'مجتبی آغاز' روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: حجم منابع آب شهرستان 230 میلیون متر مکعب از 700 چاه، قنات و چشمه است که 585 مورد آنها چاه عمیق و نیمه عمیق است.
وی با اشاره به افت سطح آبهای زیر زمینی در دشتهای شهرستان خاتم که هر ساله صورت می گیرد خاطرنشان کرد: به منظور حفظ پایدار سفره های آب زیر زمینی، برنامه کلی خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی پیرو جلسه شورای حفاظت آب و بررسی های بعمل آمده در مدیریت جهاد کشاورزی در سالهای اخیر در دستور کار قرار گرفته است.
وی یادآور شد: در سال 95 برنامه خاموشی چاه های کشاورزی به مدت 15 روز اجرا شد که تاثیر بسیار مثبتی در جلوگیری از افت سطح آب های زیر زمینی در دشت های خاتم داشت.
آغاز تاکید کرد: در سال جاری نیز مدت خاموشی چاه های کشاورزی نسبت به سال گذشته 3 برابر افزایش یافته است .
این مسول اظهار داشت: خاموشی چاه های کشاورزی در سال جاری در دو نوبت به فاصله 16 روز صورت می گیرد که نوبت اول از تاریخ 25 آذر ماه سال جاری شروع و تا 20 دی ماه به مدت 25 روز و نوبت دوم از 6 بهمن ماه تا 26 بهمن ماه به مدت 20 روز است.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در سال جاری به مدت 45 روز پیش بینی میشود بیش از 10 میلیون متر مکعب آب به نفع سفره های آب زیر زمینی شهرستان صرفه جویی شود .
وی گفت: در این طرح برداشت تمام وقت آب برای چاه های کشاورزی که دبی آب آنها کمتر از 5 لیتر در ثانیه می باشد با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی در مدت خاموشی ها آزاد است .
آغاز تصریح کرد:برای چاه هایی که آبزی پروری ، دامداری ، کشت های های زراعی حساس و نیاز به آب در مدت خاموشی ها دارند نیز استثنا هایی در نظر گرفته شده است .
وی عنوان داشت: در سال آینده این طرح بر اساس الگوی کشت ، Ec آب و بافت خاک با نظر شورای مشورتی که متشکل از نمایندگان چاه های کشاورزی و ادارات مرتبط و کارشناسان جهاد کشاورزی خواهد بود صورت میگیرد .
این مسئول از کشاورزان شهرستان بابت همکاری های بسیار خوبی که در سال گذشته و امسال داشته اند قدردانی کرد.
وی در پایان اظهار کرد: در همین راستا نزدیک به 290 مورد نصب و قرارداد نصب کنتور هوشمند برای حفظ منابع آب در چاه های کشاورزی انجام شده است.
خاتم در بخش محصول باغبانی با ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت و ۵۰ هزار تن محصول و ۲۱ درصد تولید استان ، جایگاه نخست این استان را داراست و در محصول گلخانه ای با سطح زیر کشت ۳۲ هکتار جایگاه پنجم را در اختیار دارد.
هرات مرکز شهرستان ۴۰ هزار نفری خاتم در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.