وحید مرندی مقدم روز پنجشنبه در حاشیه دومین نشست هم اندیشی تولید فراورده های کنجدی در دانشگاه اردکان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استاندارد باید سرلوحه امور همه مسئولان در عرصه‌های مختلف باشد، اضافه کرد: می‌توان از استانداردها به‌ عنوان حقوق شهروندی نام برد و ما باید آن را برای مردم ایجاد و مطالبه کنیم.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به ابلاغیه اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: در این ابلاغیه بر پوشش استاندارد در تمام فرآورده‌ های تولید داخلی تأکید شده است.
این مسئول ادامه داد: دولت هم دستگاه‌های صادرکننده مجوز تولید مانند وزارت صنعت و جهاد کشاورزی را ملزم می‌کند که هر تولیدکننده‌ای باید استانداردهای مورد نیاز خود را اعلام کند.
مرندی مقدم یادآور شد: دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران و مجریان کشور اکنون به این نتیجه رسیده اند که مسیر استانداردها ، مسیری مطمئن و تضمین‌کننده توسعه پایدار است.
معاون سازمان ملی استاندارد از استان یزد و شهرستان اردکان به‌ عنوان قطب تولید فرآورده‌ های کنجدی در کشور یادکرد و گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که تنوع فرآورده‌های کنجدی را افزایش دهیم و اگر بخواهیم که هم به بازارهای داخلی و هم بازارهای بین‌المللی فکر کنیم به همین اندازه نباید بسنده کرد.
مرندی مقدم افزود: دومین نکته‌ای هم که باید در نظر بگیریم این است، علاوه بر تنوع تولید فرآورده‌های کنجدی باید در کنار استانداردسازی به دنبال تنوع در بسته بندی این محصول باشیم تا بتوانیم نیاز بازار را تأمین کنیم.
وی اظهار کرد: ما در سازمان ملی استاندارد این قول را می‌دهیم که هر آنچه صنعت در خصوص تدوین استانداردها و روش‌های ارزیابی برای فرآورده‌های کنجدی نیاز داشته باشد با تمام توان در خدمت این صنعت باشیم.
وی اظهار داشت: ما مسئول سلامت مردم هستیم و باید مسئولیتی که به عهده ما قرار داده‌ شده است را در راستای صیانت از سلامت و ایمنی مردم به‌ درستی انجام دهیم.
وی همچنین در نشست گردهمایی هم اندیشی تولید فرآورده های کنجدی در اردکان گفت:
تولیدکنندگان مسئول سلامت مردم هستند دغدغه ما در بحث استاندارد، غذا و خودروست که رئیس جمهوری هم روی این 2 موارد تاکید دارند .
معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در ایران 107 پروانه فرآورده های کنجدی صادر شد که مشکل آنها بیشتر در واحدهای صنفی است که پروانه استاندارد ندارند، تصریح کرد: سطح کیفیت واحدهای صنفی زیاد است، باید به این واحدها کمک شود.
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد گفت: حلوا ارده، ارده و محصولان کنجدی برند و نشان استان یزد هستند.
علی زینی وند گفت: باید در مورد کشت و تولید دانه روغنی کنجد تحقیقات به عمل آورد و با یافتن مکان مناسب و با کاشت و تولید نیاز داخلی را تامین کرد.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده های کنجدی نیز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خاص کشور جا دارد با مطالعه زمینه های کشت و تولید کنجد در خارج از کشور با هزینه پایین تر و کیفیت بالاتر اقدام کرد.
محمدرضا احمدی گفت: با کاهش قیمت مواد اولیه با کیفیت امکان رقابت و صادرات محصولات کنجدی در بازار جهانی به دست می آید.
محمد حسین ماجدی اردکانی مدیرکل استاندارد یزد هم به سابقه تولید محصولات کنجدی در استان بخصوص در اردکان اشاره کرد و با توجه به نقش اشتغال زایی این محصولات گفت: الزام به استانداردسازی، تدوین استانداردهای جدید، تحقیقات علمی و عملی در زمینه تولید و صادرات ارده و حلوارده و محصولات کنجدی می تواند راهگشای رونق بیش از پیش بازار این محصولات باشد.
وی گفت: استانداردسازی دقیق و سختگیری در کیفیت می تواند از ورود محصولات بی کیفیت جلوگیری کند.
در نشست یادشده ، سیدعلی یاسینی از اساتید دانشگاه، روغن کنجد را ملکه روغن ها و برای سلامتی بسیار مفید دانست و گفت: با روغن کنجد می توان محصولات جدیدی در زمینه لبنی، شیرینی جات و دارویی تهیه کرد.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544/ 2047/ خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.