به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی، روز چهارشنبه در نخستین نشست شورای اداری این استان افزود: در سال جاری که به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده باید به ضررهای کالای قاچاق توجه ویژه شود.
وی افزود: در ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم بیش از 20میلیارد دلار قاچاق کالا به ایران داشتیم و امروز به 13 میلیارد دلار کاهش یافته و این یعنی اینکه بازگشت هر یک میلیارد دلار، 100 هزار شغل در ایران ایجاد می کند.
استاندار یزد تصریح کرد: در واقع با هزینه قاچاق اعلام شده یک میلیون و 300هزار شغل در کشور از بین می رود و می توان با جلوگیری از آن بر توان تولیدی و ایجاد شغل در کشور افزود.
زمانی قمی در همین خصوص به سه کالای مهم قاچاق و ضررهای آن اشاره کرد و گفت: در صنعت کفش 500هزار نفر مشغول کار هستند و 50درصد هم هنوز ظرفیت اشتغال دارد.
به گفته وی در سال 95 در این بخش 182میلیارد تومان قاچاق و 127 میلیارد تومان واردات رسمی داشتیم که این موارد دهها هزار شغل را در کشور نابود کرده است.
رئیس شورای اداری استان یزد به مشکلات صنعت پوشاک نیز اشاره کرد و گفت: گردش مالی این صنعت، سه هزار میلیارد تومان است که در این بخش در سال 95 بیش از 230 هزار میلیارد تومان واردات داشتیم و سالانه 385 هزار شغل به دلیل واردات نابود شد.
زمانی قمی با بیان اینکه حجم بازار لوازم خانگی در ایران 30 هزار میلیارد تومان است افزود: در این بخش سهم تولید داخل در بازار 40درصد و قاچاق لوازم خانگی 15 هزار میلیارد تومان و واردات رسمی 2.5 میلیارد تومان اعلام شده است.
وی تأکید کرد : این قاچاق بی رویه، موجب نابودی بسیاری از برندهای داخلی در طول سال های گذشته شده به همین دلیل مبارزه با قاچاق کالا و خرید ایرانی یک ضرورت است و می تواند موجب ایجاد اشتغال جدید، حفظ اشتغال موجود و حس تعلق به تولیدات داخلی شود.
استاندار یزد گفت: شعار امسال در واقع شعار جامعی است که اقتصاد مقاومتی ، رونق تولید و اقتصاد، دفاع از تولید داخلی و استقلال کشور را در درون خود دارد و در ادامه افزایش تقاضا ، رونق سرمایه ملی ، تقویت ارزش پول ملی و صرفه جویی ارزی را به همراه خواهد داشت.
زمانی قمی درباره الزامات تحقق این شعار نیز خطاب به بخش خصوصی و کارفرمایان اظهار کرد: اندیشیدن به کیفیت کالا ، توجه به حقوق مصرف کنندگان و تعریف خدمات مناسب پس از فروش می تواند زمینه ساز اعتماد عمومی به کالاهای داخلی باشد.
وی بر لزوم استفاده از تجربیات کشورهایی همچون آلمان ، ژاپن و چین در استفاده از کالاهای داخلی تأکید کرد و افزود: این تجربیات به ما کمک می کند تا در کنار الزامات جمهوری اسلامی ، شعار سال را به صورت عملی و با پرهیز از نشست و سخن گفتن اجرا کنیم.
این مسئول، سرکشی به خانواده های ایثارگران ، بچه های یتیم ، سفر به شهرستانها و بررسی هفتگی مشکلات بخش های مختلف را خواستار شد و ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی باید همچون آهن ربا عمل کنیم چون جامعه ما یک جامعه متحد و یک شکل است و می توان با رعایت الزامات اخلاقی از مشکلات عبور کرد.
استاندار یزد در بخش دیگری از این جلسه با مرور اتفاقات سال 1396 ، از برگزاری موفقیت آمیز 2 انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به عنوان خاطرات خوب سال قبل یاد کرد و افزود: زلزله غرب کشور و شهادت سه تن از عزیزان این استان در مبارزه با قاچاقچیان نیز از خاطرات ناگوار سال قبل بود.
زمانی قمی به برخی مشکلات سال قبل که ناشی از برآورد نادرست مخالفان نظام و برخی مشکلات دیگر مربوط بود نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مردم ایران به صورت اقیانوس گونه به این افراد پاسخ داده و از کیان انقلاب اسلامی دفاع کردند.
در این جلسه معاونان استاندار و جمعی از مدیریان استان، گزارشی از وضعیت استان در سال 1396 و برنامه های سال 1397 ارائه کردند.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.