به گزارش ایرنا دکتر 'مسعود رحمانیان' روز چهارشنبه به مناسبت هفته جهانی مبارزه با دیابت ( 19 تا 25 آبان) در جمع خبرنگاران افزود: 40 درصد دیابتی های کشور از بیماری خود اطلاع ندارند اما با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی هایی که در استان یزد صورت گرفته تنها 10 درصد مردم استان از دیابت خود بی خبر هستند.
وی با بیان اینکه هرچه بیماری دیابت سریع‌تر شناسایی شود عوارض آن سریع‌تر قابل کنترل خواهد بود اظهار کرد: سیر افزایش این بیماری در استان، شیب تندی داشت اما در حال حاضر به خاطر اطلاع رسانی و همراهی رسانه ها ملایم است.
این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه استان یزد در سالهای گذشته در زمینه شیوع دیابت در رتبه های نخست کشور قرار داشت گفت: اکنون با توجه به اقدامات و فعالیتها انجام شده در زمینه پیشگیری از دیابت در استان ، یزد در رتبه پنجم کشور قرار دارد.
وی در ادامه افزود: متاسفانه دیابت بارداری در حال افزایش است و این بیماری از چهار تا پنج درصد در سال 2006 اکنون به 15 درصد رسیده است.
دکتر رحمانیان، بی‌تحرکی، افزایش سن ازدواج ، استرس بالا رفتن سن حاملگی ، تغذیه نامناسب و اضافه وزن را از فاکتورهای دیابت بارداری بیان کرد و افزود: احتمال اینکه 30 درصد مادران باردار در پنج تا 10 سال پس از زایمان به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا شوند زیاد است.

*** دیابت، شاه بیت بیماریهاست
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این نشست با بیان اینکه دیابت شاه‌بیت بیماری‌هاست گفت: در استان یزد 30درصد زنان و مردان به یکی از بیماری‌های دیابت، چاقی، فشارخون و چربی خون مبتلا هستند.
دکتر محمد حسن لطفی با اشاره به افزایش شیوع دیابت در زنان گفت: ابتلای این قشر به دیابت بیش از مردان هستند.
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل آموزش‌ها در حوزه دیابت باید به سمت خانم‌ها برده شود زیرا زنان مدیر تغذیه در منزل هستند و علاوه بر حفظ سلامتی خود با تغذیه صحیح و مناسب، می‌توانند در حفظ و سلامتی دیگر افراد خانواده موثر باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر 98 درصد خانم‌های و 88 درصد آقایان یزدی حداقل فعالیت و تحرک لازم را ندارند.
وی در ادامه شایعترین فاکتور ابتلا به دیابت را مصرف دخانیات بیان کرد و گفت: 17 در صد مردم این خطه در گروه سنی مختلف سیگار مصرف می کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دروازه ورود افراد به مصرف سیگار را کشیدن قلیان بیان کرد و افزود:27 مردم این خطه دخانیات مصرف می کنند که عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه 50 درصد سرطان ها به دلیل تغذیه نامناسب و کم تحرکی است اظهار کرد: باید سطح سواد سلامت افراد جامعه افزایش یابد تا با الگوی تغذیه درست از بسیاری بیماری ها جلو گیری کرد.
*** کم تحرکی از عوامل ابتلا به دیابت
مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد هم با بیان اینکه این مرکز فعالیت خود را از سال 76 فعالیت خود در استان آغاز کرده است گفت: آموزش ، پژوهش، پیشگیری و درمان از اهداف اصلی مرکز دیابت است.
دکتر سید محمدرضا آقایی با اشاره به اینکه کم تحرکی یکی دیگر از فاکتورهای دیابت است اظهار کرد: بیشتر افراد جامعه، تحرک بدنی ندارند.
وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سالجاری ۹۰ هزار ویزیت در این مرکز انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.
آقایی با بیان اینکه ماهانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ پرونده جدید باز می‌شود افزود: به طور متوسط روزانه ۲۰ بیمار جدید دیابتی در این مرکز شناسایی می شوند.
وی به دستگاه فیبرو اسکن از دستگاه‌های مورد نیاز مرکز دیابت استان اشاره و گفت: هزینه این دستگاه حدود 6 میلیارد ریال است که برای خرید آن به حمایت بخش خصوصی و خیران نیازمند هستیم ضمن آنکه پس از راه اندازی دستگاه ۹۰ درصد از سود آن به سرمایه گذار پرداخت می شود.
بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش و موثر نبودن انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‏آید و در حال حاضر این بیماری یکی از معضلات کنونی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه است.
دیابت، شایعترین بیماری غدد در جهان و عامل چهار میلیون مرگ سالانه است به طوری که در هر دقیقه 12 مورد ابتلای جدید و 6 مرگ ناشی از دیابت گزارش می شود.
بیماری دیابت به سه نوع یک، دو و حاملگی تقسیم می شود و تاریخچه این بیماری به 1500 سال قبل از میلاد برمی گردد که برای نخستین بار در مصر مورد توجه قرار گرفت و در آن یک پزشک مشهور هندی این بیماری را شناخت و نام مدهومها ( بیمار ادرار شیرین ) را روی ان گذاشت.
پزشکان هندی برای تشخیص این بیماری ، ادرار بیمار را روی زمین ریخته و مشاهده می کردند که مورچه ها به سمت ان جذب می شوند.
نخستین توصیف کامل بیماری دیابت شیرین و تفکیک آن از دیابت بی مزه، توسط ابوعلی سینا انجام شد.
افرادی که قند خون ناشتای آنها بالاتر از 100 باشد، در مرحله پیش دیابت (پره دیابت) قرار دارند که باید با کنترل عوامل خطر این بیماری را پیشگیری کنند.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.