محمدعلی حاتمی زاده، روز یکشنبه در بازدید از مراحل آماده سازی اراضی برای کشت پاییزه در ابرکوه به ایرنا افزود: تاکنون طرح کاشت نشایی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و سیاست های راهبردی وزارتخانه و با هدف افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی و کاهش مصرف آب در بیش از 300 هکتار اراضی استان اجرا شده است .
وی با بیان اینکه کاهش میزان مصرف آب برای کشت محصول مستعد شنایی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: امیدواریم کارشناسان و دست اندرکاران امر برای تحقق برنامه های پیش بینی شده این شیوه کشت در استان تا حصول نتیجه نهایی تلاش کنند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: امسال برای نخستین بار در یک هکتار کشت نشایی ذرت در شهرستان خاتم و کشت نشایی پنبه در یک هکتار اراضی شهرستان بهاباد اجرا شده است
وی بیان کرد: همچنین در بیش از 300 هکتار محصولات زراعی سبزی و صیفی استان نظیر گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و کاهو به صورت نشایی کشت می شود.
وی افزود: هدف از کاشت محصولات نشایی کاهش 20 تا30 درصد مصرف آب ،کوتاهی دوره رشد، گسترش یک نواختی رشد در مزرعه، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خطر سرمازدگی است.
وی دیگر مزایای این شیوه کشت را گسترش کشت مکانیزه و خروج ار زراعت سنتی ، کنترل علف های هرز ، امکان انتخاب گیاهان قوی و سالم برای کاشت ، بالا بردن کیفیت گیاهان حاصله پس از انتقال نشا در زمین اصلی ، مدیریت بهتر کشت و کار و صرفه جویی در میزان مصرف بذر هیبرید ذکر کرد.
این مسئول تاکید کرد: 36درصد سطح زیر کشت استان (یعنی 38 هزار هکتار)به محصولات زراعی اختصاص دارد که سهم بخش محصول زراعی از تولید 520 هزار تن است.
مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540*2047* خبرنگار: کارگر ابرقوئی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.