به گزارش ایرنا، مجید پوربلیغی چهارشنبه در تشریح این خبر افزود: زمان گلدهی این گیاه بهار است که گل‌ها به صورت خوشه‌ای سفید رنگ و دارای عطر ملایمی هستند و این گونه سایه دار اغلب در حاشیه خیابان ها و پارک ها و عرصه های جنگل کاری استان هرمزگان کاشته می شود.
وی بیان داشت: گونه چریش با نام علمی Melia indica می باشد، این گونه درختی به ارتفاع 15 متراست و دارای برگ های شانه ای و گل های سفید رنگ ،معطر و زیبا است .
این مسئول اظهارداشت: چریش بومی مناطق جنوبی شرق آسیا بخصوص هند است، در ایران در نواحی گرمسیر جنوبی کشورمانند بندرعباس، میناب، بندرلنگه و چابهار و سایر نقاط جنوب کاشته شده است.
وی افزود: میوه این درخت شبیه دانه انگور یا زیتون است و از اوایل مرداد ماه رسیده شده و زرد رنگ می شود، که البته میوه این درخت سمی است.
پوربلیغی افزود: چوب این درخت دارای بافتی محکم وخاصیت ضد موریانه داشته، از مغز دانه چریش روغن استخراج می شود که مصارف طبی و بهداشتی دارد،درخت چریش به دلیل اسانسی که دارد برای مبارزه با آفات زراعی، باغی و خانگی استفاده می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: با توجه به فواید بسیار زیاد این گونه می‌توان برنامه ریزی لازم را برای تولید نهال و توسعه کشت آن در شهرستان‌های استان و سایر استانهای ساحلی مجاور در دستور کار قرار داد.
طبق تحقیقات مشخص شده است که درخت چریش بر بیش از 120 گونه آفات زراعی، انباری و خانگی از راسته‌های مختلف تاثیر گذاشته و از تغذیه، تخم گذاری و یا رشد و تکامل آن‌ها به نحوی جلوگیری می‌کند.
سالانه 8 هزار اصله نهال چریش در نهالستان باغو بندرعباس تولید می شود.
7195/2094
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.