به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل دادگستری یزد ، حجت الاسلام سیدمحمدرضا مدرسی در دیدار با اعضای شورای پایگاه بسیج شهیدان دادگستری استان افزود: رسول اکرم(ص) در بین مردم راجع به قضاوت فرمودند، من در بین شما براساس بینه و قسم قضاوت می کنم، بدیهی است، عده ای تواناتر در ثابت کردن حق خود در محکمه باشند.
وی تصریح کرد: قاضی عالم به علم غیب نیست، اینکه در نظام اسلامی دادگاه بر اساس مدارک و ادله در پرونده حق را به کسی بدهد بر مبنای ادله و ظواهر است و به فرموده نبی اسلام (ص) ، گرفتن حکم بر خلاف حق از محکمه همانند گرفتن قطعه ای از آتش است.
این مسوول با اشاره به آمار بالای وارده پرونده به دستگاه قضایی یادآور شد: بالا بودن پرونده ها در قوه قضاییه علت های مختلفی دارد، یکی از دلایل آن را می توان اعتماد و امید مردم به این دستگاه برای تظلم خواهی و عدالت طلبی دانست.
مدرسی با ذکر حدیثی از علی (ع) اظهار کرد: هرگز به سعادت و خوشبختی نرسد ملتی که در آن حق ضعیف از قوی با صراحت لکنت زبان گرفته نشود و امروز باید به گونه ای عمل شود که مظلوم حق خود را ابراز کند و به آنچه حق است، برسد.
وی قوه قضاییه را تضمین کننده عدالت در جامعه دانست و گفت: قانون اساسی قدرت بسیار زیادی را به دستگاه قضا داده که این نعمت بزرگی هست، امید است آن چنان که شایسته است به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کنند و بدون هیچ ملاحظات جانبی حکم صادر کنند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه جرم زدایی و حبس زدایی را نمی توان به سادگی انجام داد، افزود: جرم زدایی بدون پشتوانه امکان پذیر نیست و مشکلات در این زمینه باید با دقت پیگیری و دنبال شود.
مدرسی بر استفاده از مشاوران حقوقی مجرب در اداره ها و شوراهای شهر و شهرداری ها تأکید کرد و یادآور شد: تصویب برخی آیین نامه ها و دستورالعمل ها بدون نظارت مشاوره حقوقی، مردم را گرفتار و حقوق آنان را ضایع می کند که به همین سبب باید از ابتدا در وضع مالیات ها و عوارض دقت زیادی در رعایت حق مردم بشود.
7536/ تنظیم :کاظم سبحان زاده**انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.