نمایندگان مردم در خانه ملت دوم مرداد 97 در نشست علنی خود با 194 رای موافق، 36 رای منفی و 2 رای ممتنع طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی به تصویب رساندند و به کارگیری افراد بازنشسته را در دستگاه‌ های اجرایی محدود کردند.
این طرح فقط اجازه به کارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رئیس جمهوری،‌ نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رئیس جمهوری هستند را می‌ دهد.
بسیاری از کشورهای پیشرفته، اقدام به تعریف ضوابط و قواعدی برای گردش نخبگان کرده اند، بدیهی است، جوان بودن باید در کنار سایر توانایی ‌های کلیدی در نگاه جامع لحاظ شود.
با گذشت نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب نسل اول مدیریتی کشور پس از انقلاب باید جای خود را به نسل‌ های بعدی بدهد.
در حالی که بیشتر افراد نسل قدیم برای حفظ جایگاه خود تلاش می‌ کنند، نخبگانی نیز در این بین هستند که به سختی می‌ توان برای آنها جایگزین پیدا کرد، اما سئوال اینجاست که آنها چند درصد نسل اول را تشکیل می‌ دهند؟
آیا تا به امروز که بیشتر مسئولیت ها و مناصب ورزشی در اختیار نسل اول انقلاب و بیشتر دانش آموختگان مدرسه عالی ورزش قرار داشت، رشد و پیشرفت ایران با کشورهای توسعه یافته در ورزش قابل قیاس است؟
افرادی که از دهه 60 تاکنون در منصب های مختلف در سازمان تربیت بدنی وقت، وزارت ورزش و جوانان، معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، کمیته ملی المپیک، فدراسیون ها و باشگاه های بزرگ ورزشی حضور داشته اند چه زمانی می خواهند جای خود را به جوانترها بدهند؟
واقعیت این است که سبک مدیریت ورزش در کشورمان تاکنون به شیوه‌ سنتی و همراه با خطاهای بسیاری بود و شاید اکنون وقت آن رسیده است که با تلفیق این تجربه با انرژی، دانش نوین و انگیزه جوانی، موتور توسعه ورزش کشور جان تازه ای بگیرد و روح جدیدی در ساختار اجرایی و اداری آن تزریق شود.
برای انجام این مهم دولت نیز با ابلاغ طرح تربیت مدیران آینده سعی در کادرسازی و پرورش مدیران جوان داشته و مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان نیز در دوره مدیریت خود شماری از جوانان را در مدیریت ‌های میانی به کار گرفت که نتیجه بخش بود.
اما به نظر می رسد، صرف گماردن چند جوان که شاید شمار آنها به انگشتان دست هم نمی‌ رسد، کفایت نکند.
ورزش ایران با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان و همچنین بازنشسته شدن جمعی از مدیران وزارت ورزش و جوانان و روسای فدراسیون های ورزشی با چالش بزرگی مواجه می شود.
شنیده شده است که تعدادی از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان که در مرکز آموزش و تربیت مربی سازمان تربیت بدنی وقت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اند و به لحاظ معادل بودن نوع مدرک آنها باید در پایان 30 سال، بازنشسته می شدند تاکنون افتخار این مهم را پیدا نکرده اند.
گفته می شود معاونت توسعه منابع وزارت ورزش و جوانان چند ماه پیش در گزارشی اسامی 31 نفر را به سلطانی فر اعلام کرد که هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.
از طرفی افرادی با بیش از 37 سال سابقه در وزارت ورزش و جوانان هنوز بازنشسته نشده اند و در این مورد نیز هنوز اصرار به استفاده از آنهاست که با توجه به مطالبات عمومی جامعه و سیاست های دولت، باید در این موارد نیز اقدام عاجلی صورت گیرد.
با اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و حذف ایثارگران از این قانون، شمار قابل توجهی از روسای فدراسیون های ورزشی نیز باید جای خود را به جوانترها بدهند.
این واقعیت ورزش ایران است که وزارت ورزش و جوانان در بزنگاه تاریخی قرار دارد که آیا طبق وعده های وزیر مبنی بر استفاده از مدیران جوان با این تغییرات همراهی خواهد کرد یا همچنان اصرار به استفاده از مدیران نسل اول انقلاب است؟
این در شرایطی است که استفاده از جوانان در برهه کنونی به مطالبه عمومی تبدیل و در سیاست های کلان نظام هم به آن پرداخته شده است.
رهبر معظم انقلاب امسال در حرم رضوی خطاب به مسئولان کشور به ضرورت توجه و به کارگیری هرچه بیشتر جوانان در میدان های مختلف از جمله عرصه های مدیریتی تاکید فرمودند که این موضوع اهمیت گردش نخبگان و استفاده از مدیران جوان را گوشزد می کند.
حال همگان منتظر تایید و اجرای جدی قانون منع به کارگیری بازنشستگان و اقدامات اساسی سلطانی فر برای تغییر ساختاری و مدیریتی در سیاست ها و رویکردهای وزارتخانه هستند.
تحقق این مهم، علاوه بر به کارگیری جوانان در ساختار اجرایی و مدیریتی ورزش و استفاده از نیروهای جوان توانمند در پست های مهم و کلیدی، تحول، بهبود و ارتقای کمی و کیفی ورزش را به دنبال خواهد داشت.
طبیعتا اصلاح ساختار و تغییر سیاست ها باید از راس هرم وزارت ورزش و جوانان آغاز شود و پس از آن مدیریت های میانی و فدراسیون های ورزشی را نیز در بر گیرد.
*خبرنگار ایرنا
7532/ 2047/1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.