محمد حسین باقری، روز سه شنبه با اشاره به طرح خاموشی چاه های کشاورزی ابرکوه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: اضافه برداشت باعث فرونشست زمین، پیدایش فروچاله، کاهش دبی منابع آبی و بروز بحران آب شده است.
وی کاهش بارندگی در 16 سال گذشته را بی سابقه خواند و گفت: 35درصد اشتغال مربوط به بخش کشاورزی است و با وجود 658حلقه چاه کشاورزی برای کشت 15هزار هکتار اراضی ، عمق بیشتر چاه ها به بیش از 300 متری زمین رسیده است.
باقری با بیان چالش های برداشت آب اضافی ،خواهان همکاری کشاورزان در مدیریت استحصال این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا شد.
وی این چالش ها را افت بیش از 60سانتی متر سطح منابع آب های زیرزمینی و تداوم 2دهه خشکسالی در اثر کاهش بارندگی و کاهش میزان تولید عنوان کرد.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه، در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو دشت ابرکوه را یکی از بحرانی ترین دشت های آبی کشور اعلام کرد؛ یادآور شد: افت سطح آب های زیرزمنیی در این دشت در 2سال گذشته در برخی مناطق 64تا 93 سانتی متر افت کرده است .
به گفته باقری برای سال آبی 96- 1395 برغم کاهش قابل توجه بارندگی و پراکنش نامناسب ، در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی و تشدید اقدامات حفاظتی و تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز، موجب بهبود افت سطح آب های زیرزمینی به میزان 29 سانتی متر و کنترل افت سطح آب از دی ماه تا اردیبهشت ماه سال گذشته شد.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه با اشاره به روند اجرای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی ،اظهار کرد که این اداره ملزم است تا پایان برنامه ششم توسعه افت سطح آب های زیرزمینی دشت ابرکوه را متوقف کند تا در یک برنامه 20 ساله منابع آب این دشت احیاء شود.
باقری افزود: با وجود 10 رشته قنات دایر در ابرکوه ، کاهش 46 درصدی بارندگی در سال آبی قبل، افت شدید و مداوم سطح آب زیرزمینی، تغییر کیفیت و افزایش شوری چاه های کشاورزی و وقوع پدیده فرونشست و فروچاله گواهی بر وضعیت بحرانی منابع آب ابرکوه دارد .
وی یادآورشد: از سال 1393 در اجرای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، با افزایش نظارت و کنترل بر بهره برداری و برداشت از منابع آب زیرزمینی و با نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند اقدامات شاخصی انجام شد.
باقری ادامه داد: طرح خاموشی چاه های کشاورزی امسال برای 45 روزه در 2 دوره در دشت ابرکوه اجرا می شود.
وی تحویل حجمی آب در دشت چاهگیر ابرکوه، تعیین تکلیف کلیه چاه های غیرمجاز و فاقد پروانه در این شهرستان را از جمله اقدامات دیگر برای برداشت مدیریت آب عنوان کرد.
از سطح 15هزار هکتار زمین های کشاورزی ابرکوه سالانه بیش از 190هزارتن محصول برداشت می شود و این شهرستان یکی از مناطق عمده کشاورزی استان یزد بشمار می رود.
مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.