به گزارش خبرنگار ایرنا، با آمدن فصل پاییز کار برداشت انار در باغات شهرستان سروآباد آغاز می شود و تا اواخر آبان ادامه خواهد داشت.
یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های مهم شهرستان سروآباد در حوزه باغداری است به طوری که این شهرستان در تولید محصولات باغی ارگانیک در استان به ویژه در تولید انار که رتبه اول استان را به خود اختصاص داده از شهرستان های برتر است.
کارشناس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این رابطه اظهار کرد: 350 هکتار از باغات شهرستان سروآباد به کشت انار اختصاص یافته است که از این میزان 250 هکتار آن بارور و 100 هکتار آن غیربارور است.
وفا خدامرادی افزود: متوسط برداشت انار در هر هکتار از باغات شهرستان سروآباد 20 تُن برآورد شده و پیش بینی می شود امسال بیش از پنج هزار تُن انار ارگانیک در باغات این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.
به گفته وی، در سال های آتی با به ثمر رسیدن باغات غیربارور میزان تولید انار در شهرستان سروآباد به بیش از هفت هزار تُن در سال خواهد رسید.
وی ادامه داد: شهرستان سروآباد در بحث تولید انار هم از لحاظ سطح هکتار و هم از لحاظ میزان تولید سالانه رتبه اول استان کردستان را به خود اختصاص داده است.
وی به ارقام مهم انار اشاره کرد و افزود: ملس، رباب و ارقام بومی منطقه هورامان از مهمترین ارقام انار تولید شده در باغات شهرستان سروآباد است که به صورت تازه خوری و به صورت فراوری شده (رب انار) مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از پوست و تفاله آن در صنایع رنگرزی و دارویی نیز استفاده می شود.
کارشناس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد اضافه کرد: بیشترین مساحت باغات انار و تمرکز این محصول در باغات روستاهای ژیوار، بلبر، سلین، روآر، دلمرز و گواز است.
وی به طرح توسعه باغات انار در شهرستان اشاره کرد و گفت: احداث سایت باغی در روستای روآر به مساحت 130 هکتار به عنوان بزرگترین سایت باغی استان کردستان در سال 1390، احداث فاز اول سایت باغی در روستای دلمرز به مساحت 30 هکتار در سال 1394 و انجام مقدمات اولیه برای اجرای فاز دوم این سایت به مساحت 20 هکتار از مهمترین اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه باغات انار و افزایش تولید این محصول است.
خدامرادی به مهمترین مشکلات انارکاران شهرستان سروآباد اشاره کرد و افزود: احداث سد داریان که موجب حذف و نابودی سطح بالایی از باغات درجه یک انار این شهرستان در روستای سلین منطقه هورامان شد، بازارهای محدود منطقه ای، عدم دسترسی به سایر بازارهای مصرف در سطح استان و کشور به دلیل مسیرهای ارتباطی صعب العبور و نبود سردخانه و صنایع تبدیلی که باعث شده محصولات باغی از جمله انار به قیمت های پایین به فروش برسد، از مهمترین مشکلات باغداران سروآبادی به ویژه انارکاران است.
وی با بیان اینکه افت دمای هوا در مهر و آبیاری نامنظم در بعضی از باغات موجب ترکیدگی انارها می شود، به برنامه های آموزشی جهاد کشاورزی برای باغداران اشاره کرد و گفت: برنامه های آموزشی در بخش های احداث، اصلاح، مدیریت، تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری ها هر سال در سطح روستاهای هدف توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، به دلیل نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان سروآباد محصولات باغی ارگانیک این شهرستان به ویژه انار به صورت تازه خوری و تنها در طول 2 ماه از سال و با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسد در حالی که با احداث سردخانه می توان محصولات باغی را برای چندین ماه از سال نگهداری کرده و در بازارهای مصرف با قیمت های مناسب به دست متقاضیان رسانید.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک/**انتشار دهنده: امید بهمنی
7354/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.