محمود زمانی قمی روز یکشنبه در جلسه کار گروه توسعه صادرات استان اظهار کرد: روند پیگیری مشکلات حوزه صادرات در این کارگروه نشان می دهد در حوزه صادرات اوضاع رو به بهبود است اما هنوز خوب نشده و نیاز به کار بیشتر دارد.
وی با بیان اینکه مشکل در حوزه کارگروه توسعه صادرات در استان در 90 درصد موارد هنوز تکرار می شود، افزود: حرف و طرح تازه ای برای گفتن نیست و کسی راهکار نو و جدیدی ارائه نداد، به همین دلیل در کشور و استان ها باید تیم های اقتصادی به صورت جدی ، دغدغه صادرات داشته باشند.
استاندار یزد تصریح کرد: با توجه به شرایط حساس اقتصادی مدیران نباید فقط به مشکلات بخش صادرات گوش کنند بلکه باید با چابک سازی بیش از پیش تیم اقتصادی به دنبال ارایه روش های بدیع و نو و ورود سیستم دیپلماسی در بطن رونق اقتصادی کشور باشیم.
زمانی قمی اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی باید با کمک به وزارت صنعت و تجار کشور ، افزایش تعرفه ها در کشورها را پیگیری کرده و راه حلی برای رفع مشکلات صادرات فراهم کند.
وی با بیان اینکه دیپلماسی و سیاست خارجی باید به کمک اقتصاد و صادرات وارد عمل شود، تأکید کرد: باید بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه و هم مرز با ایران در اختیار بازرگانان ایرانی باشد از این روز تیم اقتصادی با هماهنگی و مشارکت بیشتر با همدیگر ، دغدغه صادرات و رونق را داشته و مقاصد صادراتی را افزایش دهند و نیز مشکلات این بخش را از طریق مذاکره و گفت و گو حل کنند.
**لزوم طراحی مدلی برای جلوگیری از صادرات کاشی بی کیفیت
رئیس کارگروه صادرات استان یزد در ادامه با انتقاد از صادرات کاشی و سرامیک بی کیفیت از سوی برخی افراد سودجو، یادآور شد: صادارت کاشی های درجه سه و چهار به نام کاشی درجه یک لطمه زدن به اعتبار و آبروی استان یزد و کشور است.
زمانی قمی با اشاره به صادرات بیش از نیمی کاشی و سرامیک ایران از استان افزود: کمیته کاری از سوی معاونت اقتصادی استانداری با حضور مجموعه های مختلف مرتبط ، مدلی به منظور نظارت در این بخش طراحی کنند تا شاهد کاهش نسبی در صادرات کاشی های بی کیفیت باشیم و مانع خدشه به آبروی استان شویم.
در این جلسه دبیر کارگزوه صادرات استان یزد هم گفت: هیات وزیران مصوبه ای دارد که اداره ها و دستگاه ها مکلف هستند ،تشریفات اداری مربوط به صادرکنندگان نمونه را در خارج از نوبت انجام دهند .
محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه این مصوبه مربوط به صادرکنندگان ممتاز و نمونه کشوری است، افزود: درخواست دادیم صادرکنندگان استانی نیز بتوانند از مزایای این مصوبه استفاده کنند.
در این نشست بعد از توضیحات علمدار یزدی ، تصویب اعزام هیات های تجاری استان یزد برای حضور در بازارها و نمایشگاه های خارجی به یک کارگروه تفویض شد تا آن را بررسی و مجوز دهد.
همچنین بعد از توضیحات حسین فلاح ، فرماندار میبد ، طرح پایانه صادراتی تخصصی کاشی و سرامیک استان در شهرستان میبد با نظر مثبت استاندار یزد به تصویب اعضا رسید .

** یزد دهمین گمرک صادراتی است
مدیرکل گمرکات یزد هم در این جلسه در گزارش تحلیلی در خصوص صادرات و واردات با بیان اینکه گمرکات استان دهمین گمرک صادراتی کشور است، گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری صادرات استان از حیث ارزش 11 درصد و از نظر وزن هفت درصد رشد دارد.
مهرداد پیرحیاتی افزود: در این مدت یک میلیون و 355 هزار و 521 تن کالا به ارزش 340 میلیون و612 هزار دلار از گمرکات یزد به خارج صادر شد.
وی عمده ترین کالاهای صادراتی استان را کاشی و سرامیک، میلگرد، هیدورکربن، ظروف شیشه ای ، سنگ مصنوعی، مصنوعات پلاستیکی، اکسید مولیبدن و شیشه ساختمانی ذکر کرد.
مدیرکل گمرکات یزد در ادامه عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هلند، اسپانیا و گرجستان را عمده ترین مقصد کالاهای صادراتی یزد ذکر کرد و یادآور شد: در هشت ماهه امسال تعداد اظهارنامه های صادراتی به 25 هزار و 165 فقره رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال 14 درصد رشد را نشان می دهد.
پیرحیاتی ادامه داد: در این مدت 22هزار و 238 تن کالا به ارزش 79 میلیون و 674 هزار دلار از گمرکات یزد وارد کشور شد که از نظر وزن پنج درصد و از حیث ارزش 16 درصد افزایش دارد.
وی یادآور شد: عمده واردات گمرکات یزد مربوط به ترکیه، چین، ایتالیا، جمهوری کره ، اسپانیا و جمهوری چک است.
مدیرکل گمرکات استان یزد تاکیدکرد: این مجموعه در این مدت از نظر وزن کالا دهمین و از نظر ارزش پانزدهمین گمرک صادراتی کشور بود.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت چهارمین استان صنعتی و با 54درصد تولید کاشی و سرامیک کشور بزرگترین تولید کننده این صنعت در ایران و نهمین تولید کننده در جهان محسوب می شود.
1968/2047 خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.