلی از پیام ها را می توان در قالب آنها عرضه کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت و پیگیری مطالبات مردم و مسئولان در این ارتباط تاکید کرد و گفت: گروه های تعزیه فعال شهرستان باید ساماندهی و نسبت به نحوه فعالیت آنها با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و شورای هیات های مذهبی اقدام شود.
سیدرضا آقایی با اشاره به اینکه در اغلب محلات مهریز گروه های مختلف تعزیه فعالیت دارند ،ادامه داد: تهیه بانک اطلاعات و نظارت بر فعالیت گروه های فعال جزو اولویت های این اداره است که در سال 1397 آغاز شده است.
این مسئول فرهنگی شهرستان تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی ،توجیهی و نظارت بر اجرای دقیق برنامه ها بر اساس موازین دینی و اسناد موثق جزو اولویت هاست که پیگیری خواهد شد.
به گفته آقایی، تاکنون با برخی گروه های تعزیه جلسه های هماهنگی و توجیهی انجام شده است ولی بخاطر اهمیت و کارکرد زیاد این گروه ها به هیچ وجه کافی نیست و باید ادامه یابد.
به گزارش ایرنا، فرماندار مهریز هم گفت: گروه های تعزیه مختلفی در شهرستان به مناسبت های مختلف قمری نسبت به اجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی فعالیت دارند، باید نظارت بر فعالیت این گروه ها توسط دستگاه های متولی امر انجام شود.

** گروه های تعزیه مجوز اخذ کنند
سیدمحمد رستگاری ادامه داد: اولین گام برای فعالیت این گروه ها کسب مجوز و اخذ پروانه فعالیت در چارچوب مقررات باید باشد تا کارهایی که ارائه می شود دقیق و موجب فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.
وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی و نظارت بر نحوه فعالیت این گروه ها، مهمترین مسائلی است که باید توسط اداره های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی ، منطقه انتظامی و شورای هیات های مذهی انجام گیرد.

** هنر اصیل تعزیه ریشه در تاریخ دارد
همچنین رئیس اداره تبلیغات اسلامی مهریز گفت: هنر اصیل تعزیه ریشه در تاریخ دارد و باید از آن با حضور هنرمندان متعهد، بسیار دقیق و طبق اسناد موثق در موضوع های مختلف اجرا شود.
حجت الاسلام محمد حسین متوسل افزود: شناسایی گروه های تعزیه با همکاری و پیگیری شورای هیات های مذهبی و تشکل های دینی محور برنامه های این اداره در خصوص فعالیت گروه های تعزیه و شبیه گردانی است.
وی تصریح کرد: طبق مقررات باید گروه های تعزیه شناسنامه و هویت داشته باشند و برای رسیدن به آن باید نسبت به کسب مجوز با همکاری اداره های فرهنگی و مذهبی اقدام کنند تا برنامه ها قانونمند و خروجی مناسب داشته باشد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.