در این مطلب آمده است: «تعطیلات نوروز در یزد حضور دارم و به طور سرزده از همه بخش ها و کمیته ها بازدید می کنم؛ باید مساله نظارت بر قیمت ها بسیار جدی گرفته شود.» اینها بخشی از صحبت های محمود زمانی قمی استاندار یزد در نشست اخیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان است.
زمانی قمی در مدت کوتاه حضور خود به عنوان استاندار یزد به وضوح نشان داده که با جدیت به دنبال رصد فعالیت ها، برنامه ریزی و سامان دادن به امور مختلف در راه خدمت به مردم دارالعباده و دارالعلم یزد است.
وی که 13 آبان 1396 به عنوان سیزدهمین استاندار یزد معرفی شد، ساعتی پس از معارفه، در نخستین نشست کاری خود در جمع فعالان اقتصادی استان اعلام کرد که هیچ دستگاه خدمات رسان، حق قطع خدمات در صنایع را ندارد و نباید به بهانه بدهی، آب، برق و گاز صنایع قطع شود.
در واقع استاندار یزد با این اظهار نظر جدی در نخستین نشست، به خوبی نشان داد که با مدیران استان شوخی ندارد و به هیچ عنوان اجازه وقفه در فعالیت های مختلف از جمله امور اقتصادی را نمی دهد.
زمانی قمی پنجم آذر ماه نیز با تاکید بر اینکه دستگاه های دولتی، مشکلات بخش خصوصی را جدی بگیرند و از دخالت در امور اقتصادی تا حد ممکن پرهیز کنند، تصریح کرد که باید با تهیه اولویت های مهم استان و ارائه راه حل های آنها در مسیر ایجاد رونق و کاهش بیکاری گام برداریم.
در 2 ماه و نیم گذشته مصداق های متعددی از شجاعت، جدیت و تلاش استاندار یزد در عین مردمی بودن او مشاهده شده که نشان از عزم جدی زمانی قمی در راه خدمت به مردم یزد است؛ به طوری که حتی می توان گفت اگر دلسوزی و احساس وظیفه وی که اصالت یزدی ندارد بیشتر از برخی مدیران بومی نباشد کمتر از آنها نیست.
استاندار یزد تاکید زیادی روی نظم و حضور به موقع مدیران در نشست های مختلف دارد و مدیران استان به اهمیت این موضوع به خوبی آگاهند؛ چرا که احتمال دارد تاخیر آنان به قیمت ممانعت از حضورشان در نشست تمام شود.
استفاده از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در کشورمان بسیار زیاد شده و برای مثال گفته می شود بیش از 40 میلیون ایرانی از نرم افزار تلگرام استفاده می کنند؛ در نشست اخیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد، اعضای شرکت کننده به غیر از خبرنگاران از آوردن تلفن همراه به نشست منع شدند.
بدون شک چنین راهکارهایی با هدف توجه دادن بیش از پیش مدیران به مسائل مهم استان اتخاذ می شود و استاندار یزد که نظم و انضباط در امور را ابتدا در سرلوحه کار خود قرار داده، تلاش می کند مدیران استان را بیش از پیش برای خدمت به مردم به تکاپو بیاندازد و ترغیب کند.
چندی پیش به دنبال ممانعت از حضور برخی خبرنگاران در چند نشست استانداری توسط برخی عوامل این نهاد، استاندار یزد ضمن حمایت قاطع خود از خبرنگاران گفت که هیچ کس حق ندارد مانع حضور رسانه ها در نشست های استانداری و مدیران شود.
به گفته زمانی قمی، هر خبرنگاری می تواند در جلسات استانداری در هر ساعتی با تمامی امکانات خبری اعم از گوشی، دوربین و ضبط صوت حضور یابد و هیچ فردی حق ممانعت از ورود وی را ندارد.
در واقع استاندار یزد با این اظهارات دست خبرنگاران را هم برای رصد فعالیت های مدیران استان باز گذاشته و هرگونه شک و شبهه در خصوص اعتقاد نداشتن به فضای باز و کارکرد رسانه ها را پاک کرده است.
بررسی اجمالی فعالیت ها و نشست های برگزار شده در استان در ماه های اخیر و همچنین اظهارات جدی استاندار در این نشست ها نشان می دهد که مهمترین برنامه استان در دولت دوازدهم ارتقای وضعیت اقتصادی، تولید و اشتغال است.
البته به طور حتم زمانی قمی به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان در مسیر توسعه پایدار یزد از سایر حوزه ها هم غافل نیست؛ وی به منظور رصد بهتر مسائل و کمبودها، علاوه بر سفر به شهرستان هایی از جمله اردکان، ابرکوه، مهریز و میبد و دیدار با علما و روحانیون، حضور مستمر و پیگیری در جمع خانواده شهدا، فرهنگیان، دانشجویان، کارگران، کارمندان، هنرمندان و خبرنگاران داشته و گاها ساعت ها پای صحبت آنان نشسته است.
زمانی قمی علاوه بر دیدارهای مردمی که روزهای یکشنبه هر هفته برگزار می شود، 11 دی‌ ماه نیز با حضور در مرکز سامانه الکترونیکی مردم و دولت استانداری یزد (سامد) علاوه بر بازدید از بخش‌ های مختلف این مرکز، طی 2 ساعت به تلفن ‌های مردمی پاسخ داد و دستورهای لازم را برای پیگیری و رفع مشکلات مردم صادر کرد.
دولت تدبیر و امید برخاسته از رای مردم است و بدون شک با حمایت و همراهی آحاد مردم می تواند بر مشکلات و کمبودهای پیش روی فائق آید و در راستای خدمت بیشتر تلاش کند.
استان یزد با بهره مندی از تمدن و تاریخ چند هزار ساله، کسب رتبه برتر آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در 24 سال پیاپی، داشتن عالمان بسیار و قرار گرفتن در چهار راه شمال - جنوب و شرق - غرب کشور ظرفیت مطلوبی در حوزه های مختلف دارد که توجه به آنها می تواند به توسعه بیش از پیش این خطه و ارتقای کیفیت زندگی مردم کمک کند.
با توجه به غنای استان یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی شهر یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی یونسکو (یونسکو) به ثبت رسیده است.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
در 9 ماهه سال 1396، 96هزار و 300 گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افزایش نشان می دهد.
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، 73 هزار نفر مربوط به 9 ماهه سال گذشته بود.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 9 ماهه سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون دیار بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، آفتاب و 'قنات، قنوت و قناعت'، شناخته می شود.
قنات نماد سختکوشی، قنوت نماد تقوا و قناعت خصلت نیکوی مردم قدرشناس یزد در دل کویر ایران است.
روزنامه پیمان یزد به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی محمد مسعود ارکان به عنوان نخستین روزنامه یزد در گستره استانی منتشر و توزیع می شود.
استان یزد 153 رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد 114 مجوز برای نشریات مکتوب، 26 مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و 13 مجوز برای رسانه های الکترونیک - غیربرخط صادر شده است.
7532/ 2047/ دریافت سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.