رادیو یزد به عنوان یکی از رسانه های فراگیر استان طی سال های گذشته نشان داده که تولید برنامه های متنوع، پرمخاطب و جذاب را در دستور کار قرار داده که نسیم صبح، پنج دری، ترانه های درخواستی و ... از جمله برنامه های این رسانه است که با استقبال مخاطبان همراه شده است.
یکی از آنها برنامه های پرمخاطب و قابل تامل رادیویی یزد نسیم صبح است که بعد از خبر ساعت هفت صبح آغاز و تا ساعت هشت ادامه دارد.
اجرای مناسب و گزارشگری حرفه ای در این برنامه بر گیرایی آن افزوده واین برنامه نقش پل ارتباطی میان مسوولان و مردم با هدف رفع مشکلات شهری را ایفا می کند.
مدیران و مسوولان روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان به اهمیت برنامه رادیویی نسیم صبح پی برده اند و صبح ها گوش به زنگ رادیو هستند تا بشنوند که چه زمانی نام دستگاه آنها در رادیو برده می شود تا پاسخگوی مواردی که شهروندان در این برنامه مطرح می کنند باشند.
همانطور که همه برنامه ها و اصولا هر چیزی، علاوه بر نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارد، در این یادداشت کوتاه نکاتی چند در خصوص برنامه نسیم صبح رادیو مرکز یزد بیان می شود، تا این برنامه که خود منتقد سایر بخش هاست، نیز از قاعده نقد مستثنی نشده باشد.
یکی از بخش های برنامه نسیم صبح، ارتباط با مسوولان و کارشناسان استان و بویژه آن دسته از مسوولانی است که بیشتر مورد توجه شهروندان هستند، مثل هواشناسی، راهنمایی و رانندگی، پزشکان متخصص و شهرداران نواحی مختلف استان در این ارتباط شاید یک طرفه به قاضی رفتن در مورد برخی مسائل شهری، به هم ریختن اذهان شهروندان در مورد برخی مسائل پزشکی و طب سنتی، تمرکز گزارشگر برنامه به برخی موضوعات کلیشه ای و دور ماندن از برخی مسائل کلیدی شهر از نقدهای وارد به این برنامه باشد.
اینکه مدام با یک متخصص طب سنتی گفت و گوی زنده انجام دهیم و این متخصص هم از چیزهایی بگوید که مردم ما خلاف آن را شنیده اند جای تامل دارد.
بعنوان مثال، سال های سال است که در طب نوین گفته می شود که روزانه هشت لیوان آب بخورید، چشم پزشکان قطره های چشمی تجویز می کنند و یا پزشکان می گویند مواظب باشید سرما نخورید و یا گوشت قرمز کمتر مصرف کنید و... که اذهان مردم به آن عادت کرده و به آنها اعتقاد پیدا کرده اند.
اما متخصص طب سنتی در برنامه زنده رادویی نسیم صبح اعلام می کند که خوردن هشت لیوان آب، ضرر دارد و تا تشنه نشدید آب نخورید و یا قطره های چشمی دارای مواد اسیدی و زیان آور برای چشم می دانند در حالیکه چشم پزشکان تجویز می کنند و یا کارشناس یاد شده این برنامه می گوید: سرما خوردگی، گاهی خوبه است و طرح چنین مواردی این تقابل را ایجاد می کند که بالاخره طب نوین درست می گوید یا طب سنتی؟!.
موضوع دوم، گفت و گوی زنده با مسوولان راهنمایی و رانندگی و توصیه آنها به رعایت قوانین و مقررات در برنامه نسیم صبح که بسیار خوب است اما چرا با رانندگان هم گفت و گویی انجام نمی شود تا سوال کنند چرا برای خیلی از رانندگانی که جریمه می شوند پیامک ارسال نمی شود یا نامه مکتوب دریافت نمی کنند، رانندگانی که آدرس شان درست است و شماره همراهشان نیز تغییر نکرده و در سیستم ثبت شده است.
جا دارد نسیم صبح با برخی کارشناسان شهری، جامعه شناسان و حتی مردم کوچه و بازار هم صحبت کند و نظراتشان را در این زمینه دریافت کند.
نکته بعدی در مورد گزارشگر خوب و حرفه ای برنامه نسیم صبح است که با وجود مهارت در طرح و بررسی برخی موضوعات از بعضی مسائل غافل می ماند و بعضا مشاده می شود که تمرکز بر روی چند موضوع محدود در این برنامه است.
ریختن نخاله و زباله در شهر، کمبود فضای سبز، گفت و گوی مداوم با شهرداران، آسفالت فلان خیابان و حتی پرسش از حال و هوای شهروندان در صبحی زیبا خوب است اما مردم یزد، مسائل و مشکلات دیگری هم دارند که بد نیست به آن پرداخته شود و از طریق این برنامه پر مخاطب به گوش مسوولان برسد.
سرگردانی و رفت و آمدهای مکرر مردم در نواحی شهرداری، وضعیت خیابان های کم عرض شهر، وقوع تصادفات رانندگی در اغلب صبح ها و ایجاد ترافیک سنگین، گله های مردم از کمین برخی ماموران راهنمایی و رانندگی و .... می تواند بخشی از مشکلاتی باشد که مردم روزانه با آن سر و کار دارند و می تواند سوژه گزارشگر برنامه نسیم صبح باشد.
سالروز تاسیس رادیو یزد را به همه دست اندرکاران صدا و سیمای استان و بویژه رادیو یزد تبریک می گوییم و برای همه آنها آرزوی موفقیت داریم.
6197 / 6014/ یادداشت از: محمدحسین فلاح** انتشار: کاظم شاملو
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.