به گزارش روزسه شنبه روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد، در نشستی که با حضور مسئولان اقتصادی وسرمایه گذاری استان در مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد برگزار شد، راه های جذب منابع مالی تولید انرژی از آفتاب ، مسایل و مشکلات آن بررسی شد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد در این نشست بر حمایت برای عملیاتی شدن نیروگاه خوشیدی و تسریع در فرایند اجرای آن تاکید کرد و گفت: آمادگی ها برای همکاری در این زمینه وجود دارد و موانع رفع خواهد شد.
علی نمازی با بیان این که در حال حاضر تقاضا برای تولید 600 مگاوات برق با احداث نیروگاه آفتابی در استان وجود دارد ، تصریح کرد: ظرفیت های لازم برای فعالیت در این بخش فراهم است.
همچنین مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد در نشست یادشده با بیان اینکه شرکت خارجی یادشده در حال فراهم کردن مقدمات احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 10 مگاوات است، گفت: روند پیشرفت عملیات اجرایی آن هم مناسب است.
سید حسین دشتی، افزود: تاکنون 30 سرمایه گذار متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی در استان هستند که در 17 مورد قرارداد نهایی و زمین مورد نیاز هم واگذاری شده است.
« مارتین توماس »، مدیر شرکت سرمایه گذاری اتریش نیز با قدردانی از حمایت های خوب مسئولان یزد از طرح های سرمایه گذاری خارجی و تلاش برای رفع مشکلات، گفت: آمادگی داریم در کنار طرح 10 مگاواتی تولید برق از انرژی خورشیدی، 2 واحد نیروگاه 10 و 30 مگاواتی نیز تا 2 سال آینده راه اندازی کنیم.
این شرکت خارجی در حال حاضر در مرحله پیاده سازی تجهیزات یک واحد نیروگاه خورشیدی با حجم 10 مگاوات و با 10 تا 12 میلیون یورو سرمایه گذاری در یزد است.
نخستین نیروگاه خورشیدی ایران در سال 1372 در روستای دربید یزد راه اندازی شد.
با توجه به شرایط اقلیمی استان هر روز به طور متوسط می توان 10ساعت از خورشید برای تولید انرژی در صنعت برق، کارگاهها و منازل استفاده کرد.
هر چند نیروگاه خورشیدی دربید برای تامین انرژی 20 خانوار راه اندازی شده بود، اما با توجه به اغلب روزهای آفتابی استفاده از انرژی خورشیدی چندان در استان فراگیر نشد.
استفاده از آفتاب برای تولید برق مزایایی دارد که می توان به کاهش مصرف سوخت های فسیلی، کاهش آلاینده های زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد.
متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان فراهم خواهد بود.
کمبود و گرانی سوخت های فسیلی و آلودگی های زیست محیطی از یک سو و دسترسی آسان و ارزان به خورشید و نبود محدودیت برای دسترسی به استفاده از آفتاب ایجاب می کند که توسعه نیروگاه های خورشیدی بیش از این مورد توجه قرار گیرد.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.