سید احمد حسینی تبار، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با آغاز سال تحصیلی 97- 96 با اجرای طرح غربالگری شپش سر ( پدیکلوزیس ) با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد و مراقبان سلامت مدارس، تمام دانش آموزان معاینه و غربالگری و موارد آلوده شناسایی و برای درمان به مراکز بهداشتی و پایگاههای سلامت برای درمان معرفی می شوند.
وی اظهار کرد: همچنین خانواده های این گروه از دانش آموزان نیز توسط کارشناسان و مراقبان سلامت مرکز بهداشت مورد معاینه قرار می گیرند که در صورت آلودگی اقدام شود.
وی با بیان اینکه دانش آموزان در فصل تابستان به دلایل مختلف چون مسافرت و رعایت نکردن بهداشت فردی بعضا به شپش مبتلا می شوند، اظهار کرد: همچنین به علت اینکه آنها در تعطیلات، معاینه پزشکی نمی شوند موارد آلوده شناسایی نخواهد شد.
حسینی تبار ادامه داد: مراقبان سلامت پس از ورود به مدرسه با انجام معاینه دوره ای موی سر دانش آموزان با تعدادی از آنها که آلودگی شپش دارند روبه رو می شوند که با معرفی به پایگاه های سلامت شهری و مراکز بهداشتی موضوع را تا درمان فرد مبتلا پیگیری می کنند.
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش یزد یادآور شد: خانواده ها در صورت مشاهده مواردی از آلودگی فرزندانشان به شپش باید به واحدهای بهداشتی درمانی مراجعه و با دریافت شامپو ضد شپش بدون کمترین نگرانی در اسرع وقت برای از بین بردن آن اقدام کنند.
وی رعایت نکردن بهداشت فردی، به ویژه موی سر و استفاده از وسایل شخصی یکدیگر در ابتلا به این موارد را موثر دانست و اظهار کرد: در ماه مهر موارد آلودگی دانش آموزان به شپش بیشتر است اما در ماهها یبعد به دلیل آموزش، اطلاع رسانی و اقدامات بهداشتی موارد آلودگی کاهش می یابد.
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش یزد اضافه کرد: وجود شپش در مدارس فقط خاص این استان نیست ، در سایر نقاط کشور امر عادی است، البته وضعیت آلودگی در یزد نسبت به این مورد در مقایسه با استانهای دیگر خوب است.
تعداد مراقبان سلامت در مدارس استان 120 نفر است.
شپش، حشره ای شش پا و کوچک است که به پوست سر و گردن چسبیده و از خون انسان تغذیه می کند.
شایع‌ترین علایم آلودگی به شپش خارش سر و وجود برجستگی‌های قرمز در پوست سر است.
حدود 240 هزار دانش آموز استان یزد در هزار و 800 باب مدرسه تحصیل می کنند.
2088*2047* خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.