هر چند کی روش تصور چنین گروه بندی را برای تیم ملی کشورمان نداشت، اما بازی مقابل پرتغال و اسپانیا برای او نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
کی روش در مصاحبه خبری خود پس از گروه بندی ایران نیز به این نکته اشاره کرد که هدفش در وهله نخست خوشحالی مردم و نیز صعود به عنوان تیم دوم است.
انگیزه ای که می توان به عنوان مهمترین مولفه تیم ملی در رویارویی با حریفان جام جهانی 2018 از آن یاد کرد، در واقع همان رویاروی کی روش با دو کشور پرتغال و اسپانیا است.
هر چند کی روش انتظار رویارویی با حریفانی به مراتب راحت از پرتغال و اسپانیا از جمله روسیه را داشت اما تفکر او از این دو بازی در کنار دیدار مقابل مراکش فرصت طلایی برای ارزیابی توانایی تیمی است که او ماه ها برای آماده سازی آن تلاش و برنامه ریزی کرده است.
او به خوبی از وضعیت تیم های گروه ایران مطلع است و به طور قطع می کوشد با برنامه ریزی مناسب در فرصت باقی مانده، به خلق حماسه در جام بیست و یکم آن هم مقابل تیم هایی که قلب فوتبال اروپا محسوب می شوند، بپردازد.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران دوره قبل جام جهان که بسیاری از فوتبالدوستان ایرانی و حتی کارشناسان، نگاه خوشبینانه به نبرد برابر با تیم های بزرگی نظیر نیجریه و آرژانتین نداشتند، با تغییرات شگرف و غیرقابل پیش بینی توانست تیمی را روانه میدان و دنیا را حیرت زده کند.
حال تیم تحت هدایت او هر چند با تغییرات گسترده در ترکیب، گام به جام جهانی روسیه می گذارد و می بایست در «گروه مرگ» به مصاف قدرت های دیگری از فوتبال دنیا برود.
تدبیر کی روش از جام جهانی 2018 با دو نگرش مطرح شده؛ اینکه ابتدا به دنبال خوشحال کردن مردم ایران است و در کنار آن در اندیشه صعود تاریخی تیم ملی به بازسازی تیمش خواهد پرداخت.
او برخلاف خیلی ها که گروه B را نبرد با طعم مرگ می دانند، خوشبینانه از صعود به عنوان تیم دوم حرف می زند. البته او اطلاع و اشراف دقیق به سبک فوتبال پرتغال و اسپانیا دارد و مراکش را نیز به عنوان یک تیم مطرح آفریقایی با فوتبال مرسوم قدرتی می شناسد.
تیم ملی تحت هدایت کی روش توانست به عنوان تیم دوم به جام جهانی روسیه صعود کند و کی روش رسیدن به این مهم را در واقع قدرتمندی تیم ایران می داند و هرگز نمی پذیرد که تیمش در گروه B به عنوان حریف آسان یا سکوی پرتاب سایر حریفان لقب بگیرد.
او بارها به این نکته اشاره داشته که فوتبال ایران فراتر از آسیا است، بنابر این برای تحقق اهداف بلندبالای خود برای جهانی شدن فوتبال ایران می بایست با حریفان قدرتمند به میدان برود.
کی روش از بدو سرمربیگری تیم ملی ایران خلاقیت، ابتکار، نوآوری، توفیق طلبی و انگیزشی در بین ملی پوشان ایجاد کرد و باعث شد تا برخلاف میادین مهم فوتبال در گذشته، همه به ستایش عملکرد او بپردازند.
اکنون نیز عده ای حضور ایران در گروه B را تهدید دانسته و دلهره رویارویی با قلب فوتبال اروپا را دارند در حالیکه باید با عینک خوشبینی به این واقعیت نگاه کرد که فوتبال ایران می تواند حتی بهتر از جام بیستم به نبرد با حریفان 2018 بپردازد.
شاید بهتر آن باشد که همگان به جای برخورد احساسی با گروه بندی جام جهانی، بسترهای موفقیت را برای تیم ملی مهیا سازند و از تشویق و ترغیب گرفته تا زیرساخت های مورد نیاز در جهت آماده سازی ملی پوشان، فوتبال ایران را در آوردگاه جهانی سربلند کنند.
با این حال تیم ملی جام جهانی را با قرار گرفتن در جمع مدعیان پیش رو دارد و اگر می خواهیم حضوری متفاوت با گذشته و به سمت خلق نتایج مناسب در این جام حرکت کنیم باید تجربه حرفه ای که فوتبالمان از جام جهانی برزیل به سوغات آورده است را به خوبی مورد استفاده قرار داده و مهمتر از آن بازی های تدارکاتی مناسب را مهیا سازیم.
*خبرنگار ایرنا در همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.