خسرو شهبازی روز شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این رکود ارزشمند با اختلاف زیاد یک تن نسبت به رکود قبلی آن در کشور با تولید هشت هزار و 200 کیلوگرم در هکتار بدست آمده است.
وی با بیان اینکه این رکود در یکی از مزارع روستای 'قاقلستان' شهرستان کرمانشاه ثبت شد، گفت: این موفقیت حاصل تلاش کشاورزان، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به دلیل رعایت اصول فنی، علمی و کارشناسی در طول عملیات کاشت، داشت و برداشت بوده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه همچنین حمایت‌های ویژه سازمان جهاد کشاورزی از کلزاکاران برای تامین بذور هیبرید فرانسوی، بیمه رایگان، نظارت مستمر کارشناسان و خرید تضمینی را از دلایل دیگر ثبت این موفقیت ذکر کرد.
شهبازی در پایان گفت: تاکنون بیش از 30 هزار تن کلزا از مزارع استان کرمانشاه برداشت شده که هزار تن بیشتر از تولید سال گذشته است و برداشت این محصول تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 945 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد.
دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.
رقم اصلاح شده کلزا که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و ﮔﻠﻮﻛﻮﺯﻳﻨﻮﻻﺕ برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیراصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌ تر است.
3209/8066 خبرنگار عباداله آذرگون** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.