رضا باقری روز چهارشنبه به ایرنا گفت: می توان با طراحی و اجرای طرح های کنترل سیل، ضمن مقابله با هدر رفت آب و فرسایش خاک در راستای تغذیه سفره های آبی گام برداشت.
وی با بیان گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته در شهرستان بافق، بدون ذکر هزینه اجرای طرح های یاد شده گفت: این طرحها با مشارکت فرمانداری این شهرستان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در سه روستای یاد شده به مورد اجرا گذاشته شده است.
این مسوول به اهمیت توسعه طرح های آبخیزداری پرداخت و بیان کرد: آبخیزداری به مجموعه ای از فعالیت های بیولوژیکی، بیومکانیکی، مکانیکی و برخی از رفتارهای مدیریتی در بخش مرتعداری و بیابان زدایی گفته می شود.
به گفته وی به ازای هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری می توان بین 20 تا 25 درصد از حجم آب نگهداری شده و ذخیره ای را در سفره های زیرزمینی افزایش داد.
باقری گفت: کاشت گونه های گیاهی مناسب و نهالکاری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین جنگل کاری از جمله اقدامات بیولوژیکی در طرح های آبخیزداری محسوب می شود.
سال گذشته 700 هکتار و سالجاری بیش از یکهزار هکتار از کانون فرسایشِ بادی و خاکی منطقه گودگوار شهرستان بافق نهال کاری شد تا در اینده از ورود گرد و خاک و غبار غلیظ به شهر تا حدودی جلوگیری شود.
ایجاد سیل بند و دیوار ساحلی در برخی از روستاهای شهرستان بافق به ویژه سه روستای شادکام، قطرم و کوشک یکی از موارد ضروری برای جلوگیری از صدمات ناشی از بارندگی های سیل آسا در این روستاهاست.
روستاهای قطرم و شادکام و کوشک به ترتیب در فاصله 44 ، 46 و 50 کیلومتری مرکز شهرستان بافق واقع شده است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری شرق یزد قرار دارد.
7543/ 6197 خبرنگار:اصغر عسکری**انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.