به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کردستان با بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است که بخش زیادی از این مقدار زمین زراعی استان به صورت دیم کشت می شود و تنها 10 درصد اراضی کشت آبی است.
باتوجه به اینکه در بسیاری از مناطق کردستان کشاورزی به صورت دیم انجام می گیرد، بازدهی و تولید محصول پایین بوده و در سطح قابل قبولی نیست.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 90 درصد زمین های زراعی استان دیم و فقط 10 درصد آبی است.
محمد پیشداد با بیان اینکه کردستان دارای 126 هزار هکتار اراضی زراعی آبی است افزود: تاکنون حدود 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
وی، اراضی آبیاری تحت فشار در استان را بسیار کم دانست و گفت: بهسازی و نوسازی شبکه های آبیاری و استفاده بهینه از آب نیازمند بودجه ای ویژه ای است.
پیشداد با بیان اینکه توت فرنگی یکی از برندهای کشاورزی و باغی کردستان است، یادآور شد: اعتبارات ویژه ای برای افزایش کمی و کیفی این محصول نیاز است.

** 800 هکتار از اراضی کردستان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال 600 بهره بردار کردستانی یک هزار و 800 هکتار از اراضی خود را به سامانه های نوین آبیاری تجهیز کردند.
فرزاد حسنی افزود: برای اجرای این میزان آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی حدود 400 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض از محل اعتبارات سال گذشته هزینه شده است.
وی با بیان اینکه میانگین مصرف آب در هر هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری نوین حدود چهار هزار مترمکعب صرفه جویی می شود، افزود: با اجرای این طرح در یک هزار و 800 هکتار، انتظار می رود سالیانه حدود هفت میلیون و 200 هزار مترمکعب از منابع آبی استان کمتر استفاده شود.
به گفته وی، اجرای این طرح در یک هزار و 600 هکتار دیگر از اراضی استان با همکاری و مشارکت بهره برداران در دست اقدام دارند و سازمان جهاد کشاورزی از محل اعتبارات بلاعوض برای هر هکتار به صورت میانگین 60 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می کند.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: هم اکنون کشاورزان به صورت انفرادی می توانند برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در مزارع و باغات خود در هر هکتار برای اجرای آبیاری بارانی 50 میلیون ریال، آبیاری قطره ای 70 میلیون ریال و آبیاری تحت فشار 32 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض دریافت کنند.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار: عبدالله رحمانی
7355/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.