گروهی موسوم به 'گروه مرگ' که همیشه پس از قرعه کشی رقابت های مهم فوتبال در جهان، به یکی از گروهها اطلاق می شود.
شاید بر روی کاغذ، ضعیف ترین تیم این گروه، تیم مراکش باشد و بر روی همین کاغذ، تیم های اسپانیا و پرتغال، تیم های از پیش صعود کرده از این لقب بگیرند.
اما حکایت تیم ایران، حکایتی دیگر است، تیمی که در مجموع دور مقدماتی رقابتها حتی یک باخت هم به نامش ثبت نشد و تنها دو گل دریافت کرد و کارنامه ای درخشان و بی سابقه در طول تاریخ فوتبال این کشور و کم سابقه در جهان بجا گذاشت.
اگر تیم ایران در این گروه قرار نمی گرفت، قطعا به خاطر دو تیم اسپانیا و پرتغال به گروه مرگ معروف نمیشد چون گروههای دیگر هم هستند که حداقل دو تیم قدرتمند جهان را در خود دارند و آنچه باعث این نامگذاری شد همین کارنامه درخشان تیم ملی بود.

***کارشناسان و فوتبال دوستان چه می گویند
قرار گرفتن تیم ایران در کنار تیم های قدرتمند و پر ستاره جهان، واکنش های متفاوتی در داخل به دنبال داشت، عده ای قرار گرفتن در کنار تیم های بزرگ جهان را برای ایران، افتخاری بزرگ دانستند و از آن استقبال کردند.
اعتقاد این دسته از فوتبال دوستان و کارشناسان این بود که تیم ایران در مقابل تیم های بزرگ و قدرتمند جهان، بهتر بازی می کند تا تیم های ضعیف تر، و شاهد خود را بازی زیبا و هیجان انگیز ایران در دور قبلی رقابتها در برابر آرژانتین می دانند.
همچنین آنان معتقدند قرار گرفتن در این گروه، تیم ما را بیشتر در معرض دید فوتبال دوستان جهان قرار می دهد ضمن آنکه صعود از این گروه می تواند افتخار آمیزتر از صعود از یک گروه آسان باشد.
اما برخی دیگر هم نظری متفاوت دارند و اینکه تیم ایران، روی دنده شانس نبوده، در گروهی سخت قرار گرفته و صعود از آن بسیار سخت است.
بخشی از همین گروه تیم ایران را یک تیم از قبل بازنده در برابر 2 تیم قدرتمند اروپایی در گروه خود می دانند و از همین حالا خواندن آیه یاس را شروع کرده اند.

*** غیرت و تعصب ایرانی، معجزه می کند
اما آنچه کمتر به آن پرداخته شد غیرت و تعصب مردمانی است که در همه حال و در تمام صحنه های جهانی ثابت کرده اند که از 'هیچ' می توانند 'همه چیز' بسازند و معجزه کنند.
تیمی که در چند سال گذشته حتی یک باخت در کارنامه اش نبوده و سالهاست که بر بام آسیا، آقایی می کند، قطعا تیم دست و پا بسته و از پیش بازنده ای در برابر حریفان نخواهد بود.
به جرات می توان گفت که این تیم، بهترین تیم فوتبال تاریخ این مملکت است، تیمی که برعکس سال های گذشته، 'ستاره ای بزرگ' ندارد اما تیمی یکدست و تاکتیکی است که پشت هر حریفی را به خاک می رساند.
در این تیم نه از علی دایی خبریست، نه از مهدوی کیا، نه از محمدخانی، نه علی کریمی، هیچ بازیکن ستاره دار و نشان داری در تیم نیست، همه یکدست هستند به طوریکه گاهی سرمربی تیم را برای انتخاب ترکیب اصلی، دچار مشکل می کند، بر عکس دوره های گذشته که از قبل، ترکیب اصلی تیم مشخص بود.

*** نقش 'کی روش' در موفقیت تیم ایران
شکی نیست که کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران، نقش اصلی را در موفقیت این تیم و پیشتازی در فوتبال آسیا بر عهده داشته است.
هم اکنون خیلی از فوتبال دوستان خارجی، تیم ایران را با نام این مربی سرشناس و کاربلد می شناسند و از ایران، بعنوان 'تیم کی روش' یاد می کنند، تئوریسین کارکشته ای که در زمین مسابقه معجزه می کند و تفکراتش می تواند کمر هر حریفی را خم کند.
شخصیت این مربی پرتغالی در سالهای گذشته به گونه ای بوده که توجه همگان را در داخل کشور به خود جلب کرده و محبوب همه ایرانی ها شده است.
شخصیتی که علاوه بر تسلط بر فوتبال روز دنیا و مسائل فنی، در ایجاد همدلی و دوستی در میان اعضای تیم و آشتی دوباره مردم با تیم ملی فوتبال کشورمان نقشی اساسی داشت و آرامشی بر تیم حاکم کرد که نظیر آن را در دوره های پیشین کمتر دیده بودیم.
نتایجی که کی روش با تیم ملی ایران کسب کرد در هیچ دوره ای با وجود استفاده از مربیان سرشناس داخلی و خارجی، سابقه نداشت، ضمن اینکه هر موقع لازم بوده همچون یک ایرانی در مقابل رجزخوانی های حریفان، ایستاده و از ایران و ایرانی دفاع کرده که نمونه آن را در بازی دور گذشته رقابتهای جام جهانی در مقابل کره جنوبی شاهد بودیم.

*** کی روش را حمایت و خواسته هایش را برآورده کنیم
کارلوس کی روش سرمربی موفق تیم ملی فوتبال ایران در برنامه 90 این هفته سیما به مطالبی اشاره کرد که قابل تامل است.
وی از نقش خود در دعوت از تیم های فوتبال سرشناس جهان برای بازی تدارکاتی با تیم ملی ایران گفت، کاری که شاید فدراسیون فوتبال از عهده آن برنیاید، نام معروف و آشنای کارلوس کی روش و رابطه حسنه وی با بزرگان فوتبال جهان، به کمک فوتبال ما آمده و موفق شدیم بدون چانه زدن و خرج هزینه ای، تعدادی از بزرگان فوتبال دنیا را برای بازی تدارکاتی به ایران دعوت کنیم.
حالا این مربی کاربلد فوتبال ما خواسته هایی دارد که اگر به موفقیت تیم علاقه مند هستیم باید فدراسیون فوتبال به این خواسته ها توجه کند.
انجام بازی های تدارکاتی با تیم های بزرگ جهان، هم تیم هایی که دعوت از آنها را خودش پایه ریزی کرده و هم تیم های دیگری که باید در برنامه فدراسیون فوتبال باشد از جمله این خواسته هاست.
کی روش، انجام حداقل هفت بازی با تیم های مشهور جهان را تا قبل از بازی های جام جهانی روسیه خواستار شده، همچنین از مربیان و بازیکنان تیم ها خواسته تیم ملی را در اولویت قرار دهند و اجازه ندهند بازی های باشگاهی به تیم ملی لطمه بزند.
قطعا اگر خواسته های این مربی بر اورده شود صعود از گروه مرگ هم غیر ممکن نخواهد بود چون در راس تصمیم گیری های فنی این تیم، مردی نام آشنا و حرفه ای به نام کارلوس کی روش قرار دارد که در زمین مسابقه، تیم های بزرگ جهان را کلافه می کند تا مجبور باشند به تیم ملی فوتبال ایران احترام بگذارند و از آن به نیکی یاد کنند.
نکته قابل تامل دیگری که کی روش اشاره کرد این بود که حداقل 50 درصد بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، توانایی بازی در برابر مهره های گرانقیمت اسپانیا و پرتغال را ندارند، یعنی این مربی مجبور است با مجموعه ای از لژیونرها و داخلی ها به جنگ حریفان برود در حالیکه همه بازیکنان این دو تیم در سطح اول فوتبال جهان بازی می کنند.

*** همدل و یکزبان از تیم ملی حمایت کنیم
تا رقابت های فوتبال جام جهانی روسیه، بیشتر از 6 ماه فرصت است، باید طی این مدت از تیم ملی و کادر فنی آن حمایت نماییم، اختلاف های جزئی و البته خانه خراب کن را کنار بگذاریم و فقط برای موفقیت تیم ملی تلاش کنیم.
کی روش با همه توانایی های فنی خود، به حمایت اهالی فوتبال و بویژه مردم کشور نیاز دارد، اگر یکصدا و یکدل باشیم، این تیم ملی کاری خواهد کرد کارستان و ثابت خواهد کرد آنچه را کارشناسان بر روی کاغذ حک می کنند فقط کشیدن جوهری بر کاغذ است و آنچه حرف اول را می زند در درون میدان مسابقه، معین می شود.
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.