سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در حالی روز جمعه بیست و دوم اردیبهشت یک هفته مانده به روز تعیین سرنوشت برگزار شد که مردم و طرفداران نامزدها از این رویداد مهم دیداری و شنیداری به عنوان رویارویی آخر در میدان اقتصاد یاد می کردند.
اگرچه مناظره های هشتم اردیبهشت با موضوع اجتماعی و پانزدهم اردیبهشت با موضوع سیاسی و فرهنگی نیز بین نامزدها جدی و چالشی بود و در برخی موارد به اظهارات جنجال برانگیز آنها انجامید اما مناظره سوم و آخر به ویژه بخش دوم و پایانی آن که نامزدها جمع بندی سخنان خود را ارائه کردند، کاملا متمایز و بارز به نظر می رسد.
به هر حال این سه مناظره هم برگزار و قضاوت و تصمیم گیری نهایی به آحاد ملت شریف و فهیم ایران سپرده شد تا جمعه آینده سرنوشتی دیگر از جنس حضور و حماسه را رقم بزنند اما این مردم یعنی مخاطبان میلیونی مناظره دیروز و 2 مناظره قبلی درباره آنچه گفته و شنیده شده چه قضاوتی خواهند کرد و این اظهارات از زبان مردانی که سوابق متعدد اجرایی و مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی را به همراه دارند هفته ها و ماه ها و سال های بعد چه آثاری در جامعه بر جا می گذارد؟
یکی از پدیده های مناظره های این دوره به گواه بسیاری از کارشناسان، اهالی رسانه و مردم، 'سید مصطفی هاشمی طبا' بود نه به لحاظ سنجش آرای نامزدها در این ایام بلکه از این نظر که بسیار بیشتر از سایر نامزدها آرام و مستدل سخن گفت و فقط به پرسش ها پاسخ داد؛ اگرچه حتی از نقد منصفانه و منطقی دولت یازدهم هم در مواردی اغماض نکرد.
او دیروز در پاسخ به یکی از سئوالات مناظره مبنی بر این که مهمترین اولویت های شما برای افزایش رشد اقتصادی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم انداز 1404 چیست؟ گفت: اهداف برنامه 1404 بسیار والاست؛ اما واقعیت اش این است که ما به حرف افراد عاقل اقتصاددان خودمان که راه حل علمی نشان می دهند، گوش نمی کنیم.
هاشمی طبا گفت: ما می خواهیم علم را براساس داده هایی که به ما رسیده است، تغییر دهیم؛ یا در زمانی که تحریم شده ایم و باید کمربند خود را محکمتر ببندیم و در مقابل آن متقابلا اقدامات اجرایی قوی تری با بسیج نیروهای مردمی انجام دهیم؛ برای اینکه بگوییم تحریم به ما اثر نکرد و پز بدهیم؛ رفتیم از همان تحریم کنندگان، از مبادی غیر، گران تر کالا خریدیم که رنگ و روغن به مملکت بزنیم.
این نامزد ریاست جمهوری افزود: معلوم است که در این شرایط به اهداف 1404 نمی رسیم.
وی ادامه داد: توسعه، تولید، پیشرفت غیر از تمرکز سرمایه، تلاش و کوشش راه دیگری ندارد؛ با رنگ و روغن زدن به جامعه یا بالعکس با سیاه نمایی جامعه توسعه ایجاد نمی شود.
اما این بخش اظهارات هاشمی طبا که شرح حال این روزهای فضای سیاسی است به نظر مهمتر آمد، او اظهار کرد: مردم دارند کار می کنند؛ خیلی از کارخانجات دارند کار می کنند و مردم دارند زندگی می کنند؛ اینکه در اینجا به گونه ای مطرح کنیم که به نظر برسد در مملکت واویلا است، درست نیست.
او گفت: گاهی یک فیلم در خارج از کشور از سازنده ایرانی می رود؛ می گوییم سیاه نمایی کرده و ضد انقلاب است؛ اما امروز از این تریبون بدترین سیاه نمایی ها را الان می کنیم که چنین نیست.
هاشمی طبا افزود: اگر می خواهیم کار را درست انجام دهیم باید به اقتصاددانان و بازرگانان با تجربه توجه کنیم و بدانیم راه حل چیست.
از دیرباز گفته اند مردم جامعه در بسیاری از رفتارهای فردی و اجتماعی از کارگزاران و مسئولان خود الگو می گیرند و تجربه عملی هم در کشور ما نشان داده، بازخورد رفتارهای سیاسیون و مسئولان به وضوح در اجتماع قابل مشاهده است. نکته ظریفی که معمولا در روزهای داغ انتخابات بدان توجه نمی شود و خسارات گاهی جبران ناپذیر از خود بر جا می گذارد.
کیست که تردید کند امروز آحاد این ملت از اینکه میز مناظره به صحنه ورود برخی نامزدها به حریم خصوصی افراد، افشاگری های مکرر و مضر، دروغ و افترا، نشان دادن سند مقابل چشمان میلیون ها بیننده و سیاه نمایی از اوضاع کشور تبدیل شود، ناخرسند و دلگیر هستند حتی اگر این رفتارها برای عده ای خوشایند باشد.
واقعا چه اصراری است که در مناظره ها به جای ارائه برنامه، نقد عملکردها و برنامه ها و پاسخ به سئوالات مباحث حاشیه ای مطرح شود که نه تنها هیچ ضرورت و منفعتی برای مردم و کشور ندارد بلکه ضرر و خسران فراوان نیز به همراه خواهد داشت.
خیلی ها از الان نگران پس از انتخابات هستند که با رای مردم منتخب ریاست جمهوری انتخاب شود اما برخی کشمکش ها و بحث و جدل ها تا ماه ها و شاید سال ها دوباره ادامه یابد و این در شرایطی است که همه نامزدها نگران مردم، محرومان و پیشرفت کشور هستند و اساسا برای این منظور پای به این عرصه گذاشتند.
به نظر می رسد همچنان برنامه و اخلاق دو گمشده مناظره های ریاست جمهوری باشد و امیدواریم در ادوار بعدی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.
----------------------------------------------------------------------------------------
* دبیر ایرنا در کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.