به گزارش ایرنا دکتر انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان یزد از افزایش تعداد زنان معتاد در سنین پایین خبر داد و آن را یک زنگ خطر توصیف کرد.
وی اظهار کرد: در 11 استان کشور که شیوع مصرف مواد مخدر بالاتر است کار به صورت جدی‌تر دنبال می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه 22 درصد جامعه کارگری هم با مسئله اعتیاد درگیر شده و حتی در بین دانشجویان و دانش‌آموزان نیز این بلای خانمان سوز شیوع پیدا کرده که باید برنامه های پیشگیرانه را جدی‌تر مورد توجه قرار داد.
وی با بیان اینکه سوء مصرف مواد مخدر در کشور در حال افزایش است اظهار کرد: باید یک نگاه همه جانبه در این زمینه داشته باشیم و جمعیت دچار آسیب را درمان کنیم.
وی با بیان اینکه اعتیاد از معضلات پیچیده اجتماعی است افزود: اعتیاد، تهدیدی علیه جامعه و امنیت ملی است و در رشد آسیب های دیگر نیز هم‌افزایی دارد و موجب افزایش طلاق، جرم و جنایت و سایر آسیب ها درکشور می شود.
محسنی بندپی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در زمینه پیشگیری از اعتیاد، مطالبه جدی دارند و لازم است روی اقدامات پیشگیرانه تمرکز داشته باشیم افزود: نباید تمام اقدامات را روی یک گروه سنی خاص یا مواد خاص متمرکز کرد چرا که مواد روانگردان، آسیب هایی می‌زند که حتی کرامت انسانی را از بین می برد.
محسنی‌بندپی یکی از الگوهای موثر در زمینه پیشگیری و درمان را دادگاه درمان‌مدار اعلام و تصریح کرد: برای کسانی که اعتیاد عمیقی دارند و روش‌های عادی در زمینه ترک و بازگشت به جامعه جواب نمی دهد و در زمینه های اجتماعی نیز مشکلات زیادی دارند این الگو ارائه شده که خوشبختانه تاثیر بالایی نیز دارد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر تسریع در روند تدوین آیین نامه های اجرایی عنوان کرد: از معضلات اجرای این طرح عدم پذیرش در مراکز درمان به واسطه نداشتن مدارک شناسایی است که باید در این زمینه وزارت بهداشت تعامل و همکاری بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه تاکید این طرح بر توانمندسازی بیماران پس از درمان است اظهار داشت: سازمان بهزیستی در این زمینه نیز برنامه های حمایتی از جمله طرح های اشتغالزایی و تسهیلاتی در نظر گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: ویژگی بارز طرح دادگاه درمان مدار، ترغیب معتاد به درمان و رهایی از اعتیاد است .
'روشن پژوه' یادآور شد: دادگاه درمان مدار، الگوی نوین و کارآمدی است که اثر بخشی آن در آینده بیشتر دیده خواهد شد و مصداق همدلی و هم افزایی است و امیدوارم تداوم داشته و اهداف طرح تحقق یابد.
وی با بیان اینکه یزد آغازگر طرح دادگاه درمان مدار است و بر اساس احساس نیاز و ضرورت شکل گرفته اضافه کرد: پیشینه تاریخی این الگو از یزد آغاز می شود.
وی با تاکید بر سلامت محوری طرح دادگاه درمان مدار عنوان کرد: توجه به درمان اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن با تظاهرات رفتاری و احتمال عود و رعایت گام به گام درمان مورد توجه است تا اهداف طرح نیز تحقق یابد.
انوشیروان محسنی بندپی، صبح روز چهارشنبه برای بازدید از طرح زوج های جوان در آستانه زندگی مشترک، تجلیل از معلولان موفق بهزیستی، تجلیل از مجریان طرح آموزش زوج های جوان در آستانه زندگی مشترک و نشست خبری با اصحاب رسانه وارد استان یزد شد.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.